Moritz Stetter: Luther

Suom. Marjukka Mäkelä.

Arktinen Banaani 2017. 168 s.

Satavuotias Suomi on nuorukainen verrattuna Martti Lutherin 500 vuotta sitten käynnistämään uskonpuhdistukseen. Lutherin esittämä kritiikki kirkon käytäntöjä kohtaan käynnisti prosessin, jolla on yhä vaikutuksensa koko Euroopan mentaliteettiin ja maallistuneidenkin suomalaisten omakuvaan.

Koko eurokriisiä on usein tulkittu kirkkokuntien erojen näkökulmasta: me pohjoisen protestantit ajattelemme mielellämme, että olemme ahkeria ja rehellisiä, erotuksena katolisen eteläisen Euroopan vätystelijöihin.

Totuus on toki vivahteikkaampi ja ristiriitaisempi. Sitä on myös historiallinen Luther, josta voisi piirtää yhtä lailla ihailevan kuin kauhistelevan muotokuvan: toisaalta hän kävi henkensä uhalla anekauppaa ja muita katolisen kirkon epäkohtia vastaan, toisaalta Lutherin juutalaisvastaiset kirjoitukset antoivat arvovaltaista pohjaa Hitlerin rotuopeille 400 vuotta myöhemmin.

Saksalaisen Moritz Stetterin sarjakuvaelämäkerrassa tuodaan esiin molemmat puolet Lutherista, vaikka kokonaisuutena teos on selvästi Lutheria sympatiseeraava.

Siinä ei ole sinänsä mitään pahaa, mutta Lutherin komppaaminen saa Stetterin turvautumaan samaan kömpelöön temppuun kuin b-luokan toimintaelokuvat: hyvikset ja pahikset erottaa jo ulkonäön perusteella. Lutherin tukijat kuten Albrecht Dürer ja vaaliruhtinas Fredrik III kuvataan jalopiirteisinä, kun taas anekauppiaat ja paavi Leo X ovat rumia ja turpeita.

Stetter käy Lutherin elämän läpi vauhdikkaasti, uskonkiistoihin keskittyen. Hän kuvittaa paljon Lutherin sisäistä maailmaa, tämän houreita ja ahdistusta. Nuoren munkin painiskelu Jumalan ja paholaisen kanssa esitetään konkreettisena painina. Sarjakuvalle sinänsä luontevaa, joskaan perinteiset sarvipäiset demonit eivät ole erityisen vaikuttavia. Parempi ratkaisu on Jumalan kuvaaminen kasvottomana varjohahmona.

Loppupuolella Stetter tekee tulkinnan, jonka mukaan Lutherin pienen tyttövauvan kuolema katkeroitti hänet siinä määrin, että vanha Luther alkoi kaivata maailmanloppua ja marista nuorison käytöksestä. Siinä sivussa hän kehotti polttamaan synagogat ja tuhoamaan juutalaisten talot. Henkilökohtainen tragedia olisi siis syynä Lutherin perinnön synkempiin sivuihin.

Lutherin ristiriitaisuutta korostetaan kirjan lopussa lainatuilla arvioilla Lutherin merkityksestä: sanansa sanovat niin natsipropagandisti Julius Streicher kuin natsien murhaama teologi Dietrich Bonhoeffer.

Lopuksi Stetter piirtää vielä itsensä pohtimaan sarjakuvansa vastaanottoa ja Lutherin roolia. Stetterin oma loppuarvio on, että Lutherin ansiosta ”syntyi ajatuksia inhimillisestä yhteiselosta, joita nykyisin pidämme näillä leveyksillä itsestäänselvyyksinä.”

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kirjat

Arvio: Näillä Heli Laaksosen runoilla voit pelastaa päiväsi

Kirja-arvio: Kersti Juva tarjoaa mielenkiintoisia havaintoja kielestä ja sen vivahteista

Kirja-arvio: Tarinoiva kirja kokoaa valokuvat Eppu Normaalin yhteistyöstä valokuvaaja Harri Hinkan kanssa

Kirja-arvio: Marianna Stolbowin esikoisromaani herättää paljon kysymyksiä

Kirja-arvio: Teemu Keskisarjan uusi kirja kuvaa tapahtumia, joita käsiteltäisiin nykyään sotarikostuomioistuimessa

Kirja-arvio: Anna Puu tarinoi itsestään ja musiikistaan lempeästi ja tunteellisesti tuoreessa elämäkerrassaan

Kirja-arvio: Eira Mollberg kuvaa rehellisesti alkoholiriippuvuuttaan dokumenttiromaanissa, joka dramatisoitiin saman tien myös näyttämölle

Kirjaarvio: Suomalaisen Malinin karu kohtalo avaa ikkunan 1600-luvun maailmankuvaan

Sarjakuva-arvio: Tauri Oksalan Kymppiegee on episodimainen kertomus erään setelin matkassa

Kirja-arvio: Kari Häkämiehen kahdeksas romaani jatkaa poliittisen vallan tutkimista

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.