Ystävänpäivä hakee suuntaa – herkuttelu yhdessä lisääntyy

Suklaata, kukkia, pientä tavaraa, kahvit, illallinen... Moni muistaa läheisiään näinä päivinä sen kunniaksi, että sunnuntaina, 14. helmikuuta, vietetään ystävänpäivää.

Sekä S-ryhmästä että Keskosta kerrotaan, että ystävänpäivä on Suomessa vielä pieni mutta selvästi kasvava sesonki kaupalle.

– On selvästi nähtävillä, että välittämistä halutaan juhlistaa myös meillä pienin muistamisin tai esimerkiksi leipomalla tai kokkaamalla jotain hyvää. Parhaiten se näkyy makeisten, kukkien sekä tiettyjen käyttötavaroiden kaupassa, kertoo viestintäpäällikkö Outi Hohti SOK:n vähittäiskaupan ketjuohjauksesta.

Makeisista myydään etenkin suklaata, kukista tulppaaneja ja ruusuja sekä käyttötavaroista korostetun vaaleanpunaisia ja sydämiä sisältäviä tavaroita.

Tiedottaja Otto Heinonen Keskosta arvioi, että Suomessa ollaan siirtymässä pelkästä suklaan ja kukkien ostamisesta siihen, että hemmotellaan hyvällä aterialla yhdessä.

– Ystävänpäivä hakee suomalaista suuntaa. Ruokakaupan kannalta se on herkuttelujuhla. Kysyntää on myös esimerkiksi paremmille lihoille, valmiskakuille, juustoille ja paistopistetuotteille.

Joulu voittaa postissa selvästi

Kukkakauppiasliiton puheenjohtaja Minna Penttala kertoo, että ystävänpäivällä on merkitystä kukkakaupoille: se on vuoden ensimmäinen sesonki.

– Kukkakaupat ovat täynnä punaisen ja vaaleanpunaisen sävyjä, mutta myös värikkäitä kimppuja ja ruukkukukkia. Kotimaiset tulppaanit ovat parhaimmillaan, joten myös ne ovat suosittuja ystävänpäiväkukkia, hän kertoo.

– Toisaalta esimerkiksi naistenpäivä 8. maaliskuuta on ystävänpäivää suurempi sesonki ainakin suuremmilla paikkakunnilla.

Postille ystävänpäivä on tuotepäällikkö Johanna Rouheen mukaan "ihan hyvä sesonki".

–  Suurin on tietenkin joulu, mutta seuraavaksi suurin on ystävänpäivä. Ne eivät kylläkään ole samoilla hehtaareilla. Jos jouluna lähetettiin yli 30 miljoonaa korttia, niin ystävänpäiväksi on viime vuosina lähetetty noin kolme miljoonaa korttia, hän sanoo.

Kolmas sesonki postille on pääsiäinen.

Yhdysvalloissa ystävänpäivä liikuttaa isoja rahasummia. Talouslehti Forbes kertoo, että amerikkalaiset käyttävät ystävänpäivään keskimäärin lähes 150 dollaria eli noin 130 euroa ja kulutuksen kokonaispotiksi arvioidaan 19,7 miljardia dollaria (lähes 17,4 miljardia euroa).

Rakastavaisten juhlalla pitkät perinteet

Ystävänpäivällä – Pyhän Valentinuksen päivällä – on satoja vuosia pitkät perinteet. Useimmat Valentinus-legendat kertovat piispa Valentinuksesta, joka koki marttyyrikuoleman 14. helmikuuta 269. Yhden tarinan mukaan hän vihki nuoria miehiä avioliittoon salaa, jotta nämä säilyttäisivät maineensa urheina sotureina, ja toisen tarinan mukaan hän neuvoi Rooman nuorukaisia mieluummin pysyttelemään rakkaittensa luona kuin lähtemään sotaan. Myöhemmin pyhästä Valentinuksesta tuli rakastavaisten ja kihlautuneiden suojelija.

Englannissa kuningas Henrik VIII julisti helmikuun 14. päivän viralliseksi juhlapäiväksi jo vuonna 1537. Vähitellen päivän vietto levisi myös Yhdysvaltoihin, missä siitä on tullut suosittu juhla.

Valentinuksen kuolinpäivä on monissa maissa rakastavaisten juhla, mutta Suomessa se tunnetaan ystävänpäivänä. Meillä päivä tuli kalenteriin vasta 1980-luvun lopulla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.