Kymmenen tuhatta katsojaa, hajonnut mikseri ja 20 minuuttia aikaa: "Ei siinä hifistely auta"

Kuopiolaisen Mikko Tegelmanin on helppo nimetä ääniteknikko-uransa painajaismaisin tilanne. Kaksi vuotta sitten hän oli miksaamassa Sonata Arctica -yhtyeen esitystä Ratinan stadionilla Tampereella. Nightwishin houkuttamana tapahtumapaikalla oli kymmenen tuhatta kuulijaa – ja sitten pahin tapahtui.

Parikymmentä minuuttia ennen Sonata Arctican aloitusta mikseri hajosi.

– Pulssi nousi hetkessä aika paljon. Oli pakko tehdä nopeita ratkaisuja, Tegelman muistelee.

Hajonneen mikserin tilalle saatiin pikakomennuksella toinen, täysin erilainen laite. Tegelman runnoi vieraan koneiston kasaan kokemuksen tuomalla rutiinilla ja esitys alkoi ajallaan.

– Nimenomaan runnoin. Ei siinä hifistely auta.

Miksaaja–roudariksi itsensä mieltävä Tegelman (s. 1962) on tehnyt töitä äänen kanssa koko ikänsä. Ensimmäiset äänityksensä hän teki kymmenvuotiaana veljiensä kanssa kotona kaksiraitanauhurilla.

Tegelman nauraakin, että alalle päätyminen oli lopulta isän ja veljien eli Heikki Tegelmanin ja Jussi ja Pekka Tegelmanin syytä.

– Isällä oli kotona paljon äänitysvehkeitä. Kun veljet alkoivat tehdä musahommia, minä seurasin perässä silmät avoinna. Oikea opiskelu ei maistunut.

Mikko Tegelman soitti rumpuja ja teki kotiäänityksiä. Ensimmäinen oikea duuni oli vuonna 1980, kun hän toimi pieksämäkeläisen Säkä-yhtyeen Elämä voittaa -albumin apuäänittäjänä. Yksi homma seurasi toista, ja pian Tegelman pyöri Haapaniementiellä olevassa studiossa päivittäin.

Muutaman vuoden jälkeen Tegelman kysyi silloisilta omistajilta, olisiko studio myynnissä, koska ”eivät he sitä saa pyörimään.”

Kaupat tuli. Tammikuussa Studio Sound Tegelman vietti 30-vuotisjuhliaan. Musiikin lisäksi studiossa on vuosien saatossa äänitetty muun muassa KalPan kannatusmusiikkia ja mainoksia.

– Olin ostohetkellä 25-vuotias. Tein jo silloin livehommia paljon, joten studiolla ei tarvinut saada elantoa.

Keikoille Tegelman päätyi vuonna 1985, kun Sakari Kuosmanen lähti kiertueelle ja tarvitsi mukaansa miksaajan.

– Jussi sanoi, että nyt lähdet mukaan. Se oli siinä, ensimmäinen isompi pestini noissa hommissa.

Sen jälkeen Tegelman on ollut tuttu näky miksauspöydän takana. Pisimmät pestit ovat olleet Kuosmasen ja Sonata Arctican lisäksi Turmion Kätilöiden ja Tarot-yhtyeen kanssa.

Tegelman palasi äskettäin kiertueelta Sonata Arctican kanssa. Seitsemässä viikossa yhtye urakoi Keski-Euroopassa 41 keikkaa. Kiertuetyötä Tegelman kuvailee eräänlaiseksi Elämäni murmelina -elokuvasta tutuksi toistoksi, jossa jokainen päivä on samanlainen.

– Aamulla herätään uudesta kaupungista, syödään aamupala, kasataan kamat, tehdään soundcheck, vedetään keikka, puretaan kamat ja yöllä matkustetaan uuteen kaupunkiin. Samaa show’ta päivästä päivään.

Vaikka työ on rankkaa, se on palkitsevaa. Tegelman myöntää, että pitkän rundin jälkeen olo on aina kaksijakoinen.

– On fiilis, että hyvä kun loppuu. Ja toisaalta, että ikävä kun loppuu. Homma on fyysisesti ja henkisesti raskasta mutta helvetin mukavaa.

Kiertueilla korostuu henkilökemia. Ydinporukka viettää pitkät päivät yhdessä, ja ainut ”pakopaikka” on oma punkka bussissa.

– Jos yksikin tyyppi on hankala, koko juttu leviää heti. Ainahan jotakin pientä tulee, mutta ne pitää pystyä selvittämään.

Jos kiertueella kaivataan ryhmähenkeä, studiossa kaivataan psykologista silmää. Tegelmanin mukaan äänittäjän tehtävä on ”kuikkia, millainen ihminen on vetämässä ja miten asiat on esitettävä”.

– Äänittäjän on pidettävä hyvä huumori yllä. Jos siinä alkaa jumittamaan, häviää koko meininki. Pitää siis kaivaa ihmisistä asiat esiin ja myös tajuta, mihin he pystyvät.

Tegelmanilla onkin yksinkertainen neuvo alalle haluaville:

– Korvat ja silmät auki.

”Miten lungisti Pulliainen otti”

Mikko Tegelman listaa helposti parhaat äänityksensä. Listalla ovat lukuisat Tarotin kanssa tehdyt levyt sekä vuonna 1987 Topi Sorsakosken ja Agentsin kanssa osittain äänitetty Besame Mucho:

”Olin nuori tyyppi ja sitten sellainen hahmo kuin Esa Pulliainen tärähti tänne. Miten lungisti hän ottikaan ja miten rennon meiningin hän sai aikaan.”

Pulliainen myös tarjoili tärkeän opetuksen: ”Hän toi Voxinsa ja sääti soundin kohdalleen. Siihen vain mikki oikeaan paikkaan eikä tarvinut miksata kuin volyymi. Siihen pitäisi pyrkiä, että äänilähde on mahdollisimman hyvä eikä niin, että aina pitää väkisin kaivaa se soundi pöydästä.”

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Mikko Tegelman tietää, että yleisöä tarkkailemalla saa paljon selville äänentoistosta