Club Clavier tarjoaa viihteellistä nykysirkusta

Kaksi vuotta sitten ensi-iltansa saanut That’s It! Cabaret jätti hyvän mielen Sirkus Komponentin Emilia Tengvallille ja Heikki Materolle. Esitys kiinnosti kuopiolaisia niin, että se sai seuraavana jouluna lisäesityksiä.

Nyt Komponentti aikoo kertoa That’s It! Cabaret’sta tuttujen hahmojen, H’andsom Starkin, Miss Acroliciouksen ja Von Kempfin, yhteistyön syntymisestä. Club Clavier saa ensi-iltansa tänään perjantaina.

– Tarina kertoo käytännössä, mitä tapahtui ennen kuin That’s It! Cabaret oli menestyvä esitys, Matero kertoo.

Kuten That’s It! Cabaret’n, myös Club Clavierin musiikin on säveltänyt Elina Kemppainen . Tällä kertaa mukana ei kuitenkaan ole bändiä, vaan Kemppainen soittaa lavalla yksin. Punainen flyygeli onkin esityksen keskeisin lavastuselementti, jonka ympärillä show tapahtuu.

Myös ohjaaja on vaihtunut. Nyt ohjaajana toimii sirkustaiteilija Marjo Ylikorva ja That’s It! Cabaret’n ohjannut Kuopion kaupunginteatterin näyttelijä Lina Patrikainen-Paavola vastaa tanssikoreografiasta. Ylikorva ja Tengvall ovat opiskelleet sirkusalalle yhdessä.

– Olemme haaveilleet siitä, että saisimme tehdä joskus töitä yhdessä, Ylikorva kertoo.

Akrobatiaan ja etenkin käsilläseisontaan erikoistunut Ylikorva on ollut perustamassa Agit-Cirk-nimistä sirkus- ja musiikkiyhdistystä. Ylikorva kuvailee ryhmän tekevän hieman poikkitaiteellisempaa sirkusta kuin Komponentin. Parhaiten Agit-Cirkin tyyliä kuvaa hänen mukaansa nykysirkus.

– Nykysirkustahan se on tämäkin, mutta viihteellisempää, Tengvall lisää.

Club Clavierissa yhdistyvät sirkus, tanssi, musiikki ja burleski. Ylikorva kertoo, että temput ja esityksen kokonaisuus kulkevat käsi kädessä.

– Vaikka esitys on sanaton, kokonaisuus rakennetaan käsikirjoituksen pohjalta. Sirkusnumerot ja -elementit sovitetaan sekaan.

Club Clavierissa esiintyjiä on vain kolme: Tengvall, Matero ja Kemppainen. Ylikorva toteaa, että koska työryhmä on pienempi kuin That’s It! Cabaret’ssa ja esiintyjiä on vähemmän lavalla, henkilöiden moniulotteisuus tulee paremmin esiin. Ylikorva onkin keskittynyt ohjaamaan sirkuspuolta.

– Tämä on mennyt luonnollisena jatkumona, koska hahmot ovat esiintyjille ennestään tuttuja. Olemme keskittyneet henkilöohjausta enemmän sirkusosioihin, Ylikorva kertoo.

– Sirkuksessa lähdetään yleensä aina esiintyjälähtöisesti siitä, mitkä esiintyjien vahvuudet ovat. Nämä ovat usein työryhmäohjauksia, mutta viimeinen vastuu ja visuaalinen silmä ovat ohjaajalla.

Matero toteaa, että ohjaajan kanssa syntyvä vuorovaikutteisuus on tärkeää.

– Kun lähtee työstämään numeroa, on joku, jonka kanssa sitä voi ideoida. Joku on katsomassa luomisprosessia, eikä kaikkea tarvitse tehdä pelkästään yksin, Matero sanoo.

Club Clavierin ensi-ilta perjantaina 20.11. Satamankulmassa (Tulliportink. 1) klo 19.