LAURA GUSTAFSSON - Huorasatu

LAURA GUSTAFSSON Huorasatu

Into 2011. 295 s. Huorasatu on näytelmäkirjailija ja dramaturgian opiskelija Laura Gustafssonin (s. 1983) esikoisromaani, joka nousi Finlandia-palkintoehdokkaaksi tänä syksynä.

Laatukirjallisuuden ystävä saattaa jättää Huorasadun väliin kirjan nimen takia tai lopettaa lukemisen alkuunsa, koska teos tursuaa suomen kielen törkeimpiä kirosanoja. Ronski tyyli on romaanin kontekstissa esteettisesti perusteltua. Gustafsson liittyy nuorten vihaisten naisten jatkumoon, aiheiden ja ilmaisun äkkituulettajiin.

Tällaisilla henkilöillä mennään: Afrodite, Ares, Adonis, Penelope, Odysseus, Aadam, Eeva, Lilith. Antiikin jumalia, antiikin kirjallisuuden tähtiä, kristinuskon ja ihmisen luomisen perushahmoja kamppailemassa keskenään.

Huorasatu on verinen kronikka seksistä, vallasta ja vihasta.

Tarinan alussa Afrodite erehtyy matkustamaan lentokoneella Kreikasta Helsinkiin. Hänen piti vain piipahtaa Helvetissä, mutta nimet Helvetti ja Helsinki sekoittuivat. Suomessa rakkauden jumalatar ystävystyy Millan ja Kallan kanssa. Tyttöjen työelämän myötä Afrodite ottaa erityissuojelukseen alipalkatut naiset ja eritoten seksibisnekseen ryhtyneet tai joutuneet.

Seksiä ja sukupuolisuutta tarkastellaan vallan ja alistamisen näkökulmista. Lukijan silmille heitetään todellisuutta tahdonvastaiseen seksiin pakottamisen monista muodoista. Naisten sortamista tutkitaan laajalla rintamalla ja kerrotaan tyttöjen sukuelinten perinnesilpomisista.

Kertomuksen henki on radikaalifeministinen. Miehiä tallotaan surutta. Karnevalistisessa satiirissa väärän kuninkaan päivä on armottoman kuningattaren päivä. Tässä huoruuden historiassa juhlitaan naisen oikeutta ja halua seksiin.

Toisaalta Gustafsson pudottaa sankarinaisiamme takaisin patriarkaatin määräämiin karsinoihin. Nainen on alistettu henkisesti, kun hän horisee, että Aadam on niin raaka ja julma, mutta jotenkin se tuntuu oikealta.

Romaani ilahduttaa luita vihlovalla riekkuhuumorillaan.

Tarinan kaikkinäkevä kertoja hurmaa odottamattomilla assosiaatioilla ja tarmokkuudellaan. Henkilöiden replikointi on raisua sitcom-tykitystä.