Moritz Stetter: Luther

Suom. Marjukka Mäkelä.

Arktinen Banaani 2017. 168 s.

Satavuotias Suomi on nuorukainen verrattuna Martti Lutherin 500 vuotta sitten käynnistämään uskonpuhdistukseen. Lutherin esittämä kritiikki kirkon käytäntöjä kohtaan käynnisti prosessin, jolla on yhä vaikutuksensa koko Euroopan mentaliteettiin ja maallistuneidenkin suomalaisten omakuvaan.

Koko eurokriisiä on usein tulkittu kirkkokuntien erojen näkökulmasta: me pohjoisen protestantit ajattelemme mielellämme, että olemme ahkeria ja rehellisiä, erotuksena katolisen eteläisen Euroopan vätystelijöihin.

Totuus on toki vivahteikkaampi ja ristiriitaisempi. Sitä on myös historiallinen Luther, josta voisi piirtää yhtä lailla ihailevan kuin kauhistelevan muotokuvan: toisaalta hän kävi henkensä uhalla anekauppaa ja muita katolisen kirkon epäkohtia vastaan, toisaalta Lutherin juutalaisvastaiset kirjoitukset antoivat arvovaltaista pohjaa Hitlerin rotuopeille 400 vuotta myöhemmin.

Saksalaisen Moritz Stetterin sarjakuvaelämäkerrassa tuodaan esiin molemmat puolet Lutherista, vaikka kokonaisuutena teos on selvästi Lutheria sympatiseeraava.

Siinä ei ole sinänsä mitään pahaa, mutta Lutherin komppaaminen saa Stetterin turvautumaan samaan kömpelöön temppuun kuin b-luokan toimintaelokuvat: hyvikset ja pahikset erottaa jo ulkonäön perusteella. Lutherin tukijat kuten Albrecht Dürer ja vaaliruhtinas Fredrik III kuvataan jalopiirteisinä, kun taas anekauppiaat ja paavi Leo X ovat rumia ja turpeita.

Stetter käy Lutherin elämän läpi vauhdikkaasti, uskonkiistoihin keskittyen. Hän kuvittaa paljon Lutherin sisäistä maailmaa, tämän houreita ja ahdistusta. Nuoren munkin painiskelu Jumalan ja paholaisen kanssa esitetään konkreettisena painina. Sarjakuvalle sinänsä luontevaa, joskaan perinteiset sarvipäiset demonit eivät ole erityisen vaikuttavia. Parempi ratkaisu on Jumalan kuvaaminen kasvottomana varjohahmona.

Loppupuolella Stetter tekee tulkinnan, jonka mukaan Lutherin pienen tyttövauvan kuolema katkeroitti hänet siinä määrin, että vanha Luther alkoi kaivata maailmanloppua ja marista nuorison käytöksestä. Siinä sivussa hän kehotti polttamaan synagogat ja tuhoamaan juutalaisten talot. Henkilökohtainen tragedia olisi siis syynä Lutherin perinnön synkempiin sivuihin.

Lutherin ristiriitaisuutta korostetaan kirjan lopussa lainatuilla arvioilla Lutherin merkityksestä: sanansa sanovat niin natsipropagandisti Julius Streicher kuin natsien murhaama teologi Dietrich Bonhoeffer.

Lopuksi Stetter piirtää vielä itsensä pohtimaan sarjakuvansa vastaanottoa ja Lutherin roolia. Stetterin oma loppuarvio on, että Lutherin ansiosta ”syntyi ajatuksia inhimillisestä yhteiselosta, joita nykyisin pidämme näillä leveyksillä itsestäänselvyyksinä.”

Uusimmat

Kirjat

Sarjakuva-arvio: Julianna Hyrri onnistuu tavoittamaan lasten maailman, jossa asioita kätketään aikuisilta.

Kirja-arvio: Urmas Korpikoski: Luonnon armosta

Wolframn Eilenbergin uutuusteos Taikurien aika tarjoaa sukelluksen neljän suurajattelijan sielujen syövereihin.

Arvio:Lisa Brennan-Jobs muistelee vaikeaa suhdetta oikuttelevaan isäänsä Steve Jobsiinkirjassa Pikkusintti

Arvio: Enni Mustosen Sotaleskessädokumentaariset yksityiskohdat suolaavat mielikuvia ja tunteita

Arvio: Nina Kokkinen valottaa tunnettujen suomalaisten kuvataiteilijoiden esoteerisia piirteitä Totuudenetsijöissä

Tove Appelgren & Salla Savolainen: Vesta-Linnea ja kaverit

Arvio: Marko Kilven Kuolemanlaakso-rikosromaanin kerronta toimii häijyn hyvin

Kirja-arvio: Ossi Kamppinen: Palkkana pelko ja kuolema. Neuvosto-Karjalan suomalaiset rakentajat.

Arvio: Aino Louhden Mielikuvitustyttö on t odentuntuinen ja maanläheinen tarina

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.