Finnpanelin arvio: Tangokuningatar-finaalilla tuplasti tv-katsojia kesällä 2016 verrattuna tähän kesään

Finnpanelin tutkimusjohtaja Kristel Oilinki arvioi, että Seinäjoen Tangomarkkinoiden Tangokuningatar-finaalia katsoi vuonna 2016 tuplasti enemmän tv-yleisöä kuin kesällä 2017. Aiemmin julkisuudessa olleiden tietojen mukaan tv-katsojamäärän pudotus viime vuodesta olisi ollut paljon pienempi.

– Näyttää käyneen niin, että Digita mittasi nyt Tangofinaalien tv-yleisöä eri mittarilla kuin Finnpanel oli tehnyt aiemmin. Finnpanel mittasi keskikatsojamäärää, eli kuinka moni ihminen tv-lähetyksen aikana sitä keskimäärin katsoi. Digita taas mittasi tavoitettavuuslukua, sitä, miten moni eri ihminen lähetystä katsoi, Oilinki kertoo.

Huijauksesta ei hänen mukaansa ole syytä mitään tahoa syyttää: tavoitettavuuden luku vain on aina selvästi suurempi kuin keskikatsojamäärä.

– Finnpanel mittasi tänä kesänä kokeeksi Tangokuningatar-finaalin tv-katsojamäärän, vaikka mittausta ei ollut meiltä tilattu. Saimme luvun 285 000 ihmistä.

Digita mittasi samalle Tangokuningatar-finaalille katsojaluvun 572 640. Tangokuningas-mittelölle Digita ynnäsi tv-yleisömäärän 602 320.

– Tuon perusteella voisi arvioida, että kuningatarfinaalilla oli vuonna 2016 tuplasti tv-katsojia verrattuna kesään 2017.

 

Somessa soraääniä

 

Tangomarkkinoiden tv-lähetykset siirtyivät täksi kesäksi Yleisradiolta Alfa-tv:lle. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on herättänyt epäilyksiä tieto, jonka mukaan tangolaulukilpailun kuningas- ja kuningatarfinaalien tv-katsojamäärä säilyi nyt liki samalla tasolla kuin se oli Yle-lähetyksissä.

Paljon tv-yleisöä tangofinaalit ovat vuosi toisensa jälkeen keränneet: esimerkiksi vuonna 2016 Tangokuningas-finaalia seurasi Ylen suorassa lähetyksessä 693 000 katsojaa, laski Finnpanel. Avainkysymys on, pystyikö pieni AlfaTV houkuttamaan ruutujen ääreen lähes saman määrän väkeä kuin Yle veti aiemmin.

 

Jopa kymmenen tarkkuudella

 

Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala vahvistaa, että katsojalukujen erilaisuuden taustalla on juuri keskikatsojamäärän ja tavoitettavuuden ero.

Keskikatsojamäärää mitataan ohjelmasta kerran minuutissa.

– Me taas mittasimme Tangomarkkinoiden kesän tv-ohjelmista sitä, paljonko katsojia oli lähetysten äärellä kolme minuuttia tai sitä pitempään, Ala-Hautala kertoo.

Digita laskee tv-katsojia hybriditelevision eli HbbTV:n katsojamäärien pohjalta. Hybridi-tv-laitteiden osalta pystytään näkemään jopa kymmenen tarkkuudella, mitkä vastaanottimet Suomessa ovat auki ja mitä kanavaa niistä katsotaan.

– Silti emme pääse kiinni kenenkään yksittäisen henkilön katsomistietoihin. Siitä kuluttajilla ei ole syytä olla huolissaan.

Hybriditelevisioita on nyt maassa noin 150 000. Digita laskee ohjelman katsojaluvut siten, että lähetyksen hybridi-tv:ssä saama yleisöluku suhteutetaan kokonaiskatsojamäärään.