David Bowien kuolemalla oli uskomaton käsikirjoitus, ihmettelee Helsingin yliopiston tutkija Johanna Sumiala.
– En ole koskaan tutkijanurani aikana nähnyt niin käsikirjoitettua julkista kuolemaa, Sumiala toteaa.
Bowien viimeinen levy Blackstar ilmestyi vain kaksi päivää ennen hänen kuolemaansa. Lisäksi levyn musiikki ja etenkin Lazarus- ja Blackstar-musiikkivideot ovat täynnä kuolemaan liittyvää symboliikkaa.
Bowien kuolemasta tulikin Sumialan mukaan jonkinlainen taiteen, kuoleman ja kaupallisuuden yhdistelmä. Tarinan aineksia olivat muun muassa Bowien silmät, androgyyni Ziggy Stardust -hahmo sekä villi elämä, jossa kumppaneita tuli ja meni.
– Hän asettuu populaarikulttuurin hahmoksi, joka oli paljon muutakin kuin muusikko. Häneen tiivistyy paljon asioita, joita maailmassamme ihaillaan ja arvostetaan sopivasti kuorrutettuna skandaaleilla, jotka tekevät hänet kiinnostavaksi. Nämä ovat rock-legendan aineksia.
Sumiala tutkii parhaillaan David Bowien kuoleman ritualisointia, sitä, miten Bowieta surtiin ja miten media rakensi hänestä kuolematonta.
– Näen, että hänessä on jotain ikonista vähän samalla tavalla kuin prinsessa Dianan kuolemassa.
Dianan tarinan mielenkiintoa on lisännyt sekä hänen elämäänsä että kuolemaansa liittynyt dramatiikkaa. Niinpä Diana kiinnostaa edelleen: elokuun lopussa suomalaislehdet jaksoivat muistaa, että Dianan kuolemasta on tänä vuonna kulunut 19 vuotta. Tämä oli tutkijastakin yllättävää.
– Silloin en olisi ihmetellyt, jos kuolemasta olisi tasan 20 vuotta. Mutta joistain kuolemista tulee tällaisia, joihin aina palataan.
Jos luet kommentteja tai kirjoitat niitä, muut käyttäjät voivat nähdä, milloin olet kirjautuneena palveluumme. Jos haluat, etteivät muut näe paikallaoloasi, voit estää sen asetuksista. Jos haluat vaihtaa nimimerkkiäsi, voit tehdä sen täältä.