VR:n lippu-uudistus ei saa ymmärrystä: ”Tuntuu, että tässä ei ole mietitty asiakasta”

VR:n sarjalippujen uudistus on herättänyt keskustelua sosiaalisessa mediassa. Moni on pettynyt siihen, että uudistus on muuttanut junien käyttämisen aikaisempaa hankalammaksi ja jäykemmäksi.

Työnsä puolesta Kuopion ja Helsingin väliä monta kertaa viikossa matkustava Sibelius-Akatemien kapellimestari- ja orkesterikoulutuksen professorina toimiva Atso Almila kertoo, että aikaisemmin sarjalippulainen pystyi joustavasti hyppäämään junaan.

– Nyt pitää olla varattuna paikka. Jos junan kaikki paikat on varattuja, niin sarjalipulla ei pääse edes ravintolavaunuun, Almila sanoo.

– Lisäksi sarjalippujen käyttäminen on hidasta tietokoneella ja vielä hitaampaa mobiililla. Mobiililaitteella ei myöskään ole mahdollista varata haluamaansa paikkaa. Toki ajan ja paikan voi muuttaa, mutta silloin pitää soittaa VR:n maksulliseen numeroon, Almila sanoo.

Oma ongelmansa Almilan mukaan tulee, jos sarjalippulainen haluaa katsoa tarjouksia.

– Monesti tarjoushinta on vielä sarjalippuhintaa matalampi. Mutta homma ei toimi niin, että varaisin ensin paikan ja sitten päättäisin, maksanko sarjalipulla vai ehdotetulla tarjoushinnalla, vaan ensin pitää päättää, käyttääkö sarjalippua. Sehän on kuluttajan kannalta järjetön lähestymistapa, Almila sanoo.

– Jos haluaa vertailla hintoja, pitää olla auki sekä mobiili että tietokone.

Almila huomauttaa, että varaa matkansa hyvissä ajoin. Aikataulut ovat hyvin tiedossa, ja muutoksiin on harvoin syytä.

– Sen sijaan moni helsinkiläinen reissaa Turun tai Tampereen väliä, ja tulee kysymys, että pitääkö sarjalippujen käyttämisen olla heidänkin kohdallaan näin monimutkaista, Almila sanoo ja myöntää kaipaavansa juna-asemien joustavaa asiakaspalvelua.

– Tuntuu, että tässä uudistuksessa ei ole mietitty yhtään asiakasta. Olen eläkeikäinen mies, mutta onneksi opettelin tietokoneiden käytön ajoissa.

Kritiikistä huolimatta Almila korostaa, että itse junamatkailu on hänelle ehdottomasti paras matkustusmuoto.

– Palvelu on junissa hyvää ja itse kyytihän mahtava tapa liikkua. Kymmenen vuoden aikana olen lentänyt vain pari kertaa Helsingin ja Kuopion väliä, ja silloinkin pakosta.

Kaija Granqvist VR:n tiedotuksesta kertoo, että sarjalippu-uudistuksesta on tullut paljon asiakkaiden palautetta, joka pyritään ottamaan huomioon. Tavoitteena on, että matkalippujen hankkiminen ja käyttäminen olisi kaikille mahdollisimman jouhevaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.