Uudistusta pusketaan paraikaa: Digitaalinen kirjekurssi vanhemmille

Oppia kannustavaan lastenkasvatukseen aletaan ajaa verkko-opetuksen muodossa vanhemmille. Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksessa kehitetään paraikaa yleispätevää mallia, joka parhaimmillaan olisi käyttöönotettavissa neuvoloiden välityksellä jo ensi syksynä. Internetin välityksellä toteutettava vanhemmuuden ohjelma suunnataan kolmevuotiaiden vanhemmille.

– Suomalainen neuvola on huippu, mutta painoa on meidän mielestämme tuotava yhä enemmän mielenterveysasioihin – ihan samalla tavalla kuin lasta mitataan, punnitaan ja kerrotaan ravitsemuksesta, sanoo erikoistutkija, Voimaperheet-hankkeen projektipäällikkö Teija Ristkari.

Ristkarin työryhmällä on vakuuttavia tuloksia Voimaperheet-mallista, jossa neuvolaseulontojen kautta valikoituneet neljävuotiaiden lasten vanhemmat osallistuivat 11 viikkoa kestävään, verkko- ja puhelinohjaukseen perustuvaan ohjelmaan.

Menetelmän kantava ajatus on hyvän huomioiminen: Mitä enemmän lapsen hyvää käytöstä huomioi ja kehuu, sitä enemmän lapsi janoaa huomiota ja alkaa toimia vanhemman toivomalla tavalla.

– Nyt meillä on kaksivuotisseurannan tulokset käsissämme, ja tiedämme, että tämä toimii. Tiedämme esimerkiksi, että jatkaessaan hyvän huomioimista vanhemmat alkavat tavoittaa lapsensa uudella tavalla. He alkavat nähdä lapsessaan myönteisiä puolia, joita he eivät ehkä aiemmin kaoottisen arjen tuoksinnassa nähneet.

Tutkimusten mukaan ohjelma vähentää lasten uhmakkuutta, ADHD-oireita ja tunne-elämän ongelmia ja lisää puolestaan empatiakykyä.

– Meidän viestimme on se, että myös digitaalisesti voidaan tuottaa tällaista ohjausta. Joillakin voi edelleen olla uskomus, että kasvatukseen liittyvistä pulmista voidaan puhua vain kasvokkain, Ristakari snaoo.

Ristkari sanoo, että kasvattajan ja lapsen vuorovaikutuksen parantaminen on loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisten ajatusten omaksumista, ja muuttamalla omaa käyttäytymistään kannustavaksi vanhempi voi saada nopeitakin tuloksia aikaan.

Jos vanhemman ja lapsen vuorovaikutus on kielteistä, ja joka asiasta riidellään kotona, vanhemmat ovat monesti uupuneita ja lähtevät tilanteisiin herkästi sillä mielellä, että ”ei tästä tule mitään”. Vanhempi saattaa komentaa ja rajoittaa lasta ennen kuin tämä on edes ehtinyt tehdä mitään.

– Entä jos vanhempi lähtisikin eri tulokulmasta ja vähentäisi käskyjen ja kieltojen määrää? Kun lapsi tekee jotain toivottua, kannustettaisiin: ”Hienoa!”.