VR:n uudet veturit tekevät aiheettomia hätäjarrutuksia keskeneräisen tiedonsiirron takia

Junien kulunvalvonnan muutos EU-standardin mukaiseksi on tuomassa isot kulut unionimaille, kertoo VR:n liikennejohtaja Petri Auno. Suomen osalta uudistus on juuri alkanut, kun radoillamme on otettu ajoon ensimmäiset Vectron-veturit.

– Rataverkon järjestelmän muuttaminen on vielä kalliimpaa kuin kaluston, Auno lisää.

Radan muutostöiden lasku ei kuitenkaan mene VR:n kukkarosta, koska radoista vastaa Liikennevirasto. VR maksaa kaluston.

Yleiseurooppalaisella kulunvalvonnalla varustettua rataa alkaa olla käytössä Suomessa noin vuosikymmenen kuluttua. Sama urakka on alkanut tai alkamassa kaikissa EU-maissa: kullakin valtiolla on toisistaan poikkeava, kansallinen järjestelmä, jotka EU haluaa harmonisoida.

Muutosta ja sen vaatimia kuluja ei voi välttää.

– EU:n hankintapykälät määräävät, että uusi järjestelmä on ostettava. Kaikkien unionissa rautatiekalustoa hankkivien on käytettävä sitä, Auno sanoo.

Kulunvalvonta kontrolloi junan suurinta sallittua nopeutta, antaa kuljettajalle ennakkotietoja edessä olevista opasteista ja tekee automaattisen jarrutuksen, jos kuljettaja ei tarvittavaa jarrutusta tee.

 

Kangertelua osattiin odottaa

 

Suomi saa nyt ensituntumaa siitä, että rataliikenteen kulunvalvontaa ei muuteta kädenkäänteessä. VR:n Siemensiltä ostamien Vectron-sähköveturien on määrä ajaa sekä matkustaja- että tavarajunia, mutta kaksi erilaista kulunvalvontajärjestelmää on aiheuttanut sen, että ne vetävät toistaiseksi vain rahtia. Syy on se, että uudet veturit saattavat tehdä aiheettomia hätäjarrutuksia.

– Uuden ja vanhan systeemin yhteensovittamisessa on haasteita. Tämä oli kuitenkin täysin tiedossa jo veturikauppaa tehtäessä, kertoo Siemensin Mobility-divisioonan johtaja Juha Lehtonen.

Auno vahvistaa, että mahdollisuus Vectron-veturien turhiin hätäjarrutuksiin ei ole tullut yllätyksenä.

– Tällainen hätäjarrutus on täysin turvallinen, mutta emme ole halunneet matkustajien kokevan niitä. Lisäksi ylimääräiset pysähdykset saattaisivat haitata matkustajajunien pysymistä aikatauluissa.

Lehtonen ja Auno kertovat, että kulunvalvonnan uuden ja vanhan järjestelmän väliin tilattu tiedonsiirtomoduuli saadaan käyttöön ensi kesään mennessä.

– Jo aiemmin tehtävät ohjelmistojen päivitykset saattavat vähentää pulmia siinä määrin, että pystymme harkitsemaan Vectronien ottamista matkustajaliikenteeseen vielä tämän vuoden puolella, Auno lisää.

 

Veturit eivät vajaakäytöllä

 

VR:llä on pula sähkövetureista. Uusien veturien alkutaipale vain tavaraliikenteessä ei silti ole Aunon mukaan ongelma.

– Vectronien osto on VR:n historian suurin yksittäinen kalustohankinta, joten järjestelmän kaikki muutokset on syytä testata ja valmistella huolella. Vectronit ovat toistaiseksi testiajossa.

Lehtonen säestää toteamalla, että mittavassa kaupassa on edetty täysin aikataulussa.

– Eikä voida sanoa, että VR:lle tänä vuonna toimittamamme ensimmäiset kymmenen Vectron-veturia olisivat vajaakäytöllä saati tyhjän panttina.

Korjattu ensimmäistä kappaletta väliotsikon jälkeen, jossa kerrottiin, että ongelmat on aiheuttanut uusi kulunvalvontajärjestelmä. Ongelmat aiheutuvat kahdesta erilaisesta kulunvalvontajärjestelmästä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Kansalainen huomasi tietoturva-aukon Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin käyttämässä järjestelmässä

Ilmastoraportti räjäytti kiinnostuksen: maatilojen hiililaskennalle on nyt kysyntää

Kuopion seutu menetti asemiaan Joensuulle – kaupunkien välinen kilpailu kiristyy, ennustaa tuore selvitys

Sosiaalihuollon kantelu- ja valvontamäärissä ei tasaantumisen merkkejä

Hoitajamitoituksen toteutumiseen uskoo vain harva kansalainen – Ministeri Kiuru: Olen sitoutunut viemään uudistukseen maaliin

Kolme nuorta loukkaantui ulosajossa Kangasalla – yksi nuorista jäi autoon puristuksiin onnettomuudessa

Junaliikenne saatiin käyntiin aamuseitsemältä – pääradan matkustajien kannattaa varautua myöhästymisiin, raiteilta suistunut tavaravaunu jumitti liikenteen

Viisi sutta kerralla! – hirvijahdissa ollut metsästäjä luuli hukkia ensin villisioiksi

Junaliikenne poikki pääradalla Tampereen ja Parkanon välillä, korjaus kestää arvion mukaan aamupäivään asti

Asianajajat ja syyttäjät arvostelevat "papereita heittelevää" käräjätuomaria kyykyttämisestä ja puolueellisuudesta – hovioikeus päätti puuttua asiaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.