Visio huoltoasemista: Kioski, josta saa biokaasuautoonkin polttoainetta

Polttoaineen jakeluasemien verkosto uskotaan harvenevan 10–20 vuoden kuluessa.

– Meidän mielestämme tämä on selkeä trendi, sanoo ABC-ketjun ketjujohtaja Antti Heikkinen.

Suomalainen Energiaosuuskunta SEO:n toimitusjohtaja Arto Viljanen lisää:

– Kylmien tankkauspisteiden määrää voidaan jatkossa huoletta vähentää, ja silti asiakkaiden peruspalvelut kyetään turvaamaan.

Bensiiniä ja dieseliä myydään huolto- ja liikenneasemilla tulevaisuudessakin, mutta aiempaa vähemmän. Bensiinin myynti on laskenut Suomessa jo kahdeksan vuotta. Suurin syy laskuun ovat uudet autot, jotka kuluttavat entistä vähemmän polttoainetta.

Suomen autokanta uudistuu hitaasti. Suomalaisen auton keski-ikä on nyt noin 12 vuotta ja romutusikä noin 20 vuotta. Trafin mukaan viime vuonna ensirekisteröitiin noin 119 000 uutta autoa.

Polttomoottoriautoilla ajetaan Suomessa siis vielä pitkään. Tämä tarkoittaa, ettei polttonesteiden myynnistä ja jakelusta voida luopua nopeasti.

Sähköautotkaan eivät hävitä huolto- ja liikenneasemia – päinvastoin. Polttoainepumppujen rinnalle nousee sähköautojen latauspisteitä.

Pikalatauspisteiden rakentaminen vauhdittunee jo lähivuosina. Valtaväylien asemille latauspaikkoja kaavaillaan niin, että pitkäkin matka sähköautolla onnistuu vaivatta.

Viitostien varressa latauspisteitä on jo muutamia, muun muassa Mikkelin ja Kuopion ABC-liikenneasemilla. Ne ovat pilottihankkeita, joiden toteutuksesta vastaavat paikallinen yritys ja sähköyhtiö yhdessä.

Jatko riippuu pitkälti valtion tukipolitiikasta. Seuraamme kehitystä, huoltamoketjujen edustajat sanovat.

Biokaasuautojen yleistyminen toisi jakeluasemille vielä yhden tankkausmittarin.

Haaste on sähköautoja suurempi, koska biokaasun tuotanto- ja jakeluverkko olisi käytännössä rakennettava tyhjästä. Investoinnit olisivat isot.

– Osin myös tarpeettomat, katsoo St1 Oy:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen.

Wiljasen mukaan Suomessa pystytään vastaamaan uusiutuvan energian vaatimuksiin kustannustehokkaammin kasvattamalla nykyisten polttoaineiden biokomponenttien määrää.

Teboilin kaupallinen johtaja Kari-Pekka Manni on samaa mieltä. Nestemäiset biopolttoaineet myös sopivat paremmin nykyiseen autokantaan ja jakelujärjestelmään, hän korostaa.

Biotankkauspisteiden rakentamisenkin osalta ketjujen viesti on: Seuraamme kehitystä.

Ravintolat ja kaupat eivät huoltamoilta häviä. ABC-ketjun ketjujohtaja Antti Heikkinen summaa:

– Ravintola on liikenneaseman sydän. Ruoka- ja wc-taukoja kaivataan edelleen.

Jatkossa liikenneasemien ansaintalogiikka nojaa jopa entistä enemmän ravintoloihin ja kauppoihin. Bensalitrasta ei juuri jää kauppiaalle katetta, mutta elintarvikkeista jää.

Tosin kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen vuonna 2016 on jo nakertanut huoltamokauppojen kannattavuutta. Näyttääkin siltä, että kaupat kehittyvät kioskityyppisiksi, ala arvioi.

Johtaja Kari-Pekka Manni kertoo Teboilin karsineen myymälöistään perinteisiä ruokakaupan tuotteita ja kasvattaneen välipala- ja take away -tuotteiden osuutta.

SEO:n toimitusjohtaja Arto Viljanen pohtii puolestaan, että osuuskunnan yrittäjävetoinen verkosto kykenee säilyttämään palvelut isoja toimijoita paremmin.

– Yrittäjiemme valitsema paikallinen ja usein kotiruokatyyppinen tarjonta menestyy vaihtoehtona kansainvälisille pikaruokatrendeille.

Siisti, maksuton vessa on valttia

Liikenneaseman vessojen pitää olla paitsi siistejä myös maksuttomia, siilinjärveläinen Mirja Koponen pohtii.

– Jos wc on maksullinen ja menen sinne, sen jälkeen en osta sieltä mitään.

Myös kuopiolainen Mika Wallin kannattaa samoja asioita, mutta maksunkin hän hyväksyy, vaikka se hankaloittaa asiointia.

Neste Sorsasalon yrittäjä Petri Rönkä uskoo, että hyvä vessakokemus voi johtaa heräteostoksiin.

– Asiakas menee melkein aina ensimmäiseksi saniteettitiloihin. Jos ne eivät ole kunnossa, hän rupeaa miettimään, onko täällä kaikki samanlaista.

Rönkä ei pidä todennäköisenä, että sähköautot valtaisivat Suomen teitä hänen työuransa aikana eli ainakaan noin 20 vuoteen.

Wallin kertoo, että bensatankilla käynti on harventunut, kun polttoaineen hinta on noussut ja ajot sitä kautta vähentyneet. Hän voisi kiinnostua sähköautosta.

– Se on ihan hyvä ekologinen vaihtoehto. Pitää tosin tulla latauspisteitä lisää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.