Uudella teknologialla houkutellaan nuoria museoihin

Nuoria houkutellakseen museot panostavat yhä enemmän uuteen teknologiaan. Kotkan Merikeskus Vellamon tapahtumatuottaja Annika Utriaisen mukaan paine houkutella lisää yleisöä museoihin on kova. Koska nuoret ovat tottuneet eri viihdelaitteisiin, haluavat museot käyttää niitä hyväksi.

Erityisesti museomaailmassa on tällä hetkellä esillä lisätty todellisuus, jossa esimerkiksi tabletin kameran avulla lisätään virtuaalisia hahmoja tai esineitä museon ympäristöön.

- Myös mobiiliopasteet ovat olleet viime aikoina paljon esillä. Aina täytyy kuitenkin myös miettiä, kenelle palvelua rakennetaan ja minkä takia. Museon peruskäyttäjä Suomessa on kuitenkin keski-iän ylittänyt nainen, museoiden yleisöpalveluita tutkinut Utriainen pohtii.

Museoilla ei useinkaan ole uusimman teknologian osaamista, joten hankkeita toteutetaan yhteistyössä yritysten tai korkeakoulujen kanssa.

- Peruskäsitys museosta on, että se on vähän tylsä paikka. Tätä eri hankkeilla halutaan muuttaa, Utriainen sanoo.

Esimerkiksi Turun Käsityöläismuseoon on toteutettu tabletilla pelattava virtuaalinen seikkailu, joka kuljettaa pelaajaa ympäri museomiljöötä keskustelemassa virtuaalisten hahmojen kanssa. Ajatuksena on opettaa pelin avulla, millaista elämää Turussa vietettiin 1800-luvun puolivälissä.

- Historian faktoja opetetaan fiktion kautta. Tapahtumat voisivat kuitenkin olla myös oikeasti tapahtuneita, ja hahmojen puvut ja esineet ovat autenttisia, kertoo pelihankkeessa mukana ollut historian tutkija Lauri Viinikkala.

Tekniikan hyväksikäyttö avaa museoissa uudenlaisia mahdollisuuksia historiallisten sisältöjen esittelyyn. Esimerkiksi Käsityöläismuseossa miljöö on haluttu säilyttää alkuperäisenä, joten museossa ei ole opastuskylttejä. Pelillä voi näin esittää asioita, joita ei voi muuten näyttää.