Yli 200 miljoonan euron vaje

Mikkeli–Juva-väli ja Leppävirta-Kuopio-moottoritie, sanoo Pohjois-Savon ely-keskuksen johtaja Petri Keränen tiehankkeiksi, jotka pitää ajaa ensi hallituskaudella valtion budjettiin.

– Kahden suuren hankkeen saaminen on aina kriittistä, mutta vähintään yhdellä hankkeella pitää päästä Viitostietä jatkamaan.

Keränen perustelee kantaansa Itä-Suomen liikennestrategialla vuodelta 2011, jonka päivitys valmistuu kesällä. Strategiassa on teiden kärkihankkeiksi nimetty Mikkeli–Juva-väli, Var­kaus–Viinijärvi-väli ja Leppävirta–Kuopio-väli.

Niiden ulkopuolella on Jännevirran uusi silta, jota Keränen pitää välttämättömänä.

– Jännevirran sillan rakentaminen tulee eri rahoista. Suunnitelmien puolesta rakentaminen voidaan aloittaa ensi vuonna.

Mikkeli–Juva-välille tuli tälle vuodelle 27 miljoonaa euroa. Vielä puuttuu 114 miljoonaa.

Varkaus–Viinijärvi-välin työ maksaa 40 miljoonaa, josta puuttuu 28 miljoonaa euroa. Jännevirran sillan rakentaminen maksaa 45 miljoonaa euroa.

Leppävirta–Kuopio-moottoritien rakentaminen maksaa suurin piirtein saman kuin Kallansillat eli 90 miljoonaa euroa.

Pohjois-Savossa suunnitelmat ovat pitkällä myös Siilinjärvi–Pöljä-välin moottoritien rakentamiseksi.

– Se ei ole kuitenkaan ensisijaisia kohteita, koska kolmen maakunnan yhteisessä strategiassa on sovittu Viitostien kunnostuksen etenevän etelästä pohjoiseen.

Myös Ysitien liikennettä Vehmasmäen ja Suonenjoen välillä pitäisi sujuvoittaa rakentamalla ohituskaistoja. Se ei sisälly kärkihankkeisiin.

Pohjois-Savon teiden päällysteisiin saatiin alun perin 16,7 miljoonaa euroa, joka on 2,5 miljoonaa euroa viimevuotista vähemmän.

– Saimme vähän lisärahoitusta, jolla voimme uusia Siilinjärven Aappolasta Varpaisjärvelle johtavan tien päällysteen, kertoo päällystevastaava Kimmo Tiikkainen Pohjois-Savon ely-keskuksesta.

– Noin 17 kilometrin pätkä on pisin Pohjois-Savon päällystystöistä tänä kesänä.

Muita pitkiä päällystyskohteita ovat Viitostie Iisalmen etelä- ja pohjoispuolella sekä moottoritie Hiltulanlahdesta Vehmasmäkeen Kuopiossa, Iisalmesta Ouluun johtava valtatien osuus Rotimojoelta maakuntien rajalle, Ysitie välillä Tuusjärvi–Tuusniemi sekä Suonenjoen Koskelosta lähtevät pätkät Rautalammin ja Pieksämäen suuntaan.

Erittäin heikkokuntoinen päällyste Väänälänrannantiellä Siilinjärvellä vaihdetaan uuteen. Yhteensä päällystyskohteita on noin 250 kilometriä.

– Urakoitsijat voivat aloittaa työt vapun jälkeen. Toukokuussa ely-keskuksen verkkosivuille tulee ajantasainen aikataulu kohteista viikoittain, Tiikkainen kertoo.

Uusien päällysteiden lisäksi ely-keskus purkaa heikkokuntoisia päällysteitä parikymmentä kilometriä ja muuttaa ne sorateiksi. Yksi pätkä on Lähemäen tie vanhalla Riistavesi–Kaavi-tiellä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.