Ylinopeuksia ajettiin eniten Kuopiossa - kameravalvonta-auto nakutti satoja kuvia

Poliisin automaattivalvonta-autot ovat kuvanneet eniten nopeusrajoituksen ylityksiä suhteessa liikennevirtaan Kuopiossa.

Automaattivalvonta-auto on poliisin pakettiauto, jossa on tutka kytkettynä kamerajärjestelmään. Kameravalvonta-autoa liikutellaan paikasta toiseen.

Koko Suomessa on 23 kameravalvonta-autoa, joista kolme on käytössä Itä-Suomen poliisilaitoksella. Yhtä niistä liikutellaan Kuopion poliisiasemalta käsin ympäri aluetta.

Viime viikolla poliisi järjesti koko Suomessa 24 tunnin valvontatempauksen, jonka aikana kameravalvonta-autot ottivat 1 799 kuvaa ylinopeutta ajaneista autoista ja niiden kuljettajista. Kuvista 471 eli 26 prosenttia oli Kuopion seudulta.

Liikennevirtaan suhteutettuna Kuopion valvontapaikoilla sakon tai huomautuksen sai 18 prosenttia kameravalvonta-auton kohdalta ajaneista autoilijoista, kun taas muualla Suomessa osuus oli keskimäärin puolet pienempi: yhdeksän prosenttia kuljettajista.

Ylinopeudesta kuvattujen autoilijoiden osuus liikennevirrasta vaihteli Kuopion ulkopuolella muilla poliisilaitoksilla 5–15 prosentissa autoilijoista.

Työmaiden kohdalla ajetaan vaarallisesti

Jos asiaa katsoo yksittäisten valvontapaikkojen saldon mukaan pitkältä ajalta, kameravalvonta-autot ovat ottaneet eniten kuvia yksittäisistä paikoista Tampereen Paasikiventiellä ja Kangasalan Ponsantiellä.

Eniten valvontakuvia aiheuttaneiden paikkojen joukossa on kuitenkin useita paikkoja Kuopiosta: Suurmäentie Puijon kohdalla, Petosentie, Päivärannantie Citymarketin kohdalla ja Jännevirta valtatie 9:llä.

Yhtä syytä Kuopion huonolle sijoitukselle asiassa ei tiedetä. Kuopiossa ei ole kaupunkialueella peltipoliiseja eli kiinteitä automaattisen liikennevalvonnan tolppia. Voi olla, että kuljettajat ajavat huolettomasti eivätkä odota kohtaavansa nopeusvalvontaa kaupunkialueella.

Lisäksi Kuopion kameravalvonta-autoa käyttävät poliisit ovat Kuopiossa tarkoituksella siirrelleet autoja esimerkiksi työmaiden ja päiväkotien kohdalle paikkoihin, joista on tullut ilmoituksia kaahareista ja joihin on toivottu liikennevalvontaa.

– Tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattaminen on valtakunnallinen ongelma. Autoilijat eivät tunnu uskovan, että nopeusrajoitukset ovat suojaamassa työmaalla töissä olevia ihmisiä, vanhempi konstaapeli Arto Savolainen Itä-Suomen poliisista sanoo.

Otantahetki: 51 kuvaa

Kun Savolainen laittaa kameravalvonta-auton valvomaan Suurmäentiellä väestösuojan suojatien kohdalle, auton salama alkaa räpsyä heti. Tietyömaalla on 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus.

– Kohdalla on suojatie, väliaikainen bussipysäkki, kavennettu ajorata ja lisäksi tien kunto paikalla on tällä hetkellä erittäin huono. Paikalla on selvät merkit nopeusrajoituksesta ja työmaasta.

Paikan ohi ajaa vajaassa tunnissa 255 autoa, joista kamera ottaa kuvan 51 kuljettajasta. Noin puolet heistä ajoi niin, että luvassa on huomautus. Toinen puolet saa maksullisen viestin poliisin liikenneturvallisuuskeskuksesta Helsingistä.

– Poliisille tulee nykyään todella paljon toiveita, minne valvontaa haluttaisiin. Kuopiossa meillä on itsekin tuntuma paikoista kuten koulujen ja päiväkotien läheisyydestä, jossa valvonta on tarpeen.

Poliisin mukaan kesällä nopeusvalvontaa tulee olemaan Kuopiossa muun muassa Väinölänniemellä sekä työmaa-alueilla, joissa ajoradan vieressä on työntekijöitä. Myös koulujen ja päiväkotien turvallisuutta valvotaan niiden aukiolojen aikana.

Väinölänniemi on virkistysaluetta, jossa on 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus, mutta uusien havaintojen mukaan kaahataan taas paljon.

23 kameravalvonta-autoa ympäri Suomea

Tällä hetkellä koko Suomessa on 23 kameravalvonta-autoa. Syksyllä poliisi saa kaksi valvonta-autoa lisää.

Kameravalvonta-autoilla täydennetään peltipoliisiverkoston ylinopeusvalvontaa. Kameravalvonta-auton saa mahtumaan hyvin esimerkiksi työmaille tai koulujen lähelle paikkoihin, joissa on vilkas autoliikenne, mutta ei tilaa pysäyttää kuljettajia saman tien.

Kaikki peltipoliisin tai kamera-auton salaman räpsähdykset eivät johda sakkoon tai huomautukseen, sillä salamalla on herkempi raja kuin varsinaisella puuttumiskirjeellä. Rajatapaukset karsitaan pois joukosta.

Ilman turvavyötä ajaneiden määrä yllätti poliisin

Rattijuopumusten lasku pysähtyi - Savossa ilmi yli 1500 epäiltyä rattijuopumusta

Yhä useampi kaahareista tuomitaan vankeuteen

Kuolonkolareiden syy yhä useammin ajoterveydessä - kaahailu vähentynyt

Rattijuoppojen kuolonkolareista suurin osa sattuu sivuteillä

Automaattivalvontaan jopa 60 uutta kameraa - seuraamuksista käsitellään jatkossa vakavimmat ensin

Kaikki peltipoliisit langattomaan kuvien siirtoon