Vaarallisia tasoristeyksiä aiotaan poistaa - aikataulu ja rahoitus edelleen auki

Vaarallisimpia tasoristeyksiä aiotaan poistaa Iisalmen ja Kuopion väliltä, mutta aikataulu on yhä auki. Liikennevirastolla on vuonna 2012 valmistunut tarveselvitys rataosuuden pahimmista paikoista. Se on osin aiemman selvityksen päivitystä.

– Ennen rahoituspäätöksiä ei tiedetä, missä järjestyksessä työt etenevät. Selvitys on pohjatyö tulevalle, Liikenneviraston ylitarkastaja Jarmo Koistinen kertoo.

Tasoristeyksiä poistetaan yleensä ratojen perusparannuksen yhteydessä resurssien ja kustannustehokkuuden mukaan.

Rahoituksesta on pulaa, koska Liikennevirasto jakaa radanpidon lisäksi rahaa myös teihin ja vesiväyliin. Hankkeita on lukuisia eri puolella maata.

Lähes puolet tasoristeyksien onnettomuuksista on sattunut Liikenneviraston vaarallisimmiksi tai toiseksi vaarallisimmiksi arvioimissa paikoissa.

Turvallisuusarvio perustuu muun muassa tien ja radan nopeuteen, tien päällysteeseen, tien ja radan liikennemääriin, näkyvyyteen ja vastaavien tasoristeysten onnettomuushistoriaan.

Viraston seitsemänportaisen asteikon mukaan vartioimattomat 6–7 luokan risteykset ovat turvattomimpia. Niitä on Suomessa yhteensä noin 300.

Vartioimattomia risteyksiä Pohjois-Savossa on 157.

Viime viikolla Siilinjärven Toivalassa kolmen nuoren miehen kuolemaan johtanut onnettomuus sattui tasoristeyksessä, joka kuului kuudenteen vaarallisuusluokkaan. Risteyksen poistamisesta oli ehditty keskustella Liikennevirastossa.

Siilinjärvellä järjestetään tasoristeyksistä yleisötilaisuus 17. maaliskuuta, jolloin myös Liikenneviraston edustajat ovat paikalla.

Koistinen korostaa, että tuttu tasoristeys hiljaisella maalaistiellä voi olla se kaikkein vaarallisin.

– Aika usein tasoristeys johtaa vain 1–2 taloon.

Hänen mukaansa onnettomuuksissa on kyse hetken herpaantumisesta.

Erityistä yhteistä nimittäjää virasto ei tiedä tasoristeysonnettomuuksille. Harvoin päästään niiden uhreja jälkikäteen haastattelemaan.

Liikennevirasto vastaa tasoristeyksistä varoittavista risteysmerkeistä.

– Ei-paikallisille tasoristeysmerkit saattavat olla vieraita.

Liikennemerkit puolestaan kuuluvat tienpitäjälle. Vartioimattomista risteyksistä lähes kaikki sijaitsevat yksityisteillä.

Stop-merkki on autoilijalle tutumpi kuin risteysmerkki.

– Yksityisteillä stop-merkki on kiinni tienpitäjästä, mutta kuntien ja valtion teillä tilanne toinen. Niillä on paljon puolipuomilaitoksia, ääni- ja valovaroituslaitteita ja stop-merkkejäkin.

Onnettomuuksia tasoristeyksissä sattuu vuosittain noin 30. Kymmenen viime vuoden aikana kuolonuhreja on ollut vuodessa kahdesta kuuteen. Määrä on pudonnut tasaisesti, mikä johtuu etenkin vartioimattomien tasoristeysten vähentämisestä.

Joissakin tapauksissa jotkut paikalliset asukkaat eivät oikein halua poistaa tasoristeystä, koska se aiheuttaa kiertämistä ja pidentää matkaa.

Yhden puomilaitoksen rakentaminen maksaa noin 250 000 euroa. Vuosittain rataverkon kunnossapitoon käytetään lähes 200 miljoonaa euroa.

Vaikka rahoitusta löytyisi, sähköä ei aina ole. Radoista 52 prosenttia on sähköistetty.

Liikenneviraston pilottihankkeessa kokeillaan huomiovalojärjestelmää, joka saa sähkön aurinkoenergiasta ja akuista. Tällaisella sähköistyksellä voisi rakentaa myös puolipuomilaitoksia.

Tasoristeysten vaarallisuudesta on aika ajoin muistutettu kampanjalla.

Koistisen mielestä uutta kampanjointia tarvitaan, mutta hanke ei ole edennyt.

– Sen pitäisi olla säännöllistä.

Hän toivoo ihmisten muistavan, että lain mukaan tiellä liikkujalla on vastuu turvallisuudestaan.

Aina varovaisuus ei riitä. Muun muassa syksyinen aamusumu saattaa hämätä, vaikka näkyvyys vaikuttaa hyvältä. Kaikki eivät tiedä, miten kavalan äänettömästi juna tulee.

Koistinen pitää lukemaansa yleisökirjoitusta hyvänä esimerkkinä. Siinä autoilija sammutti autonsa pahassa sumussa ennen tasoristeyksen ylittämistä, avasi ikkunan ja kuunteli, tuleeko junaa. Hiljaista oli, joten hän alkoi nostaa kytkintä – silloin juna sujahti edestä.

Uusimmat

Kotimaa

Suomi aloittaa puheenjohtajuuden Euroopan yhteistyöjärjestössä – esillä kysymys Venäjän jäsenyydestä järjestössä

Hyväntekijän viittaa kantanut lelusalakuljettaja on tänään tuomiolla muun muassa talousrikoksista

Lähes neljän vuoden takaisesta Tesoman henkirikoksesta annetaan tänään tuomio – epäilty ilmoittautui poliisille keväällä

Kittilä-käräjillä kuullaan irtisanotun kunnanjohtajan miestä ja hissiyhtiön hallituksen ex-puheenjohtajaa

Helsingin Sanomat alkaa julkaista ilmaisjakelulehtiä pääkaupunkiseudulla – Keskisuomalaisen Kangaskorpi: "Toivotamme kilpailijan tervetulleeksi"

Vapaavuori väläyttää Helsingin irtautumista Kuntaliitosta – pitää mahdollisena suurten kaupunkien yhteistyötä

Puolustusvoimien historian korkea-arvoisin naisupseeri Inka Niskanen Karjalan lennostoon hävittäjälaivueen komentajaksi

Poliisi epäilee, että 13 vuotta sitten kadonneen miehen ruumis piilotettiin autiotalon maakellariin – syyttäjän mukaan mies kuristettiin henkilöautossa

Poliisin haaviin jäi Helsingissä liki 50 kiloa amfetamiinia – "Kyseessä on ulkomailta johdettu rikollisorganisaatio"

Nuorehko mies kuoli hissiturmassa Helsingissä – puristui kuoliaaksi

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.