Naiskuoro Sawotta kilpaili Italiassa – Kuopion torilta kultaleimoja kahmimaan

Kuopiolainen Naiskuoro Sawotta saavutti kilpailumenestystä Italiassa järjestetyssä kansainvälisessä Canto sul Garda -laulukilpailussa. Sawotta voitti ylivoimaisesti oman naiskuorosarjansa ja sijoittui kolmanneksi musica sacra -sarjassa. Sarjavoittonsa seurauksena kuoro kutsuttiin tiistai-iltana pidettyyn loppukonserttiin, joka toimi samalla koko kilpailun kokoavana finaalina.

– Finaalia emme voittaneet, siellä oli ihan mielettömän kova taso, kertoo Italiasta tavoitettu Sawotan kuoronjohtaja Mari-Anni Hilander.

– Pääsy finaaliin oli jo itsessään yllätys ja suuri voitto, sillä sarjastamme ei pitänyt olla pääsyä loppukonserttiin. Saimme kuitenkin niin korkean pistemäärän, että jury päätti käyttää veto-oikeuttaan.

Eräs tuomari kysyi kilpailun jälkeen Hilanderilta, miksi Sawotta ei alun perin kisannut A-sarjassa, josta pääsy loppukonserttiin olisi ollut mahdollinen ilman erikoisjärjestelyä. Syy oli kilpailun säännöissä: 16-henkinen kuoro oli yhden laulajan verran liian pieni A-sarjaan.

– Tämä näkyi finaalissa, jossa oli mukana todella isoja kuoroja.

Vaikka kuopiolaiset eivät voittaneetkaan, kilpailun ykköspalkinto matkasi Suomeen. Finaalin parhaaksi valittiin jyväskyläläinen Ruamjai-kuoro.

Kuopiolaisilla oli kotiintuomisinaan yhdeksän kultaleimaa.

Sawotta on vuonna 2013 perustettu kuopiolainen naiskuoro. Muutaman vuoden ikäinen kokoonpano on ehtinyt toistaiseksi keikkailla lähinnä Pohjois-Savossa. Hilander nauraakin, että karrikoidusti kuoro hyppäsi Kuopion torilta suoraan Italian kisalavalle.

– Toki olimme mukana myös Tampereen Sävel -laulukisassa.

Hilander kehuu kuoron yltäneen parhaimpaan suoritukseensa Italiassa.

– B-sarjassa sai valita ohjelmiston vapaasti, ja menimme omalla mukavuusalueellamme pohjoissavolaisella teemalla. Ohjelmistossa oli sävellyksiä muun muassa Juha Hilanderilta, Pasi Lyytikäiseltä ja Soila Sariolalta.

Sawotta harjoittelee periodimaisesti noin kerran kuukaudessa. Hilanderin mukaan kuorolaiset harjoittelevat aktiivisesti itse ja pienissä ryhmissä. Esimerkiksi tekstejä on treenattu Skypen välityksellä.

Kilpailussa kuoro keräsi erityisesti kehuja lavaolemuksestaan ja soundistaan, mikä miellytti Taideyliopiston Sibelius-Akatemian laulutaiteen lehtorina työskentelevää Hilanderia.

– En ole perinteisessä mielessä kuoronjohtaja vaan kiinnostunut siitä miltä ääni kuulostaa. Teimme ennen kilpailua monia konsertteja, ja saimme keskittyä soundiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.