Tulen morsian

Arvio: 4/5 tähteä.

Historian havinaa on aistittavissa kotimaisessa ensi-iltaelokuvassa Tulen morsian, jonka on ohjannut Saara Cantell. Hän on käsikirjoittanut teoksen yhdessä Leena Virtasen kanssa. Tapahtumat sijoittuvat Ruotsin vallan aikaiselle Ahvenanmaalle ja vuoteen 1666, jolloin noitavainot alkoivat ja erityisesti naiset joutuivat niiden uhreiksi.

Tulen morsian on suuri skandinaavinen hanke, jossa on rahoittajia myös muualta Euroopasta. Elokuva on historiallinen draama. Sen pääroolissa nähdään Tuulia Elorannan esittämä 16-vuotias Anna Erikintytär, joka elää keskellä perin taikauskoista maailmankuvaa.

Anna rakastuu naapurin Eliakseeen (Lauri Tanskanen), naimisissa olevaan kalastajaan, jolla on kaksi lasta vaimonsa Rakelin (Elin Petersdottir) kanssa. Anna kokee hurmioituneita hetkiä ja näkee unenomaisia kuvia hänen ja Eliaksen kohtaamisista.

Tytön kohtalo sinetöityy, kun hän tekee tahallisen ilmiannon Rakelista ja altistuu yhteisöä hallitsevan kihlakunnantuomari Nils Psilanderin (Magnus Krepper) suunnitelmille mustan magian kitkemiseksi seudulta. Samalla kansanparantajana esiintyvä Valpuri (Kaija Pakarinen) saa syytteen noituudesta.

Elokuva on ulkoisesti näyttävä, ja Cantellin ohjaus etsii jatkuvasti kuvallisia vertauksia elämänmuodon taltioinnille. Tulen morsian tuo esiin skandinaavisen elokuvan historiallista, ihmisen ja luonnon välistä dramaturgiaa, jolla on pitkät perinteet.

Tuo yhteys oli olennainen tekijä jo mykän kauden (Mauritz Stiller, Victor Sjöström) draamoissa. Myöhemmin Bo Widerberg, Mikko Niskanen, Hans Alfredsson ja Bille August ovat jatkaneet samoilla linjoilla.

Tulen morsiamen alku on asetelmallinen ja jopa kankea. Ohjaus tiivistyy, kun päästään vainojen kuvaukseen. Loppu on juhlavaa ja keskittynyttä ilmaisua.

Näyttelijätöiltään elokuva on paikoin epätasainen. Tuulia Eloranta luo tunteenomaisen ja yksilöllisen kokemustason ja Magnus Krepper tekee intensiivisen, vahvan roolityön. Sen sijaan esimerkiksi Lauri Tanskasen Elias ja Antti Reinin vouti Karl jäävät vaisummiksi suorituksiksi.

Tulen morsian on näyttö elokuvan kyvystä avata historiaa kuvan ja äänen keinoin. Ohjaus on pääosiltaan kontrolloitua. Cantell ymmärtää menneisyyden traumoihin keskittyvän historiallisen draaman vaatimukset ja osaa luoda näkymää aikakauden rituaaleihin, tapoihin ja uskonnon hallitsevaan merkitykseen.

Konsta Sohlbergin kuvaus ja Stein Berge Svendsenin musiikki ovat paikoin hienosti yhteensopivia. Cantell saa aikaan hallittuja kohtauksia, joissa erityisesti Svendsenin säveltämä musiikki tavoittaa ajankuvan ja ihmiselon syvemmät jännitteet.

Jarmo Valkola