Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja VII

Kuopion Musiikkikeskuksessa 29.11.

Leevi Madetojan orkesterisarja Pohjalaisia perustuu säveltäjän 1920-luvun alussa tekemän samannimisen oopperan musiikkiin. Madetojan oopperasta muodostui suomalaisille sangen nopeasti tärkeä teos, ”kansallisooppera”.

Orkesterisarjassa soivat tilannekuvat syttyivät Kuopion kaupunginorkesterilta hienosti, ja kapellimestari Erkki Lasonpalo tahkosi orkesterista dynamiikkaa laidasta laitaan. Musisointi oli jämäkkää ja tarkkaa.

Aulis Sallisen teos Don Juan Quijoten yölliset tanssit on sellainen musiikkiperinteiden sekoitusuuni, että hetkittäin miettii, kuinka vakavissaan säveltäjä on ollut teosta luodessaan. Tanssivat, mukaansa repivät rytmit ja toisaalta modernit suvannot saavat kuulijaan ristiriitaisen olon. Musiikin pelastajaksi on löydettävä karismaattisen rohkea sellisti, ja siihen tehtävään Samuli Peltonen venyi. Musiikillinen ote oli dynaamisesti vahva, tarkka ja rohkea. Persoonallista soinnikkuutta, josta irtoaa myös herkkiä sävyjä.

Lotta Wennäkosken teos Verdigris lainaa mukavasti Sibeliusta. Juuri ja juuri tunnistettavat Sibelius-lainat verhotaan kiehtovan harsomaiseen tekstuuriin ja omintakeiseen sointimaailmaan, jossa kuuluu kuiskauk­sia, hälyääniä sekä vahvaa dynaamista rakennetta ja huikeita nousuja. Teos on säveltäjän mukaan kunnianosoitus Sibeliukselle.

Konsertin päättänyt Sibeliuksen En Saga on universaalia musiikkia, jossa Sibeliuksen sointi on täysin kansallissäveltäjän taakasta vapaa. Musiikissa ei ole niitä paljon puhuttuja Tšaikovski-lainoja, ei myöskään kalevalaista poljentoa tai historioitsijoiden keksimiä matkoja Kolille.

Vapautuneesti ja hurmioituneesti teos soikin. Lasonpalolla ja orkesterilla on mitä ilmeisimmin ollut antoisa viikko, jossa on keskitytty olennaisiin asioihin.

Jussi Mattila

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Konsertit

Konserttiarvio: Juice Originals on mainio tribuutti

Konserttiarvio: Kuopion kaupunginorkesterin kausikorttisarjan avauksessa saksofoni hirnui ja laukkasi

Konserttiarvio: Rammstein aloitti tylsästi Tampereella, mutta loppua kohti yhtye nousi selvästi parhaimpaansa

Konserttiarvio: Suuri urkumusiikki vaatii arkkitehtonista silmää

Ooppera-arvio: Kylmyys oli Lepakon uhka, mutta Volksoperin yleisö ei vaipunut kuitenkaan horrostilaan

Arvio: Vaarallisuus ei näy enää The Offspringin keikalla, mutta soitto toimi yllättävän hyvin Kuopiossa

Arvio Kuopiorockin perjantaista: Apulanta korjasi koko potin

Arvio: Ellips soi kuin King Crimson, Sabaton tarjoili suuren maailman show'n

Ooppera-arvio: La Scalalla oli hyvin rakennettu gaala

Iiro Rantalan My Finnish Calender oli konserttia ja vitsinkerrontaa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.