Bayreuthissa on laulajan unelmasali

Bayreuthin oopperatalossa on hieno akustiikka. Keskeinen havainto on, että orkesteri ei juuri koskaan peitä laulajia ja se soi tasaisemmin kuin monissa muissa taloissa.

Yksi syy tähän unenomaiseen ja kaukaisuudesta tulevaan sointiin löytyy orkesterimontusta. Muista orkestereista poiketen ykkösviulut ovat kapellimestarin oikealla puolella, jolloin äänet suuntautuvat ensin lavalle ja sitten vasta yleisöön päin.

Kontrabassot, sellot ja harput on jaettu ryhmiin ja sijoitettu montun molemmille puolille tuomaan lisää leveyttä ja pohjaa soinnille. Muu orkesteri on lavan alla. Lisäksi orkesterisyvennyksen lattia ei ole tasainen, vaan vahvimmat soittimet ovat alempana montussa ja kauempana yleisöstä.

Varsinainen lava tulee melko pitkälle montun päälle ja sen jatkona on vielä reilun kokoinen lippa, joka on kokonaan orkesterin päällä. Näin musiikki tulee ulos montusta varsin kapeasta raosta ja suuntautuu enemmän lavalle kuin normaalissa oopperatalossa. Syvennys on edestäkin niin syvä, että kapellimestaria ei näy ollenkaan. Musiikki vain alkaa ilman taputuksia.

Ilmeisesti montun rakenteesta johtuen orkesterin sointi on aina erittäin tasainen, rikas ja pehmeä. Tasapaino eri soitinryhmien välillä on erinomainen, eikä vasket peitä muuta orkesteria.

Vaskien suhteen vaikutelma poikkeaa eniten muista taloista. Vasket soivat aina hillitysti. Ääni tulee ikään kuin kaukaa vuorten lomitse. Kuulovaikutelma on lumoava. Puupuhaltimet kuuluvat raikkaina ja jopa harppujen äänet ovat selkeästi esillä. Soolot erottuvat ilman vaikeuksia.

Kokonaissointi on harmoninen, samettisen pehmeä ja pyöreä. Edes suuri forte ei lyö liikaa läpi, vaan se soi leveästi ja sointuisasti. Voiman ja suuren orkesterin säteilyn kyllä tuntee, mutta ääni tulee kuin syvältä maan alta. Suurimmat nousut ja fortet ovat jännä yhdistelmä ahdistunutta tunnetta ja soinnin rikkautta kuin soinnilla olisi jokin hätä, jota jokin harso verhoaa.

Laulajien äänet kuuluvat hämmästyttävän hyvin. Laulaminen on selvästi helppoa. Ehkä akustiikkaan vaikuttaa se, että lava on kapeahko ja tila korkea. Myös yleisön kohdalla sali on korkea.

Ring-syklin viimeisen illan lopussa orkesteri nousi montusta lavalle kapellimestari Marek Janowskin johdolla. Oli hauska katsoa soittajia, joilla oli kesäasut päällä. Oi sitä t-paitojen ja shortsien kirjoa. Montussakaan ei palele.