Kun lavalla on alastomuutta, on tanssijoiden turvallisuudentunteesta huolehdittava erityisen tarkasti

Jotkut taiteilijat jättävät historiaan niin syvän jäljen, että vielä 500 vuotta heidän kuolemansa jälkeen ihmiskunta muistaa heidän teoksiaan.

Elokuussa 2016 tämä 500 vuotta tuli kuluneeksi renessanssitaiteilija Hieronymus Boschin kuolemasta. Juhlavuoden säätiö tilasi merkkivuotta varten eri taiteenaloilta teoksia, jotka jollain tavalla liittyisivät Boschiin.

Yhden näistä tilausteoksista teki kanadalainen koreografi Marie Chouinard, jonka teos Maallisten ilojen puutarha esitetään nyt myös osana Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalia maanantaina ja tiistaina.

Kuten nimestä on helppo päätellä, Chouinardin tanssiteos perustuu Boschin kuuluisimpaan maalaukseen, Maallisten ilojen puutarhaan.

Chouinardin nimeä kantavan tanssiryhmän harjoitusvastaava Jamie Wright kertoo Chouinardin inspiroituneen maalauksesta valtavasti.

– Maalaus on triptyykki, ja Marielle oli heti selvää, että koreografiaan tulee kolme näytöstä, joista jokainen heijastaa maalauksen yhtä osaa. Teos sukeltaa siihen, mitä Marie itse tunsi istuessaan maalauksen edessä ja miten hän tulkitsi triptyykin eri osia.

Vei kuitenkin aikaa, että Chouinard pääsi sisään monisyiseen ja yksityiskohtia vilisevään teokseen. Siitä paljastui hänelle jatkuvasti uusia asioita, Wright kertoo.

– Hän kuitenkin tunsi maalaukseen heti yhteyden. Siinä on raskaita puolia, mutta myös keveyttä, leikkiä ja viattomuutta. Jopa triptyykin Helvetti-osassa voi nähdä tiettyä hedonismia, vapautta ja huolettomuutta.

Jonkinlainen primitiivisyyskin on koreografiassa olemassa.

– Marie sanoisi, että leikki on läsnä primitiivisessä.

Kuten maalauksesta, myös tanssiteoksesta löytyy alastomuutta. Se ei ole Wrightin mukaan aiheuttanut mitään ongemia ryhmälle.

– Näyttämö on erityinen ja suojattu paikka. Alastomuus näyttämöllä ja sen ulkopuolella ovat kaksi täysin eri asiaa, hän sanoo.

– Minulle on hyvin tärkeää, että tanssijat tuntevat olonsa turvallisiksi ja että he ymmärtävät esteettisen välttämättömyyden käyttää kehoa rooliasuna.

Kun teosta lähdettiin harjoittelemaan, Wright ei yrittänyt saada tanssijoita omaksumaan mitään tunnetilaa. Kaikki lähtee hänen mukaansa liikkeestä.

– Kun löytyy oikeanlainen liikekieli ja liikkeen laatu, se vaikuttaa tanssijoihin ja synnyttää oikean tunteen. Ensin ei siis synny tunne, jota yritetään ilmaista liikkeellä, vaan liike antaa tanssijoille informaatiota, johon he vastaavat tunteilla.

Wright vastaa taiteellisista valinnoista kiertueilla silloin kun Chouinard ei itse ole paikalla.

– Huolehdin siitä, että teoksen laatu säilyy, kun siirrymme teatterista teatteriin. Teoksen täytyy mukautua aina uusiin olosuhteisiin. Huolehdin myös kommunikaatiosta tanssijoiden ja teknisen ryhmän kanssa, Wright valottaa.

Kuopion kaupunginteatterin lavalta löytyi Wrightin mielestä teokselle oikein hyvin tilaa. Myös äänet ja valot toimivat – etenkin kun vertaa Romanian olosuhteisiin, mistä ryhmä on tulossa.

Wright aloitti Marie Chouinard Companyssa vuonna 2013. Hän sanoo tarttuneensa mielellään tarjottuun haasteeseen.

– Marie on yksi tunnetuimpia koreografeja Kanadassa ellei jopa maailmassa. Tunsin myös monet tanssijoista. Tämä on todella mahtava ryhmä tanssijoita.

Kuuluisa maalaus

Maallisten ilojen puutarha

Tarkkaa ajankohtaa, jolloin flaamilaistaiteilija Hieronymus Bosch maalasi Maallisten ilojen puutarhan, ei tiedetä.

Teoksessa on maalauksia sekä puupaneelikehyksen ulko- että sisäpuolella. Teos on saanut nimensä sisäpuolella olevasta triptyykin keskimmäisestä osasta. Muut osat ovat Paratiisi ja Helvetti.

Paratiisissa on kuvattu Eevan luominen. Helvetissä kaikki kuolemansynnit saavat rangaistuksensa.

Keskimmäiseen osaan, eli Maallisten ilojen puutarhaan, Bosch on kuvannut runsaasti alastomia ihmisiä pareittain tai ryhmittäin. Mukana on myös eläimiä sekä mielikuvitusolentoja. Osassa on voimakas eroottinen lataus ja se viittaa koko teoksen teemaan, himon syntiin.

Vuodesta 1939 teos on ollut esillä Madridin Museo del Pradossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Keikka-arvio: Slipknot ei säästellyt energiaansa Helsingissä, vaikka yhtyeen solisti teloi jalkansa ennen konserttia

Uuden Mission: Impossible -elokuvan kuvaukset Venetsiassa peruttiin koronaviruksen takia

Tanssiarvio: Kansallisbaletin sensuelli tulkinta Carmenista tuottaa metoo-keskustelun aikoina myös outoja väristyksiä

Italialainen Pinokkio-suurelokuva on kaunis ja groteski

Kotimaisilla uutuuselokuvilla vahvat avaukset – uusin Heinähattu ja Vilttitossu kerännyt jo yli satatuhatta katsojaa

Levyarvio: Marjo Leinonen tarjoilee väsymättömästi rockia, bluesia ja soulia

Levyarvio: Tame Impalen liimatukkahipit hiipivät huipulla

Levyarvio: Grimes tarjoille kahden hittilevyn jälkeen ilmastonmuutospoppia

Levyarvio: Paula Vesalan toinen levy kaipaisi uskaliaampia irtiottoja

Ostia, portti Roomaan -näyttely tuo antiikin kaikuja suomalaisten nähtäväksi – Vapriikki on kansainvälisten historiallisten näyttelyiden ykköspaikka Suomessa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.