Unettomuus heikentää monen suomalaisen työtehoa

Uniongelmat ovat yleisiä, ja pitkäaikainen unettomuus on myös terveysriski. Työelämässä unettomuus huonontaa työsuoritusta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) unitutkijan, tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan univelkainen ihminen saattaa muuttua ärtyneemmäksi, aiheuttaa riitoja työyhteisössä ja vaikuttaa työilmapiiriin. Välittömät seuraukset univajeessa ovat suorituskyvyn lasku, keskittymiskyvyn heikkeneminen, muistivaikeudet sekä reaktionopeuden lasku. Näiden seurauksena myös työtapaturmat lisääntyvät, mahdollisesti myös tapaturmat liikenteessä työmatkalla.

Pidemmällä aikavälillä uniongelmaisen verenpaine ja syke nousevat. Tämä taas nostaa kortisolin eli stressihormonin eritystä, koska huono nukkuminen on stressitila elimistölle.

Lisäksi unihäiriöt voivat altistaa diabetekselle ja depressiolle.

Syke ei aina ehdi laskea arkiöinä

Helsingin yliopiston dosentin, unitutkija Tarja Stenbergin mukaan eniten unettomuudesta kärsivät työikäiset, joilla stressi ja ajanpuute vaikuttavat uniajan lyhenemiseen. Arkiöinä syke ei pääse laskemaan ja kahden päivän palautumisaika viikonloppuisin ei välttämättä riitä, sillä kertyneen univelan pois nukkuminen ei onnistu kaikilta.

Nykyaikainen työ itsessään voi olla aivoille rasittavaa, ja myös pitkät työpäivät ja ylityöt vaikuttavat uneen. Työterveyshuollossa on alettu viime vuosina kiinnittää huomiota unettomuuteen. Työnantajan tehtävä on huomioida, ettei työntekijän unettomuus pääse liian pitkälle.

Hyvän unen kannalta esimiehen on hyvä kiinnittää huomiota työvuorolistoihin ja työvuorojen järjestämiseen. Ylitöitä tekevien ja vuorotyöläisten lisäksi riskiryhmässä ovat niin sanotut aivotyöläiset eli asiantuntijatöiden tekijät, joille psyykkinen työstä palautuminen on tärkeää.

Unitutkija Stenbergin mukaan rentoutuminen työpäivän jälkeen helpottaa työstä palautumista ja auttaa saavuttamaan paremman unen. Hän korostaa, että nukkumisessa tärkeää on unen laatu. Tilapäiseen unettomuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi menemällä ajoissa nukkumaan, välttämällä kännykän valoa illalla, liikkumalla ja syömällä kevyen iltapalan.

Apua unettomuuteen saa myös uniklinikoilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Taksikyytien hinnat nousseet taksiuudistuksen jälkeen – Hintojen nousu ei yllättänyt kuopiolaista taksiyrittäjää

Ensin reilusti lämpöasteita Oulun seudulle saakka, keskiviikkona pakastaa hieman – lunta ei ole edelleenkään luvassa etelään

Ilkka: iisalmelaistaustainen Riikka Pirkkalainen hakee jatkokautta keskustan puoluesihteerinä

Nopeita liikenneyhteyksiä, digipalveluja, työperäistä maahanmuuttoa ja yritysten tukemista – Näin asiantuntijat pitäisivät maakunnat elinvoimaisina

Ruokavirasto: Raakasuklaan nimeä ei pidä käyttää suklaata myytäessä

Lentojen viivästymisvalitukset yhä kärjessä Kuluttajariitalautakunnassa – pysäköintiin liittyvät valitukset kasvussa uusien sovellusten vuoksi

Taksilupien määrä jopa tuplaantunut isoissa kaupungeissa, mutta samalla hinnat nousivat – "Ei ole näkynyt sitä paljon hehkutettua piilokysyntää, mitä ministeriössäkin lupailtiin"

Käytännöt vegaaniruoan tarjoamisesta päiväkodeissa vaihtelevat eri puolilla maata – Helsingin päiväkodeissa saa vegaaniruokaa, Oulussa ei

Suomi-neidon pää on jäässä mutta varpaita lämmittää – talven pakkasennätys meni uusiksi Utsjoella

Naisten sterilisaatioiden suosio on romahtanut – miehillä taas toimenpiteen suosio on kasvanut

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.