Musiikkia aurinkoenergialla, koreografioita virtuaalitodellisuuteen

Pelimaailma, liveroolipelit, virtuaalitodellisuus, immersiivinen taide.

Antti Lahti innostuu, kun päästään puhumaan ilmiönipusta, jossa kaikki tuntuu liittyvän kaikkeen: katsojan ja esiintyjän roolien yhteensulautumisesta ja uuden tekniikan roolista siinä.

– Minua kiinnostaa esimerkiksi perinteisen tanssijan työn ja liikkeen ammattilaisuuden hyödyntäminen pelimaailmassa. Tanssijalla on mielettömän paljon tietoa liikkeen maailmasta, sellaista fyysistä mielikuvitusta, jonka mahdollisuuksia pitäisi hyödyntää.

– Niin paljon kaikkea pitäisi tehdä. Perhana, en tiedä, osaanko edes puhua oikeilla termeillä, mutta virtuaalitodellisuuteen olisi hienoa tehdä esitys.

Lahti tähdentää, ettei taide ainakaan saisi paeta uutta keinojen valikoimaa:

– Kaikkein tyhmintä olisi ajatella, että taiteen tekeminen on jotakin ylevää, jonka pariin lapsia pitää kannustaa, ja että pelit ovat paha mörköpeikko, joka pilaa lapset ja sen taiteenkin, jos vain pääsee kosketuksiin.

Teknologiasuhdetta Lahti käsittelee myös helmikuussa ensi-iltansa saavassa uudessa tanssiteoksessa. Helsinkiläisen Gruppen Fyra -ryhmän kanssa tehty Pitkät piuhat on ”kunnianosoitus kaikille, jotka tulevat toimeen teknologian kanssa”. Kuopiossa teos nähdään maaliskuussa.

37-vuotiaan tanssija-koreografi-näyttelijän – tai tanssijan, valekoreografin ja valenäyttelijän, kuten hän itseään kutsuu –  uraa voi kuvailla yhdellä sanalla: täystyöllisyys.

– Ei minulla ikinä ole ollut suuria suunnitelmia tulla tanssijaksi, breakdancesta 12-vuotiaana aloittanut Lahti lausahtaa.

– Olen vain aina tuntenut itseni kokonaiseksi ja oloni kotoisaksi tanssin keskellä. Siinä ei ole mitään suurta filosofiaa; tulen hyvälle tuulelle, kun joku tanssii.

23-vuotiaana Lahti soitti Kuopioon tanssiteatteri Minimiin ja tarjoutui töihin. Hänen puolisonsa oli juuri saanut töitä Joensuusta, ja Lahti ilmoitti olevansa valmis tulemaan perässä jäädäkseen. Antti Lahdesta tuli Minimin tanssija 2003, taiteellinen johtaja 2006 ja myös talousjohtaja 2009.

Minimi-rupeama päättyi virallisesti vuodenvaihteessa. Lahti on kuitenkin ollut vapailla vuodesta 2014.

– Jo silloin näkyi selkeänä suunta, johon Minimi oli kasvamassa. Pitempiä kiertueita, enemmän harjoittelua ja esiintymisiä ulkomailla. En halunnut mukaan siihen; halusin olla ennen kaikkea isä lapsilleni.

Lahti myös koki päässeensä toteuttamaan näkemyksiään vähintäänkin tarpeeksi.

– Hyvin pitkään toteutin juuri sitä, mitä halusin tehdä esiintyjänä. Tanssiteatteri ei kuitenkaan voi palvella vain yhden ihmisen henkilökohtaisia kiinnostuksen kohteita, vaan sillä täytyy olla laajempi merkitys.

Tällä hetkellä Lahti on freelancer. Vuoden 2016 ”henkilökohtainen tiivistetty toimintakertomus” kuului näin: neljä ensi-iltaa, yksi festari, muutamat luottamustoimet, esitykset ja keikat päälle.

Jyväskylässä syksyisin pidettävä Tanssin aika -festivaali vaatii työtä vuoden ympäri. Syksyn 2017 teoshaku päättyi juuri loppiaisena. Festivaalin taiteellisena johtajana Lahti sanoo olevansa hyvin toisenlaisessa roolissa kuin tanssiteatterin johtajana.

