Minna Kettunen: Isän poika. Tarinoita Aarno Kellbergistä

Minna Kettunen: Isän poika. Tarinoita Aarno Kellbergistä. Väärnin Pappila 2018. 96 s.

Keleperissä oli miestä moneksi. Kolmisen vuotta sitten kuollut iisalmelainen Aarno Kellberg (1932–2015) oli opettajan työnsä ohessa myös tuottelias kirjailija, lahjakas taidemaalari, kysytty puhuja, harras luonnon ystävä, uuttera metsästäjä ja metsätilallinen – siinä alkua. Kokeilipa hän jossain elämänvaiheessaan myös virkamiehen uraa opetushallinnossa.

Vanhan Iisalmen maaseurakunnan puisen ristikirkon kupeessa syntyneenä ja eläneenä Kellberg tunsi velvollisuudekseen viedä eteenpäin sitä savolaista sanallista ja henkistä perintöä, jota erityisesti legendaarinen rovasti Theodor Brofeldt, Ukko-Ruuhveltti, ja tämän poika, kirjailija Juhani Aho, olivat olleet häntä ennen naapuritontilla rakentamassa.

Sadan vuoden takaisista iisalmelaisen kulttuurin kulta-ajoista Keleperi saattoi puhua kuulijoilleen tuntikausia, ja mielellään puhuikin. Ulkoisestikin rehevänä tarinankertojana Keleperi oli vailla vertaa savolaisten aikalaistensa joukossa. Luonnollista oli, että Kellberg kuului kantaviin voimiin 1980-luvulla, kun perustettiin Savon kielen seura antamaan vauhtia Suomen murteiden kunnianpalautukselle.

Kirjailijana ja puhujana Kellberg ei kuitenkaan tyytynyt makustelemaan vain sanojana, vaan seurasi tarkasti myös aikansa yhteiskunnallista kehitystä. Erityisesti viime vuosikymmentensä näytelmissä hän kuvasi tarkasti ja elävästi sitä yhteiskunnallista murrosta, joka Ylä-Savossa tapahtui viime sotien jälkeen karjalaisten evakkojen rakentaessa uusia asuinsijoja Savoon ja Urho Kekkosen hallitessa presidenttinä maata neljännesvuosisadan ajan.

Värikkäässä ja paljon aikaansaaneessa kirjailijassa on hyvät ainekset myös kirjaksi. Keleperistä olisi riittänyt varmasti tarinoita paksuksikin opukseksi, mutta lapinlahtelainen kulttuurin moniottelija ja Väärnin pappilan emäntä Minna Kettunen on tiivistänyt miehen tien Isän pojassa vajaaseen sataan ja vieläpä runsaasti kuvitettuun sivuun.

Ajalle tyypillistä on, että suurkustantajat eivät ole kiinnostuneita kirjailijoista henkilöinä enää näiden kuoleman jälkeen – olivat nämä olleet miten tuotteliaita tahansa. Jos Aarno Kellberg oli sitoutunut viemään eteenpäin Brofeldtien sanomaa, niin samassa hengessä päätyi myös Minna Kettunen julkaisemaan Isän pojan oman Väärnin Pappila -yhtiönsä välityksellä. Se on taas yksi näitä paikallisten yksinpuurtajien merkittäviä kulttuuritekoja.

Kellbergin kirjallinen tuotanto on ollut aina luettavissa ja television tai elokuvan välityksellä myös katsottavana. Niinpä teokset kuitataankin Isän pojassa varsin lakonisesti.

Ehkä yllättäväkin tieto on, miten Aarnon isällä Eino Kellbergillä oli jo kauppiastoimensa ohessa vankat kirjalliset pyrkimykset ja myös lahjat, jotka tuottivat myös yhden omakohtaisiin kokemuksiin pohjautuneen romaanin Kylä kapinan rajalla. Näin ollen Keleperi oli isän poika myös kirjailijana eikä vain geeneiltään.

Isän poikaan otetut kuvat Kellbergin tauluista osoittavat, että opettaja-kirjailija olisi todennäköisesti menestynyt ja elättänyt perheensä myös kuvataiteilijana. Pätevän opin hän sai maalaustaiteeseen asuessaan opiskeluaikanaan Kajaanissa alivuokralaisena Helene Schjerfbeckin ystäväksi tiedetyn taiteilijanimeä H. Ahtela käyttäneen metsänhoitaja Einar Reuterin alivuokralaisena. Toki myös seminaari antoi hyvää pohjaa; on sanottu, että puolet sen opetuksesta kohdistui juuri taideaineisiin.

Vanhan seminaarin käyneenä kutsumusopettajana Aarno Kellberg kuului niihin kulttuurielämän dinosauruksiin, jotka ovat kuolemassa sukupuuttoon. Opettajana hän antoi kelpo eväät sadoille ja taas sadoille oppilailleen ja sanankäyttäjänä valoi uskoa savolaisiin, että täällä on tehty suuria tekoja ja tehdään vastakin.

Suotta täällä on kenenkään hävetä mitään.

Seppo Kononen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kirjat

Kirja-arvio: Sjón muovailee rakenteet hajottavan ja myyttejä pursuilevan kertomuksen viimeisistä ajoista

Toimittajan ura jäi kesken

Kirja-arvio: Antti Röngän Jalat ilmassa -esikoisromaanin vahvuutena on vaivattomalta vaikuttava kerronta

Kirja-arvio: Asko Sahlbergin teos kuljettaa Danielin tavallisesta tallaajasta yön ritariksi

Kirja-arvio: Kristiina Sahan Minäpäivät ryöpyttää nykypäivän työelämää

Arvio: Pajtim Statovcin Bollassa on keskiössä maahanmuuttaja, jolla laitaoikeisto meitä uhkailee

Arvio: ”Koko kansan Manu” kertoo kirjakielellä roolistaan Suomen historiassa Raija Orasen uutuusteoksessa

Arvio: Hanna Gustavsson: Yölapsi

Arvio: Hannu Mäkelän Jeanne on värikäs tarina pyhimyksen elämästä ja kuolemasta

Kirja-arvio: Anna-Mari Kaskisen runous luottaa valon voimaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.