Säveltäjä otti nimen jalkapallojoukkueelta, mutta ei ole seurannut sen pelejä 12 vuoteen

Musiikki on täynnä vaihtoehtoisia faktoja, sanoo säveltäjä Osmo Tapio Räihälä ja nauraa päälle. Hetkeä aiemmin hän on kuvaillut musiikkia kaikista taiteenlajeista savolaisimmaksi.

Vastuu on siis kuulijalla.

– Musiikki on siitä näppärä taiteenala, varsinkin taidemusiikin saralla, että siinä säveltäjä kommunikoi omalla kielellään. Jos musiikki ei herätä kuulijassa vastakaikua, niin minkäs sille voi. Säveltäjä ei joudu samalla tavalla vastuuseen kuin vaikka kirjailija, joka saattaa osata kirjoittaa, mutta ei sano mitään, Räihälä sanoo.

Ei Räihälästä tosin säveltäjää siksi tullut, että hän halusi vältellä vastuuta. Hän kuvailee pikemminkin päätyneensä alalle.

Se on tarina, johon liittyvät sekä Everton että synestesia.

Suomussalmella vuonna 1964 syntynyt Räihälä piirsi lapsena sarjakuvia ja kirjoitti omia kirjoja. Musiikillinen herätys tuli murrosikäisenä, kun hän perusti ystävineen Neuroosi-nimisen punk-yhtyeen.

– Voi kuulostaa pöhköltäkin, mutta suhtauduin 15-vuotiaana punkrockin tekemiseen samalla tavalla kuin nyt taidemusiikin tekemiseen. Kyse ei ollut alakulttuurin ulkoisista asioista, vaan lähestyin punkkia musiikki edellä.

Yksi syy siihen, että Räihälästä tuli säveltäjä, liittyy aisteihin tai oikeastaan niiden sekoittumiseen. Räihälä on synesteetikko, jolle vaikuttavat taideteokset – erityisesti veistokset – alkavat soida. Toisaalta kun Räihälä kuvittelee musiikkia, hän näkee hahmoja, värejä ja pintoja.

– Saatan vaikuttua historiallisista taiteilijoista, ja saan heiltä jonkinlaisen...no, vierastan sanaa inspiraatio. Sanotaan, että alkusysäyksen sävellykselle.

Räihälä on noussut vauhdilla suomalaisten nykysäveltäjien kärkikaartiin, ja hänen teoksiaan esitetään ympäri maailmaa. Tuotantoon kuuluu muun muassa viisi konserttoa ja paljon kamarimusiikkia. Musiikissa hän seuraa omaa tietään.

– Kun aloin vakavissani säveltää, kuvittelin, että pitää tehdä kuten muutkin, hakea oma paikka kaanonista. Sitten huomasin, että miksi en tekisi itseäni innostavista asioista musiikkiteoksia.

Yksi Räihälän tunnetuimmista teoksista on Barlinnie Nine, joka on musiikillinen muotokuva skottilaisesta jalkapalloilijasta Duncan Fergusonista. Ferguson pelasi huomattavan osan Evertonissa, joka on Räihälän suosikkijoukkue.

Tämän voi päätellä siitäkin, että 1990-luvun alkupuolella Räihälä otti joukkueen osaksi nimeään: Osmo Tapio Everton Räihälä.

– Ajattelin, että tatuointi ei ole ikuinen, sillä mikrobit syövät sen lopulta. Mutta nimi jää jonnekin talteen, Räihälä perustelee.

– Fanitin enemmän asiaa kuin jalkapalloa. Suhtauduin englantilaiseen jalkapalloon pikemminkin kulttuurihistoriallisena kuin urheilullisena ilmiönä. Ei se pallon potkiminen ja hikoilu itsessään kauaa viehätä.

Evertonia Räihälä ei ole seurannut yli 12 vuoteen.

– Se toi enemmän epämiellyttävää jännittämistä kuin iloa. Ja sairasta oli se, että sain suuremman nautinnon Liverpoolin häviöstä kuin Evertonin voitosta.

Kuopiossa Räihälältä kuullaan Ardbeg-teos (2005), joka on saanut innoituksensa samannimisestä single malt -viskistä sekä pienestä Islayn saaresta asukkaineen. Teoksen maisemakuvaan kuuluvat niin polttoaineena käytetyn turpeen imelä tuoksu kuin aaltojen pärskeet saaren rantoja vasten. Räihälä ei halua itse kuvailla teosta liikaa.

– Eihän tämä musiikkia lopulta kuvaile mitään. Se on pohjimmiltaan peili. Se, mitä kuulija näkee tai kokee, on hänen omat kokemuksensa ja aistimuksensa. Pahinta on, jos peili on niin himmeä, ettei se heijasta mitään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Hiljaisuuden rikkojat – elokuva katolisen kirkon pedofiliaskandaalista on ollut menestys Ranskassa

Elokuva-arvio: Tarhapäivä jatkaa Antti Pasasen yksinhuoltaja-arjen kuvausta muutamalla yllättävällä käänteellä

Elokuva-arvio: Äkäiset lokit kantavat merimiesten sieluja – Robert Eggersin ohjaama The Lighthouse on omintakeinen taidonnäyte

Elokuva-arvio: Huhhuh, totesi kriitikkokin – Kultainen hansikas kuvaa inhorealistisesti sarjamurhaajan sairasta elämää

Koululaisnäytöksen alastonkohtaus hätkäytti Kuopiossa: Paljas pinta pannaan jatkossa piiloon

Maailma voi loppua kovasti pamahtaen, särkevästi räksähtäen, korkealta kirkaisten tai hitaasti uikuttaen – näitä mahdollisuuksia tarkastellen syntyi x-risk-teos

Gallen-Kallelan maineikas Palokärki jäi viime hetkellä pois Sothebyn huutokaupasta

"Olisihan se hienoa, jos meillä olisi suurempi Kirjakantti, joka menisi messujen suuntaan", pohtii Vestäjät ry:n puheenjohtaja Tatu-Pekka Kekäläinen

Kuopiossa esiintyvän Sabina Zweiackerin esittämää pelimusiikkikappaletta on katsottu miljoonia kertoja – "Saan päivittäin viestejä ihmisiltä, jotka katsovat esityksen"

Vuoden taidelukiolaiseksi valittu Jukka Eskola listasi kolme biisiä, jotka kolahtivat lukioiässä – kahta voi kuunnella yhä, mutta yksi on jäänyt paitsioon

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.