Ohjaaja Miia Tervo halusi elokuvaansa vahvan päähenkilön, joka ei ole vaikeidenkaan olosuhteiden uhri: "Halusin kuvata naisen selviytyjänä"

Suunnitellessaan ensimmäistä pitkää elokuvaansa käsikirjoittaja-ohjaaja Miia Tervo näki lunta. Runsaat valkoiset hanget ja pimeät pohjoisen illat luovat nyt Auroran miljöön yhdessä lähiö-Lapin sosio-ekonomisten haasteiden kanssa. Se on jotain sellaista, mikä on Rovaniemen Muurolasta kotoisin olevalle Tervolle tuttua.

Näissä tunnelmissa periytyvän päihdeongelman kanssa painiskeleva Aurora (Mimosa Willamo) yrittää selviytyä eteenpäin jokapäiväisessä elämässään.

– Halusin, että päähenkilö ei ole uhri, vaikka hänen olosuhteensa ovat haastavat. Halusin kuvata naisen selviytyjänä. Halusin myös, että Aurora on rakastava ja ystävällinen ihminen, joka haluaa hyvää, mutta hänellä on omia haasteita niin paljon, että se on välillä vähän vaikeaa, Tervo kertoo.

Ylipäätään Tervon tavoitteena oli tehdä päähenkilöstä totta oleva nainen ja elävä ihminen – sellainen, jota ei kuvata ulkoa vaan sisältä päin.

Ennen Auroraa Tervon oli tarkoitus kirjoittaa elokuva naisesta, joka käyttää liikaa päihteitä. Tervon mielestä aihe puuttui suomalaisesta elokuvakaanonista.

– Meillä on paljon päihdeongelmia, mutta käsittelemme niitä vain miesnäkökulmasta. Jos nainen on mukana, hän on aina juovan miehen uhri. Tai saattaa olla juova äiti, mutta nuoren naisen päihdeongelmista ei ole tehty mitään.

Vaikka Tervolla oli omat näkemyksensä Auroran persoonasta, ottavat henkilöhahmot hänen mukaansa usein itse oman muotonsa. Edes kirjoittaja ei siis saa läpi kaikkia ajatuksiaan.

– Henkilö elää omaa elämäänsä, ja minä vain kirjoitan ylös, mitä se puuhastelee.

Myös näyttelijä tuo henkilöön omat vivahteensa. Tervo ylistää Willamon roolisuorituksen ”aivan ihanaksi”. Willamossa on ohjaajan mukaan sekä vaivattomuutta, tarkkuutta että luonnollisuutta.

– Olemisen taika on hienoa Mimosan työssä.

Sivuhahmoista omalakinen persoonansa on etenkin Karjalan evakko Liisa (Miitta Sorvali). Tervo halusi sivuta teemaa, sillä myös hänen omat isovanhempansa ovat evakoita.

– Osa hahmosta on omaa Savonlinnassa asunutta mummoani, joka on sellainen karjalaismummo, osa on yhtä toista karjalaismummoa ja osa on sitten sitä, mistä ei voi tietää, mistä se hahmoon tulee.

Paitsi että Tervon henkilöhahmot ovat välillä omavaltaisia olemuksensa suhteen, osa heistä on myös kutsumattomia vieraita. Kirjoittaessaan hän saattaa huomata, että kas, tällainen henkilö tömpsähti jostain mukaan.

– En suunnittele ja mieti kaikkea kovin älyllisesti etukäteen. Intuitiivisessa prosessissa henkilöt vain tulevat, ja jos ne selviytyvät uudelleenkirjoitusprosessin älyllisen mankelin läpi, ne saavat jäädä.

Miia Tervo halusi sijoittaa elokuvansa talviseen maisemaan.
 

Aurora on luokiteltu romanttiseksi komediaksi. Tervon mielestä se on laiminlyöty genre, josta vain kaupallistamisen myötä on tullut höttöä.

– Vaikka romanttisia komedioita myydään naisille, ne saattavat olla täysin miesten tekemiä siitä olettamuksesta, että tämä voisi olla naisten mielestä romanttista, Tervo sanoo.

– Sen takia meidän naisten pitäisi minusta tehdä invaasio elokuva-alalle, että voisimme itse kertoa, mikä meidän mielestämme on romanttista, kauhua tai draamaa.

Tervo huomauttaa, että on olemassa elokuvia, jotka ovat todella hyviä ja silti romanttisia.

– Mikä tahansa genre voi olla hieno ja hyvä. En näe genrejä rajoittavina laatikoina, vaan niissä voi pomppia ihan vapaasti.

Jos kuitenkin vertaa Auroraa valtavirtaiseen amerikkalaiseen romanttiseen komediaan, löytyy iso ero etenkin huumorista.

– Minulla on aika laaja huumorimaku. Tykkään hömpsöttelystä, älyllisestä huumorista ja jopa runollisesta, kauniista, lempeästä ja lämpimästä huumorista. Tykkään paljon myös absurdista huumorista ja epäkorrektista huumorista. Sanotaanko näin, että olen huumorin suuri ystävä.

Tervon laaja kirjo huumoria päätyi myös elokuvaan.

– Kun mankeloin tekstiä, mietin, pitäisikö huumoria yhtenäistää johonkin tiettyyn lajiin. Mutta silloin teksti olisi köyhtynyt, ja annoin sen vain olla vapaasti.

Auroran kutsuvierasensi-ilta oli tiistaina. Tervon iloksi yleisö nauroi näytöksessä, ja nousi lopuksi seisomaan.

– Olen todella onnellinen. Ihmiset ottivat elokuvan hämmentävän hyvin vastaan. He olivat iloisia ja vapautuneita, hän ihastelee.

Tänään perjantaina Aurora tulee suuren yleisön nähtäväksi teatterilevitykseen, mitä Tervo kertoo hieman jännittävänsä.

– Seuraan ja tarkkailen, miten ihmiset ottavat elokuvan vastaan. Toivon, että se otettaisiin avoimesti vastaan. Tärkeintä varmaan on, että elokuva antaa jotain katsojille, ja mieluiten juuri iloa. Hyvä taide on parhaimmillaan sitä, että ihminen kevenee.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Iso käsi ohjaajalle: Aurora antaa uskoa kotimaisen elokuvan tulevaisuuteen

Uusimmat

Kulttuuri

Steve 'n' Seagullsilla on vauhti päällä – Australian keikat odottavat keväällä

Arvio: Leif Segerstam ja Turku Filharmonia loistavat taas

Arvio: Wesendonck-lauluista kuultiin Kuopiossa totutusta poikkeava tulkinta

Lännessä herrapiru kidutti kumppaniaan, idässä pirua voi huijata – Mari Purola tutki väitöskirjassaan pirun ja ihmisen välisiä suhteita suomalaisessa tarinaperinteessä

Kuopion Muotoiluakatemian säätiön suurimman apurahan sai sonkajärveläinen Anna's Darling -korubrändi

Juice Leskisestä ilmestyy uusi teos ensi vuonna

Sydän yhä Sortavalassa – Rovasti Antero Paanasen elämä evakkolapsena ja Sortavalan auttajana kirjaksi

Arvio: Filosofi Elisa Aaltola haluaa ulottaa rakkauden ihmisistä myös muihin lajeihin

Kuopion pääkirjastolta voi jatkossa lainata kausikortteja urheilu- ja kulttuuritapahtumiin

Arvio: Western Stars ottaa sielukkaita askeleita Brucen Springsteenin pyhällä maalla

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.