– Sanoin jo haastattelussa, että jos minut valitaan johtajaksi, festivaalilla ei nähdä yhtään teosta, jota olisin itse ollut tekemässä.

Lahti on pitänyt lupauksensa. Festivaali on antanut hänelle mahdollisuuden tutustua suomalaiseen tanssitaiteeseen läpikotaisin. Hän kuvailee kenttää ennen kaikkea monipuoliseksi.

– Suomessa ollaan hyvällä tavalla itsepäisiä: tehdään oman näköistä tanssia, jossa ei paljon kansainvälisiä trendejä seurailla.

Puheteatteriakin Lahti on tehnyt. Siinä häntä kiinnostaa sama asia kuin tanssissa: liike.

– En tarkoita liikettä briljeeraamisen tasolla, vaan nimenomaan ihmisen virheellisyyden näyttämisen keinona. Siitä voi syntyä huojennus: kaikki me olemme virheellisiä ja epävarmoja, ja silti täällä jotenkin pärjätään.

Immersiivisen teatterin pauloihin Lahti joutui taiteenalan keskiössä Lontoossa, missä hän pääsi osallistumaan Punchdrunk-ryhmän teokseen. Siinä katsojat ja esiintyjät liikkuivat vapaasti tyhjillään olevassa postin lajittelukeskuksessa. Pitkään tanssia ja teatteria tehnyt ammattilainen huomasi innostuvansa katsojana pitkästä aikaa.

– Tuli lapsenomainen ahaa-elämys: ”Hei, tähän peliin on tullut uudet säännöt!”

Viime keväänä Kuopiossa nähtiin Rave for Mad -teos, jossa Lahti yhdisti rakkaan dj-teeman immersiivisen teatterin ilmaisukeinoihin: yleisö vietiin tanssilattialle ja pistettiin valintojen eteen.

Toinen Lahden tämänhetkisiä kiinnostuksen kohteita hyvin kuvaava viritelmä on Trash Heroes, jota Lahti toteuttaa Panu Varstalan kanssa eri puolilla maata.

– Minua oli jo pitkään kiinnostanut, miten esitys olisi mahdollisimman helposti liikuteltavissa.

Pohdinnan tuloksena syntyi apurahajargonilla ”mobiili esityskonsepti”. Suomeksi se tarkoittaa kahta laatikkopolkupyörää, joissa on aurinkoenergialla toimivat äänentoistovehkeet. Sankarit pyöräilevät paikalle, siivoavat roskat tanssin tieltä, lyövät levyn lautaselle ja pistävät jalalla koreaksi. Tänä vuonna he ovat mukana Suomi 100-tapahtumiin kuuluvassa Koko Suomi tanssii -kampanjassa.

– Ei olla riippuvaisia edes sähköstä. Sen kun pysähdytään ja nostetaan kansi auki, Lahti kuvaa tanssimisen vapautta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

"Jos tarkastellaan musiikin tuontia muualta maailmasta kotimaahan, niin Suomi kilpailee Pohjois-Korean kanssa ykkössijasta siinä, kumpi hoitaa tonttinsa huonommin", sanoo säveltäjä Pasi Lyytikäinen

Uudella festivaalilla huippupianisti soittaa teoksen, joka koostuu pelkistä tauoista – "Erilaiset musiikilliset juuret kohtaavat ja musikaalinen energia pääsee valloilleen"

Pajtim Statovci ehdolla National Book Awards -palkinnon saajaksi

Jämsän Seutu: Taiteilija Heikki Häiväoja on kuollut 90-vuotiaana

Kirjojen suoratoistopalvelu Storytel ostaa kustannusyhtiö Gummeruksen

Ad Astra on Hollywood-tuotannoksi harvinaisen vakava tieteiskuvitelma – Brad Pitt esittää astronauttia, joka etsii isäänsä planeetan takaa

Sarjakuva-arvio: Janne Torisevan Valas on kymmenvuotisen työn tulos, jolle toivoisi laajempaakin kansainvälistä menestystä

Monien kriitikoiden lyttäämä Kari Tapion elämäkerta houkutteli yleisöä elokuvateattereihin – "Kiitos tästä kuuluu katsojille, jotka päättävät lopulta elokuvan arvon"

Ruotsalaisohjaaja Roy Andersson työsti uutta surueepostaan viisi vuotta

The Cars -yhtyeen solisti Ric Ocasek on kuollut

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.