Mistä identiteetti rakentuu, jos ei muista omaa menneisyyttään, pohtii tanssija Ima Iduozee

Helsinkiläinen koreografi, tanssija ja esitystaiteilija Ima Iduozee vierailee parhaillaan Kuopiossa opettamassa ja esiintymässä. Hänen teoksensa A Body of Work nähdään Sotku-teatterilla torstaina 14. maaliskuuta.

Joku saattaa muistaa Iduozeen vielä vuoden 2010 Dance-ohjelman finaalista. Hän niitti mainetta myös ensimmäisellä koreografiallaan This is The Title (2012), joka valittiin eurooppalaiseen Aerowaves-ohjelmaan. Vuonna 2015 hän sai Kritiikin kannukset -palkinnon.

Fantasia ja ruumis -kurssisi esittelyssä kerrotaan, että siellä perehdytään ”Iduozeen koreografisessa työskentelyssään käyttämiin menetelmiin”. Voisitko avata, mitä nämä menetelmät ovat?

Kurssilla työskentelemme pitkälti improvisaatio harjoitteiden parissa. Käytämme myös erilaisia esineitä, kankaita ja vaatteita, tarkoituksena vieraannuttaa mieli ja keho totutuista toimintamalleista.

Se on eräänlaista fantasialeikkiä, jonka avulla etsimme uusia väyliä kokonaisvaltaiseen esiintyjän ilmaisuun.

Miten paljon opetat? Millaisia ajatuksia sinulla on opettamisesta?

Koreografina työskentelen laaja-alaisesti tanssijoiden, näyttelijöiden ja artistien kanssa.

Opettaminen on aina tarjonnut minulle mahdollisuuden artikuloida ja tarkentaa koreografista ajatteluani eri taustaisille esiintyjille.

The Body of Work on saanut innoituksensa kirjasta The Man Who Mistook His Wife for a Hat. Mistä kirja kertoo, ja mitä asioita olet ottanut siitä mukaan? Teoksesi esittelyssä mainitaan myös identiteetti ja historiattomuus. Miten avaisit näitä teemoja?

Kyseessä on neurologi Oliver Sacksin klassikkoteos.

Tartuin yhteen kirjan monista tapauskertomuksista, A Matter of Identity, jossa tarinan päähenkilölle, William Thompsonille, on diagnosoitu vakava muistihäiriö. Aloin pohtimaan, mistä identiteetti rakentuu, jos emme muista omaa menneisyyttämme. Pysyvästä identiteetistä vapaa ja toisaalta historiattomuutensa vangiksi jäänyt Thompson maalaa muotokuvaansa nykyhetkestä käsin, aina alusta ja uudestaan.

Voisitko kuvailla teoksen liikekieltä? Onko siinä jotain sinulle tyypillistä tai poikkeavaa?

Voimakkaat mielen sisäiset tilat, vahva kehollisuus, äänenkäyttö ja fantasia ovat työskentelylleni ominaisia elementtejä. Näistä aineksista rakentuu myös The Body of Work.

Poikkitaiteellisesta muodosta huolimatta liike ja tanssi ovat edelleen keskiössä.

Kertoisitko yhteistyöstäsi valosuunnittelija Ville Seppäsen, äänisuunnittelija Kasperi Laineen ja dramaturgi Erno Aaltosen kanssa?

Erno Aaltosen kanssa olen tehnyt tiiviisti yhteistyötä lähes jokaisessa projektissani viimeisen viiden vuoden ajan. Hän on luottotyöparini. Kasperi Laine taas teki äänisuunnittelun esikoissoolooni This is the Title (2012).

Ville Seppäsellä ja Kasperilla on pitkä yhteinen historia taiteilijoina. Heidän kanssaan työskentely on ollut innostavaa.

Kerroit olevasi Etelä-Afrikassa. Mitä kaikkea siellä on tekeillä?

Työskentelin viikon taiteilijaresidenssissä Johannesburgissa kahden New Yorkilaisen kollegani kanssa.

Samalla kuvasin dokumenttia tulevaan teossarjaan, joka julkaistaan tämän vuoden lopussa. Kokonaisuus sisältää muutaman minidokkarin ja uuden sooloesityksen.

Teossarja juhlii mustan identiteetin monimuotoisuutta tämän päivän Afrikassa ja diasporassa.

Lensin Johannesburgista suoraan Kuopioon keikalle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Elokuva-arvio: Guy Ritchien palaa tuttuihin kuvioihin: The Gentleman on kovien kundien rötöskomedia suoraan 1990-luvulta

Elokuva-arvio: Parasta Clint Eastwoodin uudessa Richard Jewell -draamassa on tuntematon pääosanesittäjä

Baba Jagan jäljillä – kirjailijakaksion esikoisteos on yhdistelmä kasaria, venäläistä kulttuuria sekä toiseuden ja ulkopuolisuuden teemoja

Rakkauslaulun luonnolle julkaissut Rantama siirtyy luontevasti jazzrokista kohti raskaampaa ja progressiivisempaa suuntaa

Kuopion klassillinen lukio tunnetaan ehkä urheilijoiden lukiona, mutta nyt opiskelijat järjestävät hyväntekeväisyyskonsertin – "Meillä on myös paljon musiikillista osaamista"

Unkarilainen kuorovierailu Kuopioon

Lapset laulavat illan konsertissa lapsille, ja samalla on mahdollisuus seurata läheltä, miten ammattiorkesteri työskentelee

Sibelius-Akatemian häirintäpaljastukset eivät aiheuta toimia

Elokuva-arvio: Luokkakokous-hittejä tehtailleen Taneli Mustosen uusi Se mieletön remppa -elokuva jää ohueksi ja rytmittömäksi komediaksi

Kansanlaulun karmiva puoli paljastuu, kun Heikki Laitinen ja Kimmo Pohjonen pääsevät ääneen – murhalaulu tarjoaa tirkistelyä, kauhistelua ja jopa ihastelua

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.