Jorma Hynninen: "Holmberg nosti oopperassa näyttämöllisen ilmaisun musiikki-ilmaisun rinnalle"

– Oopperoita tehdessä sain tutustua moneen hienoon ohjaajaan. Kalle Holmberg oli yksi tärkeimmistä ihan senkin vuoksi, että hän oli ensimmäisiä minua koulineista ohjaajista ja vaikutti suuresti ammatilliseen kehitykseeni, sanoo baritoni Jorma Hynninen.

Miesten yhteistyö alkoi vuonna 1978 Kansallisoopperassa, jossa tehtiin kantaesitys Aulis Sallisen säveltämästä Punainen viiva -oopperasta. Hynninen kertoo Holmbergin avanneen monia ovia oopperan näyttämötyöskentelyyn.

– Kallen tapa perustui vahvasti teatterin tekemiseen, mikä antoi ohjauksille oman leimansa. Hän avasi mahdollisuuden näyttämötyöskentelyyn, jossa omat tuntemukset ja asioiden kokeminen aukesivat syvästi, Hynninen sanoo.

– Näyttämöllinen ilmaisu vahvistui ja tuli tasa-arvoisemmaksi musiikki-ilmaisun rinnalle.

Hynninen naurahtaa kuvaillessaan Holmbergia ohjaajana. Tämä kun oli temperamenttinen, ja lavalla saattoi tulla kauniisti sanottuna värikästä kieltä.

– Mutta ei hän pahalla tarkoittanut. Se kuului persoonaan.

Savonlinnan oopperajuhlia ja Kansallisoopperaa johtanut Paavo Suokko muistelee myös Holmbergia määrätietoisena ja taitavana ohjaajana, jonka päästessä vauhtiin voimasanojen määrässä ei säästelty. Miehet kohtasivat ensi kerran Savonlinnassa, jonne Holmberg ohjasi Sallisen Ratsumiehen vuonna 1975.

Suokko korostaa Holmbergin pedanttia työskentelytapaa.

– Hän valmisteli ohjaustyönsä aina erittäin hyvin ja selitti solistikunnalle, miksi jokin asia tehtiin hänen tavallaan. Huippuosaaja.

Sekä Suokko että Hynninen ennättivät myös ystävystyä Holmbergin kanssa, sillä yhteistyö jatkui usean oopperan ajan. Kolmikko teki Sallisen Kullervo-oopperan kantaesityksen vuonna 1992 Los Angelesin oopperaan.

Hynninen kuvailee Holmbergia empaattiseksi ja kulttuurillisesti hyvin sivistyneeksi mieheksi. Kaksikon yhteistyö jatkui aina 2000-luvulle asti.

– Hänen poliittinen ideologiansa oli ainakin nuorempana aika paljon kallellaan vasempaan, mutta sekin johtui siitä, että hän tarkasteli yhteiskuntaa oikeudenmukaisuuden ja yksilön oikeuksien kannalta, Hynninen sanoo.

– Minulla on käsitys, että hän arvosti henkisiä, jopa hengellisiä asioita, mistä todistaa hänen toimintansa Valamon ystävät ry:ssä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

HS: Teatterineuvos Kalle Holmberg on kuollut