Nyrkkeilijät ja siipeilijät elokuvissa

Amerikkalaisia elokuvantekijöitä on aina kiinnostanut niin ammattinyrkkeilyyn kuuluva fyysisyys kuin sen ympärille rakentuva rahan ja korruption maailma. Martin Scorsesen Jake LaMotan omaelämäkertaan perustuva Raging Bull (Kuin raivo härkä, 1980) lienee lajityypin tähänastinen paradigma, huipentuma.

Mutta elokuvanhistoria tuntee koko joukon muitakin hienoja nyrkkeilyn maailmaan sijoittuvia kuvauksia kuten muiden muassa King Vidorin ohjaama The Champ (1931), Raoul Walshin Erroll Flynn -elokuva Gentleman Jim (1942), Robert Rossenin ohjaama ja Abraham Polonskyn kirjoittama Body and Soul (Verta ja kultaa, 1947), Robert Wisen The Set-up (Viimeinen isku, 1949) ja John Hustonin Fat City (1972).

Kotimaisessa elokuvassa nyrkkeily on ollut marginaalisessa roolissa. Juha Rosma on ohjannut yhden varsinaisen nyrkkeilyelokuvan Kuka on Joe Louis? (1992) pääroolissaan Ilkka Heiskanen. Matti Ijäs on tavoittanut nyrkkeilyn maailman ja sen tuntemukset Haaveiden kehä -elokuvassaan (2002).

Mutta tärkein näistä on Arto Halosen dramatisoitu dokumentti Ringside (1992), elokuva nyrkkeilijä Tarmo Uusivirrasta, traaginen muotokuva suomalaisesta taistelijasta.

Uusimmat

Kirjat

Arto Nyyssönen: Mamoud - Täällä Pohjantähden alla ja Lauri Ahtinen: Elias

Anu Holopainen: Sydänhengitystä

Päivi Lipponen: Ihmisyyden vuoksi

Aku Visala: Vapaan tahdon filosofia

Mari Mörö: Hajavalo

Esko-Pekka Tiitinen: Pikkulinnunrata

Satu Kivinen: Pese hampaat ennen kuin pussaat

Matti Klinge: teokset "Euroopan murros. Proust ja Kross" sekä "Niin siinä kävi. Päiväkirjastani 2017-2018."

Satu Kivinen: Pese hampaat ennen kuin pussaat

Maarit Verronen: Hiljaiset joet

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.