Unettomuus heikentää monen suomalaisen työtehoa

Uniongelmat ovat yleisiä, ja pitkäaikainen unettomuus on myös terveysriski. Työelämässä unettomuus huonontaa työsuoritusta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) unitutkijan, tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan univelkainen ihminen saattaa muuttua ärtyneemmäksi, aiheuttaa riitoja työyhteisössä ja vaikuttaa työilmapiiriin. Välittömät seuraukset univajeessa ovat suorituskyvyn lasku, keskittymiskyvyn heikkeneminen, muistivaikeudet sekä reaktionopeuden lasku. Näiden seurauksena myös työtapaturmat lisääntyvät, mahdollisesti myös tapaturmat liikenteessä työmatkalla.

Pidemmällä aikavälillä uniongelmaisen verenpaine ja syke nousevat. Tämä taas nostaa kortisolin eli stressihormonin eritystä, koska huono nukkuminen on stressitila elimistölle.

Lisäksi unihäiriöt voivat altistaa diabetekselle ja depressiolle.

Syke ei aina ehdi laskea arkiöinä

Helsingin yliopiston dosentin, unitutkija Tarja Stenbergin mukaan eniten unettomuudesta kärsivät työikäiset, joilla stressi ja ajanpuute vaikuttavat uniajan lyhenemiseen. Arkiöinä syke ei pääse laskemaan ja kahden päivän palautumisaika viikonloppuisin ei välttämättä riitä, sillä kertyneen univelan pois nukkuminen ei onnistu kaikilta.

Nykyaikainen työ itsessään voi olla aivoille rasittavaa, ja myös pitkät työpäivät ja ylityöt vaikuttavat uneen. Työterveyshuollossa on alettu viime vuosina kiinnittää huomiota unettomuuteen. Työnantajan tehtävä on huomioida, ettei työntekijän unettomuus pääse liian pitkälle.

Hyvän unen kannalta esimiehen on hyvä kiinnittää huomiota työvuorolistoihin ja työvuorojen järjestämiseen. Ylitöitä tekevien ja vuorotyöläisten lisäksi riskiryhmässä ovat niin sanotut aivotyöläiset eli asiantuntijatöiden tekijät, joille psyykkinen työstä palautuminen on tärkeää.

Unitutkija Stenbergin mukaan rentoutuminen työpäivän jälkeen helpottaa työstä palautumista ja auttaa saavuttamaan paremman unen. Hän korostaa, että nukkumisessa tärkeää on unen laatu. Tilapäiseen unettomuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi menemällä ajoissa nukkumaan, välttämällä kännykän valoa illalla, liikkumalla ja syömällä kevyen iltapalan.

Apua unettomuuteen saa myös uniklinikoilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Järkyttikö Kuopion onnettomuusuutinen? – näin asiantuntija neuvoo käsittelemään tunteita

Viikonloppuna "ratkaisun hetket ovat käsillä", kun EU-johtajat käyvät rahaneuvotteluihin – Tuppurainen sanoo Suomen pitävän tavoitteistaan kiinni, mutta lopulta kokonaisuus ratkaisee

Valtakunnansyyttäjä STT:lle: On Päivi Räsäsen kannalta oikeudenmukaista, että poliisi katsoo nauhat ja asia selvitetään kunnolla

Perheenyhdistämissääntöihin tulossa muutos – alaikäisiin ei enää sovellettaisi tulorajoja

Vantaan vankilan vartijan rikosepäily ei etene syyteharkintaan – lapsensa tappanut nainen kuoli tutkintavankeudessa

Yle: Rovaniemellä samaan tartuntaketjuun liittyvien korona-altistuneiden määrä noussut yli kahteensataan – koko maan tartuntaluvut pienenivät, koska tilastointitapa muuttui

Thaimaalaiset marjanpoimijat kertovat: oma koti mustikanpoiminnan rahoilla

Raportti: Maatalouden kasvihuonepäästöjä on mahdollista leikata lähes 30 prosenttia 15 vuodessa – "Nollaan ei päästä, vaikka mitä yritettäisiin"

Poliisi tutkii törkeää raiskausta Riihimäellä, uhrina alaikäinen tyttö – epäillystä kerrottiin iltapäivällä täsmentyneitä tuntomerkkejä

Yli 52  000 opiskelijaa sai opiskelupaikan korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa – opiskelijat saavat tiedon valinnasta tällä viikolla

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.