Ylipaino pistää ambulanssit ja hoitajat tiukoille – raskaimmat potilaat lähes 300-kiloisia

Kukaan ei ole jäänyt hoitamatta, vastaa Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) potilassiirtotoiminnan suunnittelija Pasi Mattinen kysymykseen, mitä haastetta ylipainoiset ihmiset tuovat sairaankuljetukselle.

– Ensihoitajat ovat neuvokkaita keksimään ratkaisuja.

Neuvokkuutta tarvitaan, sillä sairaalloisesti lihavien määrä on lisääntynyt rutkasti. Heidän painoindeksinsä on vähintään 40, kun normaalipainon yläraja on 25.

Viimeksi tehdyn Finnriski-väestötutkimuksen perusteella sairaalloisesti lihavia 25–64-vuotiaita oli yli 48 000 vuonna 2012. Kaksikymmentä vuotta aiemmin heitä oli vajaa 25 000.

Näppituntuma on, että runsaasti ylipainoisten määrä on lisääntynyt, sanoo KYSin ensihoitaja Mika Oravainen.

– Erittäin painavia ihmisiä joudumme kuljettamaan muutaman kuukaudessa. Kookkaimmat ovat painaneet 250–300 kiloa.

– He tuovat omat haasteensa työhön. Työturvallisuutta on mietittävä tarkoin, sillä riskit ovat suuria.

Oravaisen mukaan kuljetuksia helpottaa, että useinkaan ei ole kyse hätätilanteista.

– Siirtoon osallistuu silloin useita hoitajia, ja apua pyydetään tarvittaessa pelastuslaitokselta. Kaikkea on kokeiltu, siirretty tyhjiöpatjalla ja jopa matolla vetäen asunnosta.

Erittäin painavien ihmisten kuljetukseen KYSillä on ollut pari vuotta käytössä erikoisambulanssi. Se on varsinaisesti rakennettu tehohoitoa tarvitsevien potilaiden siirtoon. Kylkiäisenä siinä on myös erikoispaarit, jotka saadaan nostetuksi lihasvoimaa käyttämättä ambulanssiin.

– Normaalin ambulanssin paarien kantavuus on 200 kiloa. Tässä kantavuus on yli 300 kiloa, suunnittelija Mattinen mainitsee.

– Voi olla, että tulevaisuudessa joudumme hankkimaan ambulanssin, joka on varustettu takalaitanostimella.

Tilaustyönä lapinlahtelaisella J5L-Production Oy:llä teetetyllä erikoisambulanssilla on erikoishintakin. Ambulanssi maksoi kilpailutettuna noin 200 000 euroa eli kaksi kertaa tavallisen ambulanssin verran.

KYSin lisäksi niitä on Suomessa kaksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä.

Ihminen katsotaan merkittävästi lihavaksi, jos hänen painoindeksinsä on vähintään 30. Suomen 25–64-vuotiaista heitä on viidennes, Yhdysvalloissa yli 15-vuotiaista lähes kolmannes ja Meksikossa neljännes.

– Myös Arabimaissa on etenkin sairaalloisesti lihavia naisia. Suomalaiset ovat eurooppalaista keskitasoa, sanoo tutkimusprofessori Pekka Jousilahti Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

– Ylipainoisten määrä on jäänyt suureksi Suomessa. Terveysriskit kasvavat, kun painoindeksi on yli 35.

– Erityisesti lasten ja nuorten ylipainoisuus on lisääntynyt. Ylipaino on myös vähemmän koulutettujen ja ansaitsevien ongelma.

Kysyntää erikoisambulansseille siis riittää. Sen tietää myös Marko Repo, iisalmelaisen Profile Vehicles Oy:n toimitusjohtaja. Yhtiö toimitti juuri Saksaan kaksi tehohoitoambulanssia, jotka on varustettu myös erityisen painavien ihmisten kuljettamiseen.

– Olemme tehneet Arabimaihin samanlaisia. Autoissa on kantavuutta. Paarienkin kantavuus on laitteineen yli 400 kiloa. Autot on varustettu myös takalaitanostimilla, Repo kertoo.

Hinta: Satoja miljoonia euroja vuodessa

Painoa arvioidaan painoindeksillä. Se saadaan jakamalla paino (kg) pituuden (m) neliöllä.

Normaali paino on 18,5–25, lievä ylipaino 25–30, merkittävä 30–35, vaikea 35–40 ja sairaalloinen yli 40.

Ihmistä pidetään lihavana, jos indeksi on yli 30.

Suomalaisten paino nousi tasaisesti 1970-luvulta 2000-luvulle.

Nousu on tasaantunut, mutta vaikeasti ja sairaalloisesti lihavien suhteellinen osuus kasvanut.

Yli puolet aikuisista on vähintään ylipainoisia, joka viides lihava.

Lihavuudesta ja siihen liittyvistä sairauksista koituu yli 300 miljoonan euron menot vuosittain.

Ihmisten painoa on selvitetty Finnriski-väestötutkimuksin.

Finnterveys-tutkimus selvittää parhaillaan nykytilannetta.