Kuudesluokkalaiset opettelevat some-käyttäytymistä: ”Urpo suuttuu läpästä”, mutta oliko se läppää vai ilkeilyä?

Tälle taitaa olla todella tarvetta. Sellainen tunne tulee, kun seuraamme, kuinka Karttulanlahden kuudesluokkalaiset lähestyvät draaman keinoin somessa kohdattuja vuorovaikutustilanteita.

Some eli sosiaalinen media on tuonut uuden ulottuvuuden lasten ja nuorten elämään – ja myös kiusaamiseen. Nuoret elävät Instagramissa, Snapchatissa, WhatsAppissa, Youtubessa.

Draamakasvattaja Anni Marin aloitti tämän luokan kanssa työskentelyn jo viime vuoden puolella. Luokka on mukana Kiitos kaveruudelle livenä ja somessa -hankkeessa, joka on kohdennettu 5.–6.-luokkalaisille neljässä kuopiolaisessa koulussa.

Tänään käsiteltävät fiktiiviset esimerkkitapaukset nousevat nuorten itse kirjoittamista aiheista.

– Nyt pohditaan kuka käyttäytyy väärin ja miten ja miltä kenestäkin osapuolesta tuntuu, Marin opastaa.

On annettu ilkeitä kommentteja Instargramiin laitetusta kuvasta. Ei vastata, kun kaveri kysyy läksyjä. Liitetään joku toistuvasti bestikset-ryhmään, johon liitettyä ei oikeasti edes haluta. Esimerkeissä päädytään some-ilkeilyyn ja haukkumiseen.

Draamaharjoitusten kautta luokka tutkii sitä, miten livetilanne kasvotusten eroaa somen kirjoitetusta maailmasta. Onko tunnetila sama?

– Pahalta tuntuu. Ilkeää, moni myöntää.

– Miksi netissä voisi kirjoittaa sellaista, joka tuntuu toisesta pahalta, Marin kysyy ja joku vastaa:

– Sillä hetkellä suututtaa.

– Niin, usein nettiin kirjoitetaan suutuksissaan, ajattelematta, Marin jatkaa.

Tätä on aikaisemmin harjoiteltu: tunteiden voimakkuuden tunnistamista ja hillitsemistä, kuinka some-jutut vaikuttavat toiseen ihmiseen ja miten somessa pitäisi käyttäytyä.

On opiskeltu myös kuinka sanat eivät joskus tunnu niin pahalta somessa ja netissä kuin livenä, mutta niiden kohteelle syntyvä tunne voi kuitenkin olla sama.

Tunnin jälkeen Joonatan Turunen, Veeti Vainikainen, Helmi Venäläinen, Anniina Venäläinen, Ella Raatikainen ja Heikki Sahlberg kertovat mitä tunneilla on tehty.

–Tunneharjoituksia, pantomiimia, improvisaatiota. Olemme miettineet some-käyttäytymistä ja sitä miten toisin olisi voinut käyttäytyä, nuoret kertovat.

Aiheita kyllä riittää.

– Somessa tulee paljon kaikenlaista melkein jokaiselle, ja jokainen on siihen syyllistynyt, Heikki Sahlberg arvioi.

– Toiset voivat jatkaa ketjua nimettöminä, Anniina Venäläinen pohtii.

– Ryhmässä voi haukkua, kun itseä pelottaa, Helmi Venäläinen lisää.

Somessa lentää monenlaista ”läppää”, josta ei tiedä mitä se on, kun ei näe sanojan ilmettä.

– Netissä syrjiminen on samankaltaista kuin oikeasti. Jätetään yksin, Anniina Venäläinen kertoo.

– Laitetaan koodi, ettet pääse mukaan, Veeti Vainikainen lisää.

Tai tehdään ikävä pilavideo Youtubeen.

Hankkeella ehkäistään kiusaamista

Kiitos kaveruudelle livenä ja somessa -hankkeessa mukana on 5.–6.-luokkalaisia Karttulanlahden, Haapaniemen, Snellmanin kouluissa ja Nilsiän yhtenäiskoulussa. Mukana on yhteensä 17 luokkaa näistä neljästä koulusta.

Kuopion kaupungin hanketta vetää draamakasvattaja Anni Marin.

Tavoitteena on ennaltaehkäistä kiusaamista. Oppilaiden kanssa käsitellään draaman menetelmin muun muassa teemoja kaveruus, vuorovaikutus, tunteet, kiusaaminen kasvokkain ja sosiaalisessa mediassa.

Hankkeessa järjestetään työpajat oppilaille, vanhempainiltoja sekä ensi syksynä julkaistava kasvatusopas.