Verkkokaupan ulkonäkö ei kerro luotettavuudesta

Kaiken muun ohella myös kaupoissa kiertely on somettunut eli vaihtunut hiiren klikkauksiksi nettikaupan sivulla.

Lapinlahtelainen Venla Nykänen, 18, pitää nettishoppailua loistavana mahdollisuutena löytää monipuolisesti tuotteita.

– Jokaiseen kaupunkiin ja kylään ei tarvitse erikseen rakentaa pienempiä, harvinaisia liikkeitä, kun samat tuotteet voi hankkia kätevästi netin kautta.

Lolita-tyyliin pukeutuva Nykänen etsii netistä vaatteita, joita ei ole paikallisissa liikkeissä.

– Olen ollut ostoksiini tyytyväinen. Tarjontaa on niin paljon, että olen löytänyt etsimäni.

Sivustoilla on yleensä mahdollisuus kommentoida tuotteita ja tilausten onnistumista. Myös keskustelupalstoilla saatetaan käydä keskustelua luotettavista ja epäluotettavista sivuista.

Nettishoppailun avain piilee Nykäsen mukaan yhteisön löytämisessä.

– Tarkistan aina, millaisia kommentteja nettikaupat ovat saaneet. Tällä tavoin saan tiedon nettisivun luotettavuudesta kätevästi.

 

Paikallisten kauppojen tarjontaan luottaa kuopiolainen Wilma Vilander, 18.

– Kaupoissa kiertely on mukavan konkreettista, ja silloin tietää varmasti, sopiiko joku vaate vai ei. Netissä vaatteiden koot vaihtelevat riippuen, mistä tilaa, ja mallikuvista on hankala päätellä, istuuko vaate itselle.

Vilander kokee kuitenkin nettikaupat käteviksi ja monipuolisiksi, mutta ei luota niihin tarpeeksi tehdäkseen tilauksia.

– Olisi kätevää naputella vaatteet ostoskoriin olohuoneesta käsin. En halua kuitenkaan ottaa huijatuksi tulemisen riskiä, joten nettiostokset ovat jääneet tekemättä.

Vilanderin mielipidettä vahvistavat hänen kuulemansa huhut huijauksista ja huonosta palvelusta.

– Joskus joku oli saanut ensin kaksi oikean jalan kenkää, valituksen jälkeen saapui kaksi vasenta. Siskolleni toimitettiin kokonaan väärät kengät, tosin oikeiden saavuttua hän sai pitää korvauksena myös väärät, Vilander kertoo.

 

Nettikaupoista kaiken hyödyn ottaa irti oululainen Riku Karvonen, 17.

– Ostan lähes kaiken netistä, koska tuotteet ovat siellä halvempia.

Karvonen hankkii netin välityksellä muun muassa elektroniikkaa.

Vaateostokset hän tekee kuitenkin edelleen paikallisissa liikkeissä. Huijatuksi tuleminen ja tilausten saapuminen eivät huoleta Karvosta.

– Luottokortilla, omassa tapauksessani rinnakkaiskortilla, maksettaessa rahat saa takaisin, jos tilaus ei saavu. Netistä tilaaminen on nopeaa verrattuna siihen, että tuotteen tilaisi myymälään.

 

Verkkomaailmassa epäluotettavien yritysten tunnistaminen on vaikeaa, sillä sivuston ulkonäkö ei kerro luotettavuudesta. Näin toteaa kuluttajaoikeusneuvoja Anneli Tyrväinen.

Tyrväinen muistuttaa, että nettiostoksia tehdessä tärkeintä on lukea sopimusehdot.

– Jos ei ymmärrä, mitä on tilaamassa, ja mitkä ovat maksuehdot, laskun saapuessa voi joutua ongelmiin.

Tästä esimerkkinä Tyrväinen mainitsee tapauksen, jossa alle viiden euron kosmetiikkatilaus paisui satojen eurojen laskuksi.

– On myös hyvä tarkistaa, pystyykö tuotteen maksamaan luottokortilla. Jos ei, kannattaa vaihtaa sivustoa. Tosin on katsottava tarkasti sekin, kenelle tilinumeronsa antaa, Tyrväinen ohjeistaa.

Vinkit: PayPal-tilin luonti helpottaa maksamista

Huolellinen mittaus vähentää väärien kokojen tilausta.

Pidä muutaman päivän miettimistauko ennen ostoa, että vältyt heräteostoksilta.

Älä epäröi käyttää myös ulkomaalaisia sivustoja, googlaamalla löydät helposti kommentteja sivujen luotettavuudesta.

PayPal-tilin luonti helpottaa maksamista huomattavasti.

Pidä huoli tiedoistasi ja suojaa ne hyvin. Säilytä kauppiaan lähettämät sähköpostit ja ota aina kuitit talteen.

Lähteitä: http://www.lily.fi/blogit/kaikki-mita-rakastin, iltalehti.fi

 

Kirjoittaja kuuluu Savon Sanomien nuorten toimitukseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.