P*lluralli raikaa aidosti ympäri keskustaa

Tanssiteatteri Minimi & Routa Company

P*lluralli

Kantaesitys Pyhäjärvellä 25.7.

Mansikkaisen wunderbaumin ja karpalolonkeron aromit sekoittuvat toisiinsa vanhahkon auton etupenkillä. Päähän lykätty lippis tuo lisää autenttisuutta kokemukseen. Kun Tanssiteatteri Minimin, Routa Companyn ja Pyhäsalmen tanssi ry:n yhteistuotanto P*llurallin kantaesitys hyrähtää käyntiin torvikonsertin säestämänä, vastaa Keskuskoulun pihan mopopoika aivan luontevasti kutsuun hervottomalla töötin huudatuksella.

On lähes ihme, ettei suomalaiseen taajamakulttuuriin vuosikymmeniä elimellisesti kuulunut ilmiö ole aiemmin päässyt kokoillan teokseen näin kattavasti. Onhan kortteliralli aktiivinen harrastus ja elämäntapa pikkupaikkakunnilla ja ainakin Itä-Suomen isoissa kaupungeissa tänäkin päivänä.

Oikeastaan P*lluralli ei voisi paremmassa miljöössä ensi-iltaansa saada. Taustatyöt on tehty, kokemuksellisen teoksen reitti kulkee juuri siellä missä paikalliset autotkin – pääreitti on tietysti kylänraitin höylääminen ees taas. Ja taustalla soi ääniraita, joka kattaa kaiken jumputuselektrosta Final Countdowniin ja Aikuiseen naiseen.

Vaikka kantaesitys tapahtui tanssifestivaalilla, on teos enemmänkin tanssin sävyttämää, paikkasidonnaista teatteria. Yleisö lastataan kahdeksaan tarkoitusta varten tuunattuun autoon kuskeineen, ja ydinesiintyjät Kira Riikonen, Anna Riski, Samuli Nordberg, Tuomas Juntunen ja Laura Rämä keskeyttävät ja ohjaavat rallia pitkin matkaa.

Katsojan paikka ei ole vain penkillä hämmästelemässä sitä, kuinka liikenneympyrä vaihtuu toiseen. P*lluralli on todella vuorovaikutteinen teos, jossa esiintyjät tallentavat pitstoppien tapahtumia suoraan videolle. Näistä materiaaleista live-editoidaan teoksen aikana lyhytelokuva, jonka ensi-iltaan ajelu päättyy.

Lähtökohta on siis mielenkiintoinen, ja korttelirallin kulttuuri on todella otettu haltuun. Autoissa soiva kertojaääni käsittelee ilmiötä sen kaikilta kannoilta, pillurallin ollessa niin utopia ilman päämäärää kuin aikamuodoltaan osa pitkää kuumaa kesää. Jos autossa istuessa hetkellisesti livahtaa päähän pohdinta siitä, ollaanko tässä jotenkin parodiamielessä liikkeellä, se katoaa sikseen. P*lluralli syventyy kohteeseensa kulttuurintutkijamaisella havainnoinnilla, kunnioittaen sen merkitystä eläjilleen.

Oikeastaan kaikista mehukkainta teoksessa on se yhteys ja jopa dialogi, johon P*lluralli pääsee ammentamansa todellisuuden kanssa. Paikalliset autot ajavat osana samaa letkaa teoksen autojen kanssa, ja Juntunen norkoilee kylänraitilla moponsa kanssa vieri vieressä muiden mopopoikien kanssa. Samat karvanopat jotka roikkuvat rekvisiittana meidän autoissamme, ovat aito osa paikallisen kuskin kärryn sisustusta.

Siinä vaiheessa, kun autot kokoontuvat pesuun keskustan aukiolle, ovat liioittelematta kaikki liikkeellä olleet paikalliset seuraamassa tilannetta. Tässä jos jossakin taide kohtaa esitysympäristönsä.

P*lluralli on varsin pitkä teos, ajelun ja elokuvan viedessä yli kolme tuntia. Toisaalta siitähän pillurallissa on kyse, istumisesta, luukuttamisesta, samoista reiteistä uudestaan ja uudestaan. Matkaa rikkovat osittain improvisoidut kohtaamiset esiintyjien kanssa, kaikkien ammentaessa tosielämästä: grillijonosta, ihmissuhdedraamasta, autojen tehoilla revittelystä hiekkakentällä. Vaikka elokuvan tekeminen on osa teoksen ydintä, on välillä kohtaamisten pääpaino hyvin voimakkaasti katsojien halussa heittäytyä, esiintyjien toimiessa lähinnä kuvaajina.

Tanssin ystävä soisi matkalle jopa enemmän selkeästi esittäviä koreografioita, niin kiinnostavaa liikemateriaalia on onnistuttu luomaan esimerkiksi pilluralliin liittyvästä seksuaalisuuden tematiikasta. Erityisesti mieleen jäi Riikosen ja Riskin toteuttama kohtaus siitä negatiivisesta latauksesta, jota autoissa tapahtuvaan pariutumiseen osaltaan liittyy.

Autoissa istuessa esittäviä kohtauksia joutui tähyilemään ikkunasta, mutta useasti penkiltä myös noustiin kokemaan, vaikkapa sitten sylkirinkiä ravintolan pihassa. Päätös ilta-auringossa uimarannalla sinetöi draamankaaren. P*lluralli tarjoaakin sovinnaisuudet hylkäävän, upottavan taidekokemuksen, joka osuu erityisen hyvin korttelirallia koko elämänsä sivusta seuranneelle katsojalle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.