Musiikkipäällikkö Soundissa: "Ei kannata antaa aikaa artistille, jolla ei ole urasuunnitelmaa"

Nelonen Median musiikkipäällikkö Mikko Koivusipilän avaa soittolistojen saloja Soundi-lehden haastattelussa. Useiden radiokanavien ja Nelosen tv-kanavien musiikkiohjelmien annista vastaava Koivusipilä kertoo, että aina 80-luvulta tähän päivään asti on olemassa dataa siitä, mitä eri kohderyhmät ajattelevat mistäkin kappaleesta.

Datan pohjalta rakentuvat soittolistat.

– Käytämme vuodessa lähes puoli miljoonaa euroa musiikin tutkimiseen. Tutkimuksiin kutsutaan satunnaisia suomalaisia, jotka kuuntelevat tietynlaista musiikkia. Tutkimuksia tehdään erilaisille kohderyhmille. Ihmisille soitetaan 10 sekunnin klippejä tutuista kappaleista, ja he kertovat, kääntävätkö he kappaleen kohdalla kanavaa, kuuntelevatko he sen mielellään vai onko se heidän suosikkimusaansa, Koivusipilä kertoo lehden haastattelussa.

Koivusipilä kertoo rakentavansa medioihinsa artistiperhettä ja -brändiä.

– Kun ihmiset on kiinnostuneita artistin seuraavasta singlestä, kyllä ne soittolistataan. Ne polkaisee kaikkien ohi esittelyvaiheeseen. Se, että jääkö biisi elämään, on sitten toinen asia. Eihän huonot biisit jää elämään, vaikka ne olisi kenen. Kuulijat tekee sen päätöksen, Koivusipilä sanoo haastattelussa.

Uusien artistien kohdalla Koivusipilä painottaa valmistautumista. Yksi hyvä biisi ei riitä, vaan toinenkin single pitää olla valmiina, samoin jatko.

– Meidän ei kannata antaa aikaa sellaiselle artistille, jolla ei ole useita hyviä biisejä ja kunnollista urasuunnitelmaa.