Enrico Mazzone on työstänyt lähes satametristä paperirullaa yli neljän vuoden ajan, ja jäljellä olisi vielä 31 metriä piirrettävää

Tämän haastattelun piti tapahtua kasvokkain Kuopion kirjaston näyttelytilassa pari viikkoa sitten. Koronavirus sai kuitenkin aikaan hyökyaaltomaisen sarjan kulttuuritapahtumien peruutuksia, eikä Enrico Mazzonen Kalevala-aiheinen näyttely toteutunut.

Aiheeseen on silti pakko tarttua, sillä se herättää monia kysymyksiä. Miten italialainen Mazzone innostui Kalevalasta? Miksi hän muutti kuusi vuotta sitten Raumalle? Ja mikä ihme on ajanut hänet jättimäiseen, vuosia kestävään urakkaan? Mazzonen tavoitteena on piirtää Kalevalasta inspiraation saanut kuvakertomus lähes sata metriä leveälle ja neljä metriä korkealle paperirullalle.

Sitä urakkaa hän on tehnyt vuodesta 2016 lähtien, ja nyt valmiina on 66 metriä yksityiskohtaista lyijykynätaidetta. Paperia on jäljellä vielä reilut 31 metriä.

Senkin Mazzone aikoo kuvittaa täyteen.

– Luulen aloittaneeni työn, koska halusin piirtää itselleni jonkinlaisen kartan. Alitajuisesti tiesin tuolloin olevani jollakin tavalla hukassa, ja halusin selkeyttä siihen, mistä olin tulossa ja minne menossa, Mazzone vastaa puhelimeen Raumalta.

Taiteilija myöntää, että kaiken takana on sattumien summa. Ensimmäinen sattuma oli Torinossa saatu suomalaiskollegan lahja, tiivistelmä Kalevalasta.

– Innostuin niin, että päätin muuttaa Suomeen, Mazzone sanoo.

Toinen sattuma on, että hän päätyi asumaan taiteilijaresidenssiin Raumalle. Kolmas sattuma vei hänet Raumalla UPM:n tehtaalle. Siellä mies ihaili suuria paperirullia.

– Ja sitten tapahtui merkittävä käänne: sain yhden niistä lahjaksi. Lähes sadan metrin rullan. Tajusin, että tätä haluan työstää.

”En suunnittele liikaa tulevaa, vaan pyrin toteuttamaan sen, mitä sisältäni kumpuaa. Työ saa elää omaa elämäänsä”, Enrico Mazzone sanoo. Kuva: Enrico Mazzonen arkisto

Vaikka työ sai alkunsa Kalevalasta, valtavalle paperirullalle on vuosien aikana tallentunut myös aihioita Danten Jumalaisesta näytelmästä sekä kaikista ihmisistä, tapahtumista ja käänteistä, joita Mazzone on matkallaan kokenut.

Hän kuvaakin teosta kuvapäiväkirjakseen.

Se tulee hyvin esille rullan ensimmäisistä piirroksista, jotka käsittelevät Raumaa.

– Sinne on kuvattu muun muassa Rauman vesitorni, koska sain yhden innoituksen työhöni vesitornin vieressä olevasta Aila Salon veistoksesta, Mazzone sanoo.

Mitä muuta?

– Lintuja. Vähän epämääräistäkin tavaraa.

Mazzone myöntää, että alku oli vaikea. Kuvataiteilijoillakin on valkoisen paperin kammo, ja nyt paperia oli edessä satoja neliömetrejä. Lisäksi ajatus tulevasta ei ollut selkeä, vaikka taustalla oli halu kuvittaa Kalevalaa tavalla tai toisella.

– Jossakin vaiheessa minulla oli epäilyksiä koko projektista. Mutta kun olin tehnyt työtä pari kuukautta, sellaiset 5–8 metriä, kaikki kirkastui. Pääsin sinuiksi työn kanssa, ja Kalevala alkoi ohjata minua työssäni. Samalla pelko hävisi, Mazzone sanoo.

Kalevalan hahmoissa taiteilijaa kiehtoo heidän tahtonsa. Hänen tulkintansa teoksesta on, että asioita ei tehdä siksi, että ne ovat helppoja vaan siksi, että ne niin pitää tehdä.

– Ja sellainen tahto uhmaa jopa kohtaloa. Siinä on se suomalainen juttu, se tietty itsepäisyys.

Sisu?

– Juuri se!

Mazzone on tehnyt työtään alusta alkaen lyijykynillä, koska haluaa piirrosjäljen olevan samanlaista kuin vanhoissa etsauksissa. Sellainen jälki syntyy Mazzonen mukaan lyijykynällä naputtamalla.

– Yksinkertaista taidetta, jossa tunteet ovat mukana. Silloin epätäydellisyyskin on hyväksyttyä. Ja se kaikki tulee pienestä lyijykynästä, Mazzone kertoo.

Tähän mennessä kyniä on kulunut 6 420 kappaletta.

– Minulla on niiden kannat tallella.

Mazzonen työhuoneessa paperirullasta mahtuu olemaan esillä kerrallaan noin viisi metriä. Rulla on aukaistu lattialle, ja taiteilija makaa teoksen päällä piirtämässä.

Asento ei ole kovinkaan ergonominen, ja työpäivät venyvät usein 12-tuntisiksi. Yksityiskohtainen työ vaatii aikaa.

