European Film Awards -seremonia päättyi ruotsalaisten murskavoittoon, Kaurismäelle ei palkintoja

Euro-Oscareiksi kutsuttu European Film Awards -seremonia päättyi lauantai-iltana ruotsalaisten murskavoittoon. Ruben Östlundin The Square valittiin paitsi parhaaksi elokuvaksi, myös parhaaksi komediaksi, ja Östlund palkittiin ohjauksesta sekä käsikirjoituksesta.

Suomesta Aki Kaurismäki oli ehdolla parhaaksi ohjaajaksi ja Toivon tuolla puolen  ehdolla parhaaksi elokuvaksi. Suomalais-bulgarialaisen Tonislav Hristovin Hyvä postimies oli ehdolla dokumenttikategoriassa. Palkintoja ei tullut.

Palkinnot jakaa Euroopan elokuva-akatemia, joka perustettiin marraskuussa 1988. Nyt ammattilaisjäseniä on yli 3 200.

– Perustaessamme akatemiaa mietimme, onko eurooppalaisella elokuvalla tulevaisuutta, pohti Akatemian johtaja Wim Wenders puheessaan, joka muuttui hyvin poliittiseksi.

– Onko mantereemme koskaan pärjännyt paremmin kuin sitä seuraavat kolmekymmentä vuotta? Mutta nyt sammutamme tuhopolttoa, jonka sytytti nationalismin hirviö.

 Perustajajäseniin kuuluivat myös Jörn Donner ja Stephen Frears, jotka olivat läsnä Berliinissä.

 

Europpalaisen kulttuurin asialla

Östlundin tunnelmia saattoi hieman latistaa myös Akatemian hallituksen puheenjohtajan Agnieszka Hollandin linjapuhe lauantaina iltapäivällä. Maanosan elokuva ja kulttuuri ylipäänsä ovat suurten haasteiden edessä.

– Elokuvantekijöiden ei tulisi noudattaa sääntöjä. Säännöt pitäisi kyseenalaistaa, Holland totesi.

Tuotantotapaa uhkaavat monikansalliset jakelujätit, kuten Netflix. Niillä ei ole kiinnostusta kulttuurin tukemiseen. Murros on suuri, sillä perinteinen Hollywoodkin on menettänyt asemaansa suoratoistopalveluille.

Yhdysvalloissakin vuosia työskennellyt puolalainen Holland on puhunut elokuvan sisältökriisistä myös aiemminkin.

– Jos vain pyrimme säilyttämään asiat, joita meillä on, menetämme kaiken, Holland puhkui.

Miekka on kaksiteräinen, sillä Holland itse tekee Netflixille suursarjaa Puolassa. Ongelmat liittyvät etenkin elokuvien rahoitukseen. Pienet pienenevät ja suuret kasvavat. Ilmiö näkyy myös huomion jakautumisessa.

Cannesissakin voittaneen The Squaren laatua ei tarvitse kyseenalaistaa, mutta osansa voittokulussa on sillä, että Östlund osaa mediapelin ja esiintyy taitavasti.

 

Oscarien haastaja?

European Film Awardsilla on yhä tunnettuusongelma. Kaikki nimekkäimmät ehdokkaat eivät edelleenkään vaivaudu paikalle, toisin kuin Oscareihin. Miespääosan ehdokas Colin Farrell olisi ollut koko seremonian suurin tähti, mikäli hän olisi ollut läsnä. Nyt loisto jäi Juliette Binochen ja Julie Delpyn harteille.

Supertähtien glamourin uupuessa on vaikea perustella suoria tv-lähetyksiä Oscarien tapaan. Tietyn rentouden vastapainona seremoniassa on pitkiä puheita, joista kiinnostavimmista vastasivat Wenders ja Achievemet in World Cinema -erikoispalkinnon vastaanottanut Delpy.

Vain viikkoa aiemmin Delpy oli menettänyt uuden elokuvahankkeensa My Zoen rahoituksen. Hän paljasti nyt rahoittajan perustelleen perääntymistään väittämällä, että tunteikkaaseen naisohjaajaan ei voi luottaa.

Delpy vitsaili myyvänsä nyt vaikka arpoja, jotta saa puuttuvat 500 000 euroa kokoon. Lopuksi hän puhkesi itkuun.

– En selviä, jos en pääse elokuvantekoon, Delpy totesi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.