Kansallisooppera:Ovela kettu

Kansallisooppera

Ovela kettu

Ensi-ilta 23.1.

Kansallisoopperan uusi versio Janá?ekin Ovelasta ketusta on tehty design edellä, sillä suunnittelija Klaus Haapaniemi kiinnitettiin visualisoijaksi jo ennen ohjaajan valintaa. Tämä lähtökohta näkyy myös esityksessä, jossa Haapaniemen luomat koristeelliset ja fantasiaa pursuavat eläinhahmot vievät monin paikoin huomion itse tapahtumilta.

Tässä teoksessa se ei ole kohtalokasta, sillä myös säveltäjä lähti teoksen työstöön saatuaan innoituksen lehden eläinsarjakuvista. Draamallisesti ooppera jäi tarkoituksellisen löyhäksi, sarjakuvamaiseksi tarinoiden kudelmaksi, jolle musiikki antaa hengen ja sisällön.

Perinteisesti Ovelan ketun esittelemä luonto luodaan lapsekkaan realistisilla eläinpuvuilla, joiden värikkyyteen ihmisten arkinen tylsyys muodostaa vastakohdan. Klaus Haapaniemen lähtökohta on erilainen, sillä hänen eläinpukunsa eivät ole suoraan kohdetta imitoivia vaan runsaan dekoratiivisia, ja hahmojen piirteet sekoittuvat lempeän surrealistisesti.

Vastaavasti ihmisten puvut ovat kaikkea muuta kuin arkisia. Visuaalinen kokonaisuus on niin yhtenäinen, että paikoin hahmoja on vaikea erottaa toisistaan. Luontoa Haapaniemi ja lavastuksen toteuttanut Mark Väisänen ovat käsitelleet hyvin estetisoidusti: ollaan art nouveau -tyylisten pylväiden, lamppujen ja lasimaalausten kehystämässä juhlasalissa, jonka lomasta pilkistää metsä hämyisenä ja kaksiulotteisena varjomaailmana.

Puvut tekevät aistillisen, lumoavan vaikutuksen yksityiskohtien rikkaudellaan, joka tuo mieleen niin keskiaikaiset globeliinit kuin aasialaiset tekstiilit. Sitäkin ikävämpää on, että esityksen valaistus on niin pimeä, että tämä rikkaus jää monin paikoin peittoon. Samasta syystä hahmot eivät erotu tarpeeksi. Spottivaloja olisi pitänyt käyttää enemmän.

Ohjaaja Immo Karaman tuntuu jotenkin rajoittaneen roolinsa tuotannossa. Hän ei saanut (tai edes yrittänyt saada) paljoa eloa hahmoihin, joiden lavaolemusta kantoivat näyttelemistä enemmän vaatetus, musiikki ja koreografia.

Koreografi Fabian Posca olikin saanut liikkeet nivoutumaan tiiviisti kokonaisuuteen. Ne olivat puvustuksen tapaan elegantin tyyliteltyjä, vain etäisesti eläinten liikkeitä imitoivia.

Oopperan naaraskettu on kapinallinen feministi, joka usuttaa kanat kyseenalaistamaan kukon vallan, mutta saman tien hän on eläimellinen tappaessaan koko parven. Hän käyttäytyy kettumaisesti myös mäyrää kohtaan, mutta rakastuessaan hänet valtaa inhimillinen tunne.

Hanna Rantala saavutti roolin tulkinnassaan ihailtavan luonnollisuuden. Mari Palo oli liikuttava hänen sulhasenaan, ja heidän rakkausduettonsa olisi voinut olla kuin Puccinia.

Metsänvartija on Janá?ekin omakuva, ja säveltäjä halusi tämän loppulaulun laulettavaksi omissa hautajaisissaan. Hahmo kehittyy kapeakatseisesta, mustalaistyttöä himoitsevasta miehestä luonnon kiertokulun ymmärtäväksi ekoihmiseksi, mutta ohjaus ei oikein saanut kiinni tästä psykologiasta. Jaakko Kortekangas kuitenkin lauloi luotettavasti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Maailma voi loppua kovasti pamahtaen, särkevästi räksähtäen, korkealta kirkaisten tai hitaasti uikuttaen – näitä mahdollisuuksia tarkastellen syntyi x-risk-teos

Gallen-Kallelan maineikas Palokärki jäi viime hetkellä pois Sothebyn huutokaupasta

"Olisihan se hienoa, jos meillä olisi suurempi Kirjakantti, joka menisi messujen suuntaan", pohtii Vestäjät ry:n puheenjohtaja Tatu-Pekka Kekäläinen

Kuopiossa esiintyvän Sabina Zweiackerin esittämää pelimusiikkikappaletta on katsottu miljoonia kertoja – "Saan päivittäin viestejä ihmisiltä, jotka katsovat esityksen"

Vuoden taidelukiolaiseksi valittu Jukka Eskola listasi kolme biisiä, jotka kolahtivat lukioiässä – kahta voi kuunnella yhä, mutta yksi on jäänyt paitsioon

Jurot nuorisojulkkikset koolle 40-vuotisjuhliin – Hassisen Kone palaa estradille

Miko Kivinen ja Teemu Mäki uskovat, että ihmisellä on toivoa – mutta muutosta tarvitaan

Karjalan urhot ovat täällä taas – 40-vuotias Hassisen kone tekee ensi kesänä viisi konserttia

Saksalaisorkesteri tuo ilmastonmuutoksen epäharmonian ihmiskorvan kuultavaksi

Koirat eivät käytä housuja tekee kauppaa maailmalle – Musta komedia myytiin Yhdysvaltoihinkin, mutta kotimaan yleisö on ollut pieni

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.