– Toisaalta tämän tekeminen on hyvin meditatiivista. En suunnittele liikaa tulevaa, vaan pyrin toteuttamaan sen, mitä sisältäni kumpuaa. Työ saa elää omaa elämäänsä.

Alun perin Mazzonen oli tarkoitus tehdä vain 30-metrinen teos, jolla juhlistettaisiin Suomen 100-vuotista taivalta. Teos valmistui, juhla tuli ja meni, mutta nälkä jäi.

– Ja kun paperiakin oli paljon jäljellä, ajattelin jatkaa.

" Kuva: Enrico Mazzonen arkisto

Nyt työskentelyyn on tulossa lyhyt tauko. Ennen puhelua Mazzone oli juuri pakkaamassa tavaroitaan Raumalla. Kuuden vuoden jälkeen hän on muuttamassa takaisin Torinoon.

– Kyllä, juuri nyt, kun siellä koronaepidemia on pahimmillaan. Menen suoraan karanteeniin, Mazzone huokaa.

– Mutta nyt on oikea aika lähteä. Haluan vaihtaa työskentelypaikkaa, saada lisää perspektiiviä kaikkeen, ehkä uuden näkökulmankin.

Taiteilija myöntää, että lähes 300 kiloa painavan paperirullan kuljettaminen Suomesta Italiaan ei ole yksinkertainen juttu. Rullaa varten on rakennettu erityinen laatikko, jossa se matkaa turvallisesti.

Teos valmistuu vuosien 2020–2021 aikana. Kun paperin toinen reuna on saavutettu, Mazzone tuo rullan näytille Suomeen. Tavoitteena on, että koko teos saadaan esille.

– En vielä tiedä miten ja missä, mutta uskon, että se tapahtuu.

Miltä tuntuu ajatus siitä, että vuosien työstämisen jälkeen teos joskus valmistuu?

– Olen ollut pitkään kahden maailman välissä, todellisuuden ja työni. En oikeasti osaa edes arvata, miltä tuntuu, kun työ valmistuu. En odottanut alussa, että tästä tulee niin suuri osa elämääni. Luultavasti teen jotakin muuta. Käsissäni on iskias, jonka kanssa tulen toimeen. Yksi ajatus on tehdä printtejä kiviin. En tiedä vielä miten, mutta ehdin vielä keksiä keinon.

Kuvataiteilija

Innostui piirtämisestä jo lapsena

Enrico Mazzone on syntynyt Italian Torinossa vuonna 1982. Innostui piirtämisestä ja tarinoista jo lapsena.

Valmistunut lavastus- ja pukusuunnittelijaksi Acca­demia Albertina di Belle Arti di Torino -taide­akatemiasta 2005. ”Sen jälkeen halusin maailmalle, nurkat alkoivat tuntua ahtailta kotona”, Mazzone sanoo.

Asunut ja työskennellyt muun muassa Norjassa, Saksassa ja Islannissa. Opiskellut lisäksi museologiaa, arkkitehtuuria ja hahmopsykologiaa.

Saapui Raumaan Raum­ar­sin taiteilijavieraaksi marras­kuussa 2015. Alkuperäinen tarkoitus oli jäädä kolmeksi kuukaudeksi, mutta vierailu venähti.

Aloitti jättityönsä lokakuussa 2016. ”Erityiskiitos Rauman museo- ja kulttuurijohtaja Risto Kuparille, josta on ollut suuri apu näiden vuosien aikana”, Mazzone kertoo.

Pitänyt monia näyttelyitä ympäri Suomea, useimmiten kirjastoissa. ”Ne ovat hyviä kohtaamispaikkoja, joissa käy paljon erilaisia ihmisiä.” Kuopioon oli tarkoitus tulla esille Mazzonen tekemiä kasvokuvia, jotka liittyvät paperirullalla olleeseen jättityöhön.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Levyarvio: Maqiano-niminen laite tuo uniikin elementin Kari Ikosen levylle

Levyarvio: Virpi RäisäsenTrasparente on osin huikeaa kuunneltavaa, mutta kokonaisuutta vaivaa epätasaisuus

Dekkari näyttää, miten suomalaiset yhdistettiin talvisodan jälkeen väkisin toisinajattelijat hiljentämällä

John Legend ja Chick Corea vahvistaneet esiintymisensä ensi vuoden Pori Jazzeilla

”Taiteen tulisi olla kaikkien ulottuvilla, eikä tapahtumien pitäisi rajoittua pääkaupunkiseudulle.”

Elokuva-arvio: The Boy -elokuvan jatko-osassa manipuloiva nukke piinaa perhettä, mutta elokuva ei nouse ykkösosan tasolle

Kulttuuritapahtumille haettavissa 9,6 miljoonaa euroa korona-avustuksina

Kirja-arvio: Martti Issakainen jatkaa Rannalla-kokoelmalla luonnonläheistä linjaa

”Kyllä tämä kesä on taputeltu” – yleisötilaisuuksien rajoituksia lievennetään elokuussa, mutta se ei helpota tapahtumajärjestäjien tilannetta

Uusi Iloinen Teatteri joutui kohun keskelle – "Konkurssihakemus on jätetty, mutta UIT ei ole menossa konkurssiin"

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.