Huojuva lato ja Erin

Konsertti Siilifolkissa Siilinjärvellä 6.7.

Siilifolkin keskiviikon teema ”tarinoita maailmalta” toi yleisön kuultavaksi kaksi sieluiltaan jyrkästi poikkeavaa artistia. Kantriyhtye Huojuva lato ja poppari Erin elävät täysin eri maailmanaikaa ja -kuvaa, toinen menneisyyteen kurkottaen ja toinen feministinen pilke silmäkulmassa.

Huojuvan ladon juuret ovat syvällä karjalais–amerikkalaisessa mullassa stetsoneita myöten. Maalaisromanttinen yhtye niittää kertomuksensa Pohjois-Karjalan maisemista ja läimii nostalgiakortteja käden täydeltä – siitä yhtyeelle asennepisteet. Sanoitukset käsittelevät teemalle uskollisesti Lieksaa ja suomenhevosia, välillä osuvammin ja välillä latteammin.

Taivaanrannan maalari polki hyvällä draivilla eteenpäin löysempien trubaduurittelujen jälkeen, ja leppoisa cover-veto Katson maalaismaisemaa keräsi yleisön sympatiat puolelleen.

Kantrityylin puristinen toteutus toimi pedal steel -kitaraa myöten nasevasti, mutta olisi vaatinut enemmän muuntelua dynamiikan ja taustakompin elävyyteen. Soiton mutkattomuus oli kuulijan kuitenkin helppo ottaa vastaan, samoin laulaja–kitaristi Suonna Konosen maanläheinen äänenkäyttö.

Sukupolvikuilun toiselta puolelta huutaa ja runoilee Erin omaan härnäävään tyyliinsä. Avoliittoa ja tyttöjen uhmaa kommentoiva laulaja silminnähden nautti visioidensa jakamisesta yleisölle. Väkevä Vanha nainen hunningolla onnistui kaikilla tasoilla, samoin sähäkäksi sovitettu Toiset mimmit. Kovasti SMG:ia muistuttava On elämä laina ei sekään kalvennut muille teksteille, vaan kantoi jännitteensä pystypäin loppukadenssiin asti.

Tuotantopuolella on tehty jotain moninkertaisesti oikein, kun joku keksi nivoa yhteen balalaikan, viulun ja synteettisen popin: tältä kuulostaa hyvin käytetty raha. Latinovaikutteista elektronisiin sävyihin siirtyminen sujui yhtenä jatkumona, kaikki palvellen Erinin tarinankerrontaa.

Septetin ääni hengitti vaivatta yhteen, stemmat ja soolot soljuivat. Orkesterin tinkimättömyydelle ja varsinkin rumpuosastolle hatunnosto timmistä, tempaavasta esiintymisestä.

Aleksi Paalimäki