Rauni Väinämö - Savonmuan Lady Auli Poutiainen

Rauni Väinämö Savonmuan Lady Auli Poutiainen (Pilot-kustannus 2008, 202 s.)

Näyttelijä Auli Poutiaisen (s. 1939) ei tarvitse kuin astua lavalle, niin yleisö on myyty. Hänessä on sitä selittämätöntä, myötäsyntyiseksi ominaisuudeksi luokiteltavaa näyttämöllistä vetovoimaa, jota sanotaan karismaksi.

Mutta tähteys ei ole näyttelijää sokaissut. Työhönsä hän on suhtautunut nöyrästi ja tehnyt diivailematta roolit, jotka eteen on annettu. Kun operettien ja musikaalien teko Kuopiossa 1970-luvulle tultaessa loppui, "Savonmuan Lady" otti ohjelmistoperäisen muutoksen vastaan uutena ammatillisena haasteena - kunhan kyse oli taiteen tekemisestä eikä politiikasta, jota hän vierasti.

Pienetkin roolit täysillä

Tähtiroolit vähenivät, mutta pienissäkin osissa Poutiainen latasi täysillä. Se, että hän jolloinkin saattoi tehdä roolinsa oman pään mukaan ei sekään ollut diivailua. Vaistonäyttelijä tietää, mikä näyttämöllä toimii.

Ja jos se jolloinkin tarkoitti sitä, että Poutiainen varasti jossakussa akkaroolissa koko show'n, se oli vain hyväksi koko esitykselle. Eipähän ainakaan ollut kuollutta teatteria.

Auli Poutiaisen viimeisimmät vierailuroolit Kuopion kaupunginteatterissa - Läpikäytävän Henna Pitkäjärveläisissä ja Kauppa-Lopo Minna-musikaalissa - olivat häntä rehevimmillään.

Niitä edelsi 14-vuotiaan tytön rooli Leea Klemolan näytelmässä Jessika - vapaana syntynyt: Sen koskettavuuteen ei millään tietoisella erittelyllä olisi yltänyt. Rooli on tehtävä niin kuin se näyttelijän alitajunnasta tulee.

Syntymästä tähän päivään

Toimittaja Rauni Väinämön kirjaamissa ja toimittamissa Auli Poutiaisen muistelmissa käydään läpi näyttelijättären elämän ja uran vaiheet jokseenkin ajanmukaisessa järjestyksessä syntymästä tähän päivään.

1970-luvulle tultaessa kirjan sivuista on luettu jo puolet. Tahtomattaankin se viestii siitä, että muutoksen vuodet juhlitusta tähdestä ajoittaiseksi rivinäyttelijäksi eivät olleet henkisesti aivan helppoja.

Mutta Poutiainen rakastaa kauneutta, eikä hän tohdi syvällisemmin näissä mudissa rämpiä. Hyvät asiat pitävät yllä elämänilon, muistelmienkin hetkellä.

Omat lauluillat, oopperaroolit ja vierailut Bomban kesäteatterissa kannattelivat taiteilijaa silloin, kun oma talo ei tarjonnut riittävän haasteellista tekemistä.

Yksityiselämä aina piilossa

Auli Poutiaiselle teatteri on ollut kaikki kaikessa, ikään kuin ns. siviilielämää ei olisi ollut lainkaan. Yksityisistä ihmissuhteistaan perhettä lukuunottamatta hän ei pukahda. Auli on kaikkien teatterikatsojien yhteinen Auli, julkisessa ammatissaan.

Savonmuan Lady on Poutiaisen kautta myös tiivistelmä Kuopion teatterihistoriasta 1950-luvun puolivälistä lähtien, jolloin hän 16-vuotiaana debytoi operetin Sirkusprinsessa pääosassa.

Aivan luotettava lähdeteos muistelmakirja ei ole; jotkut ajoitukset saattavat heittää jonkun vuoden puoleen tai toiseen.

Toivomisen varaa on myös kirjan ulkoasussa; kuvat ovat painoteknisesti luvattoman heikkoja.

Poutiainen on saanut kotikaupungissaan kaikki huomionosoitukset Taiteilijaseuran Minnaa ja Savonmuan Hilima -titteliä myöten. Vaikka neiti ei itse tittelinkipeä olisi, joku taho voisi hankkia hänelle teatterineuvoksen arvonimen 70-vuotislahjaksi.

Sen Poutiainen jos kuka on ansainnut.

Hannu Reunamäki

Uusimmat

Kirjat

Lars Sund: Missä musiikki alkoi

Kirja-arvio: Miljoonasade-yhtyeen menestys, hiipuminen ja ylösnousemus saavat asiallisen käsittelyn Mikko Lundellin kirjoittamassa teoksessa

Johanna Laitila: Lilium regale

Hannu Niklander: Euraasian muistot

Mikko Porvali: Kadonneen kaupungin varjo. Karelia Noir 3

Mark Twain: Huckleberry Finnin seikkailut

Anu Holopainen: Sydänhengitystä

Jarmo Saarti: Ya Mo - Merkintöjä sisäisen karkotuksen ajalta

Pirita Tolvanen: Paroni - Jarno Saarisen elämä

Aleksanteri Kovalainen: Kansallinen herätys

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.