VR pärjää tulevassa kilpailussa ja hoitaa osuutensa liikenteestä, uskoo pääministeri

Junayhtiö VR:lle riittää töitä raideliikenteessä myös sen jälkeen, kun liikennettä on avattu kilpailulle ensi vuosikymmenellä. Näin uskoo pääministeri Juha Sipilä (kesk.), joka pyrki tiistaina torjumaan oppositiopuolueiden kritiikkiä kilpailutuksesta.

Hallituksen toiveissa on, että kilpailun vauhdittamana junaliikenteen suosio voisi kasvaa nykyisestä noin 5 prosentista 8 prosenttiin tulevina parina vuosikymmenenä. Sipilä uskoo VR:n saavan myös jatkossa osansa junaliikenteestä.

– En vähääkään epäile sitä, etteikö VR tulisi tässä kilpailussa pärjäämään ja hoitamaan oman osuutensa, Sipilä sanoi eduskunnassa tiistaina.

Matkustajille uudistus näkyy junatarjonnan ohella myös hintakilpailuna, uskoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.). Bernerin mukaan esimerkiksi linja-autoliikenteestä ja lentoliikenteestä tullut kilpailupaine on jo saanut VR:n kehittämään toimintaansa.

– Esimerkiksi junalippujen kuluttajahinnat ovat laskeneet keskimäärin yli 10 prosenttia viimeisen vuoden aikana, sanoi Berner.

 

VR:n pilkkomisesta huolta

 

Monissa opposition puheenvuoroissa ei tiistaina suoraan vastustettu matkustajaliikenteen kilpailua, vaan pikemminkin sitä, miten hallitus aikoo uudistuksen toteuttaa. Eduskunnassa kritiikkiä saivat suunnitelmat VR:n pilkkomisesta osiin sekä myös rataverkon kunto, raidekapasiteetin riittävyys ja lippu-uudistus.

Junaliikenteen kilpailun edistämiseksi hallitus on eriyttämässä VR:stä kolme erillistä yhtiötä: kalustoyhtiön, kunnossapitoyhtiön ja kiinteistöyhtiön. Kalustoyhtiön on määrä vuokrata junakalustoa myös muille kuin VR:lle.

Esimerkiksi suurimmassa oppositiopuolueessa SDP:ssä on herännyt huolta, voiko VR:n pilkkominen johtaa siihen, että junakalustoa ja henkilökuntaa käytetään tehottomasti.

– Kustannukset kasvavat, lipunhinnat nousevat ja tarjonta tulee supistumaan. Liikenne loppuu ensimmäisenä harvaan asutuilla alueilla Pohjois- ja Itä-Suomessa, uskoi kansanedustaja Harry Wallin (sd.), joka on aiemmin työskennellyt veturinkuljettajana.

 

"Sokeaa uskoa kilpailutukseen"

 

Oppositiopuolue vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ihmetteli hallituksen "sokeaa uskoa kilpailutukseen". Hänen mielestään julkisella vallalla on keskeinen rooli vaikkapa raideliikenneinvestoinneissa sekä kannattamattomien junavuorojen rahoituksessa.

– Tuoko kilpailu automaattisesti lisäkapasiteettia ja nostaako se käyttöastetta? Ei ilman julkisen vallan rahoittamia lisäinvestointeja, arvioi Andersson.

Oppositio on tehnyt raideliikenteen tulevaisuudesta välikysymyksen, ja hallituksen luottamuksesta äänestetään keskiviikkona. Hallituksella on takanaan eduskunnassa kansanedustajien enemmistö, joten se todennäköisesti selviää luottamusäänestyksestä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.