Venäjä esti kiven viennin Lapinlahdelta

Venäjän ja EU:n kiristynyt tilanne sanktioineen ja tuontirajoituksineen on iskenyt yllättäen myös Kuopion rahtisataman toimintaan.

Kansainvälinen kivivillaeristeiden tuottaja Paroc Group on laivannut vuosikausia Kuopion sataman kautta Lapinlahdelta kiveä Venäjällä sijaitsevalle tehtaalleen. Nyt toiminta on tyrehtynyt täysin Venäjän asettamien tuontirajoitusten takia.

– Keskikesällä tuli aika lyhyellä varoitusajalla Venäjän viranomaisilta tuontirajoituksia murskattuun kiveen. Tämä liittyy EU:n ja Venäjän väliseen poliittiseen tilanteeseen ja sanktioihin. Jouduimme siksi lopettamaan viennin Kuopiosta kokonaan, kertoo operatiivinen johtaja Joakim Westerlund Paroc Group Oy:stä.

Westerlundista tilanne on haastava.

– On hyvin vaikea sanoa, mitä Venäjän viranomaiset tulevat jatkossa tekemään. Kyllähän me olemme yrittäneet heihin vaikuttaa, mutta tuontirajoitukset eivät ole meidän käsissämme.

Viennin tyrehtymisen takia, yhtiö on joutunut etsimään Venäjän tehtaalleen paikallista kiveä ja muuttamaan tuotantotapaa.

Lapinlahden Joutsenlammen louhokselta louhittu anortosiitti on yksi neljästä kivilajista, joita Paroc Group on käyttänyt Venäjällä kivivillaeristeen valmistukseen.

Parocin tehdas on lähellä Tverin kaupunkia, joka sijaitsee noin 140 kilometriä Moskovasta Pietarin suuntaan.

Lapinlahden anortosiitti on Venäjän päässä kuljetettu satamasta junalla tai rekoilla Tveriin.

– Samaa kiveä on käytetty myös muilla Parocin tehtailla ja siltä osin louhinta Lapinlahdella on jatkunut, kertoo Westerlund.

Yhtiöllä on tehtaita Suomen lisäksi Ruotsissa, Puolassa ja Liettuassa.

Westerlund ai halua kertoa Venäjälle toimitetun murskeen tarkkaa määrää vedoten yhtiön patentoituun ja varjeltuun kivivillaeristeen raaka-ainereseptiin.

– Kyse on kuitenkin ihan merkittävistä määristä, sanoo hän.

Kuopion rahtisataman toiminnalle Parocin kivenviennin tyrehtyminen on ollut merkittävä isku.

– Lapinlahden kiveä on viety Kuopion sataman kautta Venäjälle vähintään noin 20 000 tonnia vuodessa. Kivilaivoja on lähtenyt 10–20 vuosittain, kertoo satamapäällikkö Sami Lehtonen.

Määrä on ollut noin viidenneksen sataman kokonaisvolyymistä.

– Liikennöinti Kuopiosta on ollut 100 000 tonnin luokkaa vuosittain. Tuo viidenneksen menetys tuontirajoituksen takia on harmittava. Odottelemme tässä nyt parempia aikoja.

Eri kokoisia aluksia käy Kuopion rahtisatamassa 70–120 kappaletta vuosittain. Lapinlahden kiven lisäksi Kuopiosta viedään lähinnä puutavaraa. Tuonti on lähinnä maantiesuolaa ja rehua.

Westerlund ei osaa sanoa, mikä Lapinlahden anortosiitin tulevaisuus on.

– Sillä voi tietysti spekuloida, tulemmeko jatkossa hyödyntämään Lapinlahden kiveä. Vienti Kuopion sataman kautta on kuitenkin paras reitti, mikäli Lapinlahdelta viedään. Nähtäväksi jää, miten pitkään tuontirajoitus voimassa, vaikea sanoa.

Yhtiö on louhinut Lapinlahden Joutsenlammen louhokselta kiveä vuodesta 1998 lähtien. Louhostoimintaa hoitaa Fjäder Group.

Paroc Groupin pääkonttori on Helsingissä. Noin 420 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävällä konsernilla on 2000 työntekijää.