Kuopiolainen rap alkoi kukoistaa, kun tekijät yhdistivät voimansa

Kuopiolaiset järjestävät klubin, helsinkiläinen tulee esiintymään ja lähtee kotimatkalle lippukassaa heilutellen. Se oli kaava vuosien ajan.

– Sitten tajuttiin, että kun meillä on omiakin artisteja, niin annetaan mieluummin heidän esiintyä, kerätään itse ne rahat ja käytetään niitä paikallisen kulttuurin edistämiseen, sanoo Riku Ryysyläinen.

Ja nyt ollaan sen ytimessä, miksi kuopiolaisessa rapissa on alkanut parin viime vuoden aikana tapahtua oikein kunnolla. Syntyi ajatus, että hommaa kannattaa tehdä kulttuuri edellä.

– Koetimme jossakin vaiheessa saada näistä jutuista vähän palkkaakin, mutta homma ei edennyt. Perustimme lopulta osuuskuntatoiminnan kautta yhteisen kassan, johon tuotot menivät. Sen kautta aloimme maksaa studion vuokraa, ostaa äänentoistolaitteita, julkaista levyjä ja järjestää tapahtumia, Funkkaa Taikka Kuole -tapahtumia ja FTK-levymerkkiä pyörittävä Ryysyläinen sanoo.

Ajatusmaailman muokkaus on tuottanut tulosta. Tänä vuonna FTK julkaisee savolaista rappia kuuden levyn verran. Toukokuun lopussa julkaistiin Tsydden eli Kimmo Variksen Multipersoona-niminen ep, ja aikaisemmin ulos ovat tulleet Rowinen ja Kuopionniemen levyt.

Tulossa on vielä kolme julkaisua.

Ryysyläinen ja Varis myöntävät, että kuopiolaisen rap-musiikin tilanne näyttää nyt valoisalta. Tekijöitä tulee koko ajan lisää, ja homma on ammattimaistunut vuosien aikana paljon.

Toki rap on muutenkin suomalaisessa musiikkimaailmassa juuri nyt valtavirtaa. Tai ainakin se rap, joka istuu radioihin ja erilaisille soittolistoille: Cheek, JVG, Mikael Gabriel, Nikke Ankara, Elastinen. Heitä kuuntelevat suomalaiset vauvasta vaariin, ja ravintolatkin järjestävät aktiivisesti erilaisia rap- ja hiphop-henkisiä tapahtumia.

Aina näin ei ole ollut, varsinkaan Kuopiossa.

– Kun aloitimme Funkkaa Taikka Kuole -klubit vuonna 2011, niin muuta rap-tarjontaa ei juuri ollut. Klubit keräsivät silloin 200–300 henkeä. Nyt kilpailu on koventunut selvästi, eikä rap-klubi ole samalla tavalla ainutlaatuinen juttu, Ryysyläinen sanoo.

Varis huomauttaa, että klubilla on yhä valikoituneempi yleisö kuin ravintoloissa.

– Tuskin klubille edelleenkään tulevat ne, jotka kuuntelevat rappia radiosta.

Sekä Varis että Ryysyläinen korostavat kuopiolaisten ja savolaisten räppärien yhteistyötä. Apua ja tukea on tarjolla. Varis kertoo, että kenttä oli autio, kun hän vuonna 2007 päätti alkaa alalle.

– Etsin MySpacesta muita kuopiolaisia rappareita ja siellä törmäsin Rikuun ja Rölliin eli Niko Vainikaiseen, Varis sanoo.

Ryysyläinen vahvistaa, että juuri tuolloin Kuopion hiphop-kenttä oli tyhjä. OG Ikonen oli muuttanut Helsinkiin ja Rumble-tapahtumat sekä legendaarinen KPO Breaks olivat myös jäänyt menneisyyteen.

– Toki olin silloin alaikäinen, että ehkä jotkut asiat menivät ohi muutenkin, Ryysyläinen myöntää.

Vaikka puhe on kuopiolaisen rap-musiikin uudesta noususta, miehet myöntävät, että muualla ollaan edellä. Esimerkiksi Jyväskylässä piirit ovat isommat ja läpilyöntejä artistitaivaalle on nähty jo useita.

– Siellä Ossi Valpio kumppaneineen on tehnyt hyvää työtä. On yhteistyötä, hiphop-kursseja ja hiphop-kirjasto. Tämä kaikki ruokkii alaa, Ryysyläinen sanoo.

– Ja tätä samaa pohjaa rakennetaan nyt Kuopiossakin.

On Kuopiossa toki oma erikoisuutensakin. Jo neljän vuoden ajan kerran kuukaudessa paikkakunnalla on järjestetty Freestyle or Die -niminen open mic -tapahtuma, johon kuka tahansa voi tulla testaamaan taitojaan. Tapahtumat ovat olleet suosittuja, ja tulijoita on niin Iisalmesta, Joensuusta kuin Savonlinnasta – ja kerran Porista saakka.

– Alun perin tapahtuman nimi oli Freestyletiistai, mutta se rajoitti tapahtuman järjestämispäivää liikaa, Ryysyläinen kertoo.

– Toisaalta olisi ollut aika savolaista ilmoittaa, että Freestyletiistai seuraavan kerran keskiviikkona, Tsydde jatkaa.

Tällä hetkellä räppärien tavoite on vakiinnuttaa kuopiolainen rap sille tasolle, että musiikin ystävät voivat luottaa laatuun.

– Ja olihan meillä klubilla esiintymässä Wordup-niminen räppäri Yhdysvalloista. Ehkä vielä joskus tehdään toisin päin, että savolainen esiintyy Jenkeissä.

Hyvästit cd:lle, on vinyylin ja kasetin aika

Uusimmat

Kulttuuri

Arvio: Zoltán Grecsó ja Beatrix Simkó #Orpheus#Eurydike on raju ja paljas tulkinta parisuhteesta

Arvio: Compagnie Pál Frenákin Lutte oli seksististä väkivallalla mässäilyä

Rock in the City ylitti kävijätavoitteensa Kuopiossa – uutuusfestari sai Savosta lentävän lähdön kiertueelleen

Nightwishin Marko Hietala avasi soolouransa Kuopiossa – kuvasarja kertaa Rock in the City -keikan tunnelmia

"Ensimmäisenä vuonna itkin aina esityksen jälkeen, koska annoin itsestäni lavalla niin paljon"

Kuopio Tanssii ja Soin 50-vuotisjuhlagaala on monipuolinen ja tasokas tanssin käyntikortti

Kaupungeista hävitetään ominaishajuja turismin takia – professori: "Ihmiset eivät tunne paikkoja enää omakseen"

Aris Fioretos kirjoitti naisten välisestä rakkaudesta, koska ei voi sitä itse kokea – vuosia kesken olleen romaanin suosio hämmentää ruotslaiskirjailijaa

Hasardihommia vaan? – Mikko Alatalo syöksähtää suoraan Amerikasta Varkauteen teatterilavalle

Ville Matvejeff uskoo Suomen kesän yöttömiin öihin, Saimaaseen ja Olavinlinnan korkeatasoiseen oopperaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.