"Ensimmäisenä vuonna itkin aina esityksen jälkeen, koska annoin itsestäni lavalla niin paljon"

Orfeuksen ja Eurydiken rakkaustarina on yksi taiteessa eniten tulkituista kertomuksista. Kreikkalaisessa mytologiassa Eurydike kuolee ja joutuu manalaan. Orfeus saa soitollaan jumalat palauttamaan Eurydiken, mutta yhdellä ehdolla: Orfeus ei saa nähdä häntä ennen kuin pari on taas maan pinnalla.

Kotimatkalla Orfeus kuitenkin vilkaisee rakastaan, joka vedetään takaisin kuolleiden joukkoon. Kohtaloonsa pettynyt Orfeus suree menetystään vielä kuolemansakin jälkeen.

 

Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalilla tutusta tarinasta nähdään nykyaikaistettu versio, kun unkarilaiset Zoltán Grecsó ja Beatrix Simkó tuovat palkitun #Orpheus #Eyrydice -nimisen duoesityksensä Savoon.

Grecsón ja Simkón tarinassa myytit kohtaavat nykymaailman realiteetit ja niiden välisen konfliktin. Samalla myyttisyys päähahmojen ympäriltä katoaa. Edessä on uusi taistelu, kun erilaiset maailmankatsomukset törmäävät.

– Pidimme tarinasta, koska se esittää hyvin perustavanlaatuisia kysymyksiä ihmisten välisestä luottamuksesta ja etäisyydestä sekä tekemistämme valinnoista, Simkó kertoo.

– Lisäksi tarina on riittävän dramaattinen. Rakkaustarina, joka tehdään tanssiksi, muuttuu helposti vaaleanpunaisten lasien läpi katsotuksi hötöksi, jopa kitschiksi. Ilman konfliktia se ei ole oikein mitään.

 

Zoltán Grecsó and Beatrix Simkó - #ORPHEUS#EURYDICE Kuva: Dániel Domolky

 

Tarinan valintaan oli myös inhimillisempi syy. Kun kaksikko neljä vuotta sitten alkoi suunnitella yhteistä produktiota, Grecsó eli henkilökohtaisesti vaikeaa aikaa.

– En ollut kokenut onnellista parisuhdetta, vaan ne kaikki olivat päättyneet eroon. Tämä tarina valikoitui osittain siksi, että sen kautta halusin ymmärtää itseäni ja suhteitani, tanssija myöntää.

– Se oli hyvin intensiivinen lähtökohta työstää teosta. Ensimmäisenä vuonna itkin aina esityksen jälkeen, koska annoin itsestäni lavalla niin paljon.

Simkó rakensi teosta toisenlaisesta lähtökohdasta, sillä hän eli tuolloin vakaassa suhteessa.

Erilaiset lähestymistavat näkyvät teoksen muodossa. Onnellisen alun jälkeen Orfeus ja Eurydike huomaavat hukanneensa yhteisen kielen, mikä näkyy myös hahmojen erilaisissa rytmikäsityksissä. Tästä syntyy peruuttamaton konflikti.

Enempää kaksikko ei halua teostaan avata.

– Se on fyysinen ja intensiivinen, Grecsó tiivistää.

– Jopa niin, että aluksi rikoimme esityksissä kehojamme. Nyt olemme oppineet pehmentämään iskuja.

 

Grecsó ja Simkó ovat työskennelleet yhdessä kuudentoista vuoden ajan eri tanssiryhmissä ja produktioissa. Työskentely on ollut tiivistä, koska monet koreografit haluavat laittaa kaksikon tanssimaan keskenään.

Yhteistyö on niin sulavaa, että heitä usein erehdytään pitämään pariskuntana. Näin ei ole.

– Toisaalta näytämme myös sisaruksilta, Grecsó virnistää.

Kaksikko kuitenkin allekirjoittaa koreografien viestin siitä, että tanssijoiden liikekieli sopii hyvin yhteen. Tästä syntyi myös ajatus oman teoksen luomisesta.

#Orpheus #Eyrydice -teoksen tekeminen kesti kaksikolta yhdeksän kuukautta. Se on harvinaisen pitkä aika yhden produktion tekemiseen.

– Meillä oli hurja määrä ideoita, joita jalostimme ja hylkäsimme. Teoksen luominenhan voisi olla loputon tarina, koska aina on yksityiskohtia, joita voi hioa.

Duoesitys sai ensi-iltansa Unkarissa kolme vuotta sitten. Kaksikko ei tuolloin uskonut, että teosta esitettäisiin vielä vuosien päästä.

– Laskimme, että Kuopiossa ovat teoksen 35. ja 36. esitys. On harvinaista, että samaa työtä saa esittää näin monta kertaa, Simkó sanoo.

– Esitys ei ole varsinaisesti muuttunut, mutta oma ymmärrys siitä on. Monet asiat tulivat tanssiin alitajunnasta, ja lähes jokaisen esityksen jälkeen ymmärrän teostamme vähän paremmin, Grecsó jatkaa.

Kaksikko on jo pohtinut uudenkin yhteistanssin tekemistä.

– Seuraavalla kerralla mukana voisi olla huumoriakin.

 

#Orpheus #Eyrydice -esitys Kulttuuriareena 44:ssä sunnuntaina 16.6. kello 15.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kuopio Tanssii ja Soin 50-vuotisjuhlagaala on monipuolinen ja tasokas tanssin käyntikortti

Uusimmat

Kulttuuri

Levy-arvio: Pariisin Kevään Reuna-albumi tarjoaa irtioton tutusta ja turvallisesta bändistä

Levy-arvio: Niina Annika & Aurinkoiset tarjoaa lomufolkkia koillissavolaisella twistillä

Minimin uudet johtajat olivat taaperoita, kun tanssiteatteri perustettiin – pitkän historian siirtyminen nuoriin käsiin on sekä hienoa että jännittävää

Breaking Badin jatko-osaelokuva tulee Netflixiin lokakuussa

Kirja-arvio: Pauliina Haasjoen runoteoksessa luonto saa kosmisia mittasuhteita

Laura Lindstedtin Ystäväni Natalia -romaani julkaistaan Yhdysvalloissa ja kahdeksassa Euroopan maassa

Uusi Iloinen Teatteri vierailee kesällä Nilsiän Louhosareenalla – "Tavattiin, puhuttiin, ja asiat alkoivat natsata."

Matti Kuosmasen kesä kului musiikkiteattereita tutkiessa

Suomalaisen draaman asialla – suomalaissarjoilla on ominaislaatunsa, sanoo rahoituspäättäjä Liselott Forsman

Elokuva-arvio: Ready or Not on vulgaari satiiri avioliiton ahtaudesta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.