"Vaikutus pitää tehdä joka kerta, että saa kutsun uudestaan"

Elina Vähälä nauraa olevansa säännön vahvistava poikkeus suomalaisten viulistien joukossa: hän ei ole koskaan soittanut Kuopion viulukilpailussa.

– Mutta olen kaksi kertaa ollut tuomaristossa, Vähälä sanoo.

Vieressä istuva Jaakko Kuusisto kilpaili Kuopiossa vuonna 1989. Tuolloin 15-vuotias Kuusisto jakoi kilpailun voiton Pekka Kauppisen kanssa.

Kaksi vuotta sitten Kuusisto teki paluun Kuopion viulukilpailuun, tällä kertaa kilpailun tuomariston puheenjohtajana.

Puhe kääntyy herkästi Kuopion viulukilpailuun, koska Kuopion kaupunginorkesteri juhlistaa 50 vuotta täyttävää viulukilpailua illan konsertissaan. Vähälä toimii konsertin solistina ja Kuusisto tekee kaksoisroolin kapellimestarina ja viulistina.

Vähälä ja Kuusisto löytävät viulukilpailuista sekä hyviä että huonoja puolia.

– Kilpailu antaa nuorille mahdollisuuden kehittyä ison repertuaarin kanssa. Kansainvälisissä kilpailussa hallittavan ohjelman laajuus on suorastaan mammuttimainen, Vähälä aloittaa.

Kuusisto näkee kilpailun olevan osa nykypäivän soittajan kouluttautumista. Kilpailu on monelle ensimmäinen mahdollisuus esiintyä ensiluokkaisen pianistin kanssa ja parhaassa tapauksessa jopa suuren orkesterin solistina.

Toisaalta kansainvälisiä viulukilpailuja on nykypäivänä valtavasti. Kun voittajia on paljon, kilpamenestyksen merkitys vähenee.

– Aikaisemmin voitto tai sijoittuminen kärkikahinoihin antoi huomiota ja mahdollisuuden aloittaa uran. Nyt kisoja on niin paljon, että en minä ainakaan muista, kuka voitti minkäkin kisan vuonna 2015, Vähälä sanoo.

Soittajien taso nousee koko ajan. Tuomariston välillä raakakin tehtävä on valita paras.

Vähälän mukaan hyvä sääntö kilpailussa on ajatella, kenet kilpailijoista haluaisi kuulla vielä uudestaan.

– On helppo erottaa, jos joku tarjoilee teoksen hienosti muotoillen ja koskettavasti, ja toinen vetää show-version, joka enemmän oksettaa kuin ilahduttaa, Vähälä sanoo.

Kuusisto jatkaa huomauttamalla, että teknisen tason noususta huolimatta finaalissa yksi soittajat toisistaan erottava tekijä on soiton absoluuttinen puhtaus.

– Kilpailu on myös stressinsietotesti. Ne pärjäävät, jotka säilyttävät soinnillisen ja teknisen hallinnan loppuun asti, Kuusisto sanoo.

Onko viulistin elämä pelkkää kilpailua?

– Kilpailuajatus kiteytyy yleensäkin freelancer-muusikkouteen. Se viimeinen keikka on aina työnäyte, olet sitten laulaja, instrumentalisti tai kapellimestari. Sekin on tavallaan kilpailua, mutta ei niin yksioikoisesti, että pitää olla muita parempi. Vaikutus pitää tehdä joka kerta, että saa kutsun uudestaan.

Illan konsertin aloittaa J.S. Bachin Kaksoisviulukonsertto, jonka solisteina toimivat Vähälä ja Kuusisto. Kaksikko painottaa, että Kaksoisviulukonsertti ei ole kahden viulistin keskinäinen kilpailu.

– Voihan siinä kilpailla, kuka ottaa suurimman ornamenttien määrän, Vähälä nauraa.

Illan toisena solistiteoksena kuullaan John Coriglianon The Red Violin -konsertto. Alun perin musiikki sävellettiin samannimiseen vuonna 1998 ensi-iltansa saaneeseen elokuvaan.

Vähälä kehuu konserttoa yhdeksi nykyajan hienoimmista.

– Se on mittava ja monipuolinen teos, jossa on sekä romantiikkaa että kihinää ja puhinaa, Vähälä sanoo.

– Jos kuulija odottaa virtuoosikonsertolta näyttävyyttä ja iskuvoimaa, hän ei pety tähän kappaleeseen, Kuusisto päättää.

Kuopion kaupunginorkesterin Sinfoniasarja II -konsertti Kuopion Musiikkikeskuksessa torstaina 26.1. kello 19. Ohjelmassa Bachin Kaksoisviulukonsertto, Sibeliuksen 6. sinfonia sekä Coriglianon The Red Violin -konsertto.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.