"Nyt ollaan hiustenhalkomismoodissa, mikä on ihanaa" – Cabaret-musikaali tuo lavalle ajankohtaisen tarinan rakkaudesta ja vihasta

Tarina on tuttu: on uuteen ympäristöön saapuva puhdasmielinen nuorukainen, on vapauden ja viettien maailmassa kulkeva nainen ja on näiden kahden todennäköisyyksiä uhmaava rakkaus.

Ja tietenkin on maailma, joka heittää kapuloita rakkauden rattaisiin.

Cabaret-musikaalissa uhkakuvat konkretisoituvat karmivalla tavalla. 1930-luvun Berliiniin sijoittuva näytelmä kertoo yhdysvaltalaiskirjailija Clifford Bradshaw’n ja englantilaisen Kit Kat Klubin tanssijattaren Sally Bowles’n tarinan. Isompana kehyksenä se tarjoaa kuvan maailmasta, jossa vain tämä hetki on tärkeää eikä huomisesta välitetä – kunnes kaduilla kopisee säälimätön marssiaskel.

– Seis, kiitos. Katsotaan hakaristien muodostaminen uudestaan, unkarilainen koreografi Gergely Csanád Kováts komentaa tulkin avulla.

Kuopion kaupunginteatterin Minna-näyttämöllä on jopa tungosta, kun hiottavana on Cabaret’n ensimmäisen puoliajan viimeinen kohtaus. Se on suuri joukkokohtaus, askel onnesta kohti epätoivoa.

Paikkoja ja askeleita katsotaan, käsien kulmia tarkastellaan.

Kováts ja musikaalin ohjaaja Péter Forgács ohjaavat työryhmää assistenttinsa Eszter Solymarin kautta, joka tulkkaa viestit unkarilaisten ja suomalaisten välillä.

– Todella hyvä, kiitos kaikille, Forgács päättää aamupäivän harjoitukset.

 

Ohjaaja Péter Forgács, tulkki Eszter Solymar ja koreografi Gergely Csanád ovat tehneet tiivistä yhteistyötä Kuopiossa. Kuva: Inka Virpinen

 

Harjoitustauolla musikaalin nuorta pääparia esittävät Johanna Kuuva ja Atte Antikainen ovat innoissaan. Ensi-iltaa edeltävä viikko on harjoituksineen kutkuttava, kun pienimmätkin yksityiskohdat asetellaan lopullisesti paikoilleen.

– On hirveän motivoivaa, että koreografi, ohjaaja ja kapellimestari ruuvaavat esitystä ihan loppuun asti, Kuuva aloittaa.

– Viime viikolla teimme tajuttomasti työtä ja menimme eteenpäin isoja harppauksia, tanssitermein grand jeté. Nyt ollaan hiustenhalkomismoodissa, mikä on ihanaa kahdesta syystä. Ensinnäkin olemme pisteessä, jossa paketti on hyvin kasassa. Toisekseen jaksamme tehdä vielä tämänkin duunin. Esitys olisi jo hyvä, mutta emme halua hyvää vaan haluamme, että tämä on parasta.

Kuuva kuvailee musikaalia äärimmäisen tarkkaan fiksatuksi kokonaisuudeksi, jonka taustalla on hirmuinen määrä sopimuksia siitä, kuka liikkuu mihinkin ja milloin. Kaikki on tarkkaan laskettua valojen himmenemisvauhdista varpaankärkien asentoon.

– Esitys on täynnä matemaattisia yhtälöitä, mutta yleisölle sen pitää näyttäytyä täysin luontevana, jopa sattumanvaraisena.

 

Cabaret-esityksen nuori pääpari Johanna Kuuva ja Atte Antikainen. Kuva: Inka Virpinen

 

Cabaret sai ensi-iltansa Broadwaylla vuonna 1966. 53-vuotias teos on edelleen häiritsevän ajankohtainen kysyessään, kuinka pitkään ihmiset voivat ummistaa silmänsä nousevalta myrskyltä.

– Ikävä kyllä historia toistaa itseään. Ei ehkä samalla tavalla kuin 1930- ja 1940-luvuilla, mutta jälleen kerran mustasukkaisuus ja viha täyttävät sydämiämme. Tämä näytelmä on peili katsojille siitä, mihin väärät polut elämässämme vievät, koreografi Gergely Kováts sanoo.

