Wennäkoski tuo seksiorjuuden oopperan lavalle

Sopraano Pia Freundin esittämä yhden naisen ooppera pakkoprostituutiota Euroopassa avaa uusia ulottuvuuksia suomalaiseen perinteeseen. Yhteiskunnallisia ongelmia ei täkäläisissä klassisen musiikin teoksissa ole tavattu liiemmälti puida. Säveltäjä Lotta Wennäkoski ei ymmärrä miksi.

- Eihän klassisessa musiikissa ole sääntöjä. Tämä on työtäni, ja haluan muokata sitä suuntaani. Kun elän maailmassa, jossa on suuria vääryyksiä, miksi en käsittelisi niitä musiikissani.

Wennäkosken Lelele saa kantaesityksensä huomenna Kansallisoopperan Alminsalissa osana Musica Nova -festivaaleilla. Nimensä teos on saanut istanbulilaistorista, jossa venäläisten orjakauppiaiden tiedetään myyvän itäeurooppalaisia naisia keskellä kirkasta päivää.

Teos pohjaa tietoon, että Euroopassa on vuonna 2006 arvioitu olleen noin 300 000 prostituutioon pakotettuja ihmiskaupan uhreja, yleensä lapsia tai nuoria naisia.

- Aiheen kauheuden takia päätin, ettei teksti voi olla tavanomaista proosaa. Sen täytyy olla toteavaa ja neutraalia.

Teokseen liittyy valokuvataiteilija Elina Brotheruksen tekemä video.

- Karmeimmissa kohdissa on kuvaa suomalaisesta järvimaisemasta, Brotherus sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kulttuuri

Elokuva-arvio: Ulla Heikkilän rippileirikuvaus Eden on onnistunut tarina nuoruuden isoista ja pienistä kysymyksistä

Elokuva-arvio: Anu Kuivalaisen Lauluja rakkaudesta tarjoaa hienon kokemuksen lähellä olemisesta, rakkaudesta, kaipuusta ja yksinäisyydestä

Äänien erikoismies Heikki Kossi palkitaan Nordic Flair -palkinnolla

Jotta kaupunkifestivaali onnistuu, tarvitaan osaavia kuraattoreja, joilla on ymmärrystä sekä taidemaailman tuulista että paikallisesta sielunelämästä, sanoo aiheesta väittelevä Johanna Tuukkanen

Kirja-arvio: Rax Rinnekankaan romaanissa maistuu kulttuurinen kauneusaromi

Katutaidefestivaali tuo väriä vanhan uimahallin pintaan

Elokuun näyttelyissä neliöpelko poistuu, silmistä heijastuu tyyneys kauhun jälkeen ja 1950-luvun Etelä-Afrikka näyttäytyy suomalaiskuvaajan silmin

"Ei ehkä elämän paras viikko" – Ulla Heikkilän Eden on ensimmäinen suomalainen rippileirielokuva

Emmi Itärannan Teemestarin kirja -teoksesta tehdään elokuvaa – päärooleissa Mimosa Willamo ja Saga Sarkola

J. Karjalaisen keikka Helsingin areenassa siirtyy vapulle 2021 – liput käyvät sellaisenaan uuteen ajankohtaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.