VR odottaa henkilöliikennekilpailun pelisääntöjä

VR-yhtymän yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu pitää henkilöliikenteen kilpailutuksen avaamista isona muutoksena ja vertaa sitä Valtionrautateiden yhtiöittämiseen, joka tapahtui 1995. Silloin ratojen rakentaminen, ylläpito ja hallinta jäi valtiolle ja VR keskittyi liikenteeseen.

Lehtipuu ei kuitenkaan vertaisi junaliikenteen kilpailutuksen avaamista bussiliikenteeseen, sillä raideliikenne eroaa merkittävästi maantieliikenteestä.

– Kalusto on erilaista ja hyvin eri ikäistä. Bussin elinkaari on aika tavalla lyhyempi kuin junakaluston. Yksitäisen bussin hankintahinta on paljon pienempi kuin vaikkapa Pendolino-moottorijunayksikön hinta.

Eroja syntyy myös liikenteen hoidossa. Autoja mahtuu paljon enemmän maanteille kuin junia raiteille. Autot pystyvät ohittamaan toisiaan ilman liikenteen ohjauksen kontrollia. Junaliikenne pitää suunnitella tarkasti, sillä 90 prosenttia rataverkosta on yksiraiteista.

Kalusto, huolto ja henkilöstö maksaa

Lehtipuu ei lähde arvioimaan kilpailutuksen piiriin tulevan siivun prosenttiosuutta, sillä liikenne- ja viestintäministeriössä vasta valmistellaan kilpailun pelisääntöjä.

– Täytyy tietää paljon tarkemmin, mistä kilpaillaan ja millä pelisäännöillä. On olemassa ylätason suunnitelma ja sitä pitää tarkentaa, Lehtipuu sanoo.

Hän kysyy, miten määritellään eri toimijoiden roolit ja toimintamallit. Vielä ei tiedetä kalustoyhtiön laajuutta tai sitä, onko operaattoreilla mahdollista tuoda omaa kalustoa.

Lehtipuu kertoo, että suurimmat kustannukset raideliikenteessä ovat kalusto ja kunnossapitoa sekä henkilöstö ja energia. Muiden kustannusten siivu jää pieneksi.

Ottopuun mukaan VR haluaa nosta esiin turvallisuuskysymykset, sillä uusia organisaatioita syntyy väistämättä. Niiden yhteistyön täytyy olla selkeää ja sujuvaa.

– Kovin paljon toisistaan poikkeavia käytäntöjä ei voi olla. Ratalinjoilla, ratapihoilla ja varikoilla pitää olla hyvin selkeät säännöt, Lehtipuu sanoo.

Onnibus kiinnostunut

Bussiyhtiö Onnibusin toimitusjohtaja Lauri Helke on kertonut Kauppalehdessä, että Onnibus on kiinnostunut vuokraamaan raidekalustoa henkilöliikennekäyttöön. Hän pitää kalustoyhtiön eriyttämistä välttämätömänä, jotta uudet toimijat voivat lähteä henkilöjunaliikenteeseen.

– En usko, että löytyy yhtään toimijaa, joka voisi investoida matkustajaliikenteen erikoiskalustoon. Kalusto on Suomessa hyvin monimutkaista ja kallista, eikä sillä ole Suomessa jälkimarkkinoita. Tämä on Suomen erityispiirre, joka ratkaistavissa kalustoyhtiöllä, Helke kertoi Kauppalehdessä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Näin junaliikenteen kilpailutus aloitetaan - menoista jopa 60 prosenttia sidottu