Ajankohtaisuuden lisäksi tarina syleilee kahdella rakkaustarinallaan ikuisuuksia. Kováts kuvailee tarinan rakkautta sellaiseksi, josta ”runoilijat kirjoittavat parhaat rivinsä”.

–  Cabaret on kestänyt aikaa, koska se on taiteellisesti ja dramaattisesti taitavasti rakennettu teos. Moniin musikaaleihin verrattuna siinä on aika vähän musiikkia, mutta mitään ei ole tehty turhaan, ohjaaja Forgács jatkaa.

– Musikaalia on tehty monessa teatterissa maailmalla. Meidän näytelmämme mielenkiintoisuus on siinä, kuinka MC eli seremoniamesteri johdattelee katsojaa. Hän on sekä nykyisyyden että tulevaisuuden hahmo, joka on aina läsnä. Ja toisin kuin muut näytelmän hahmot, hän tietää, millainen maailma on 20 vuoden päästä.

 

Cabaret tuo Kuopioon savuisen 1930-luvun Berliinin. Musikaalin pääosissa nähdään Johanna Kuuva (keskellä) ja vasemmalla istuva Atte Antikainen. Kuva: Kuopion kaupunginteatteri

 

Antikaisen ja Kuuvan roolihahmojen näkökulmasta tarina kuvaa vastakohtien rakkautta, joka on irrallaan ajasta ja paikasta, ja silti väärässä ajassa ja väärässä paikassa.

Kuuvan mielestä kirjailija Bradshaw ja tanssija Bowles muodostavat klassisen vastakohdat viehättävät -parin.

– Ja kuten ehkä oikeissakin parisuhteissa, aluksi ihastuttaneet oudot piirteet muuttuvat ajan myötä ärsyttäviksi, Kuuva sanoo.

– Minun näkökulmastani tämä on Sally Bowles’n rakkaustarina, mutta hänen rakkautensa kohde on välillä Bradshaw, välillä Sally itse ja välillä Sallyn ura.

Antikainen muistuttaa, ettei Bradshawkaan ole ”mikään kultapoju”. Itsekkyyttään tämä haluaisi kahlita Bowles’n kotiäidiksi.

 

Cabaret sisältää vähän radiohittejä, sanoo Mika Paasivaara. Kuva: Inka Virpinen

 

Rakkaustarinoiden ja yhteiskunnallisen kantaaottavuuden lisäksi Cabaret’n yksi vahvuus on musiikissa. Kapellimestari Mika Paasivaara huomauttaa, että John Kanderin säveltämässä Cabaret’ssa on vähän koko kansan tuntemia radiohittejä.

– Mutta se ei haittaa. Musiikki tukee, syventää ja kuljettaa tarinaa juuri oikein eteenpäin. On sopivasti meininkiä ja sopivasti herkkyyttä, Paasivaara sanoo.

– 1930-luvun äänimaisemassa on pientä dekadenssia, mikä on kiehtovaa. Mutta lopultahan käsikirjoituksen ihmiskohtalot ratkaisevat sen, kantaako esitys vai ei.

Kuopiossa musiikin esittää yhdeksänhenkinen bändi. Alkuperäisessä partituurissa bändin lisäksi on myös iso orkesteri, mutta Paasivaaran mukaan musiikki toimii erinomaisesti pelkällä bändillä.

– Se on tyylilajiin riittävä.

Cabaret on ensimmäinen musikaali, jossa testataan Minna-näyttämön uutta äänentoistojärjestelmää. Paasivaaran mukaan nyt jokaisella katsomon paikalla pitäisi olla yhdenmukainen äänikuva siitä riippumatta, istuuko katsoja edessä, takana, oikealla tai vasemmalla.

– Saamme kaiuttimilla aikaan efektin, jossa ääni ympäröi katsojat nyt samalla tavalla kuin hyvissä konserttisaleissa.
 

Cabaret’n ensi-ilta Kuopion kaupunginteatterin Minna-näyttämöllä 14.9. kello 18.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.