Lämpimiä sävyjä ja voimallista sykettä

Konsertit

Kuopion Kaupunginorkesteri

Sinfoniasarja V

Kuopion Musiikkikeskus 8.11.2012

Illan pianisti Antti Siirala avasi Rahmaninovin Pianokonserton c-molli op. 18 hienolla dynaamisella nostolla. Orkesteri tuli sisään vahvasti ja soitti paikoin konserton ensimmäisen osan aikana turhan voimallisesti suhteessa solistiin. Kapellimestari Alberto Hold-Garrido on ansainnut kannuksensa oopperakapellimestarina ja dramatiikantajua ei illan konsertista todellakaan puuttunut – hieman hienovaraisempi ote ensimmäisessä osassa olisi kuitenkin ollut paikallaan. Balanssi solistin ja orkesterin välillä tasoittui huomattavasti konserton hitaan osan aikana ja säilyi finaalissakin hyvänä.

Siiralalla riittää sekä taitoa että tulkintakykyä Rahmaninovin teokseen. Soitto on luontevaa, siinä on riittävästi säihkettä, mutta kaikki pysyy myös taitavasti kontrollissa ja etenkin hyvin aistikkaasti muotoiltu hidas osa oli upeaa kuultavaa sekä orkesterilta että solistilta. Teoksen aikana orkesterissa huomio kiinnittyi useasti täyteläisyyttä ja hehkuvaa lämpöä sointiin luoneeseen selloryhmään, joka on viime vuosina noussut orkesterissa aivan uudelle tasolle.

 

Dvorakin Sinfonia nro 9 ”Uudesta maailmasta” ei soinut Kuopiossa ensimmäistä eikä varmasti viimeistä kertaa. Orkesterien kesto-ohjelmistoon kuuluva teos on kaikille soittajille jo niin läpeensä tuttu, että kapellimestari Hold-Garrido sai rauhassa rakennella teoksen kokonaisuutta pienten yksityiskohtien kärsimättä. Dvorakin teoksessa on kaikkea, mitä orkesteriteoksesta voi toivoa: upeita soolo-osuuksia, ylväitä vaskia, herkän soinnikkaita puupuhallinosuuksia.

Hienosti nousivat esiin etenkin toisessa osassa huilu ja oboe – Päivi Kukkosen ja Arto Parkkisen yhteissoitto oli mallikasta. Pekka Parkkinen muotoili englannintorvisoolonsa rikkumattoman kauniisti ja viulut hehkuivat herkkyyttä osan loppupuolella.

Mutta miten kummallisella tempolla Hold-Garrido pistikään Scherzon liikkeelle? Useiden levytyksien kuulokuviin verrattuna tempo vaikutti niin hitaalta että asia piti kotona ihan partituurista tarkistaa. Kävikin ilmi, että Hold-Garrido oli liikkeellä täsmälleen Dvorakin partituuriin kirjoittamalla sykkeellä. Liekö nykypäivän hektinen meno nostanut musiikin vauhtiakin kun tätä soitetaan nykyään niin usein paljon nopeammin? Hienosti Scherzo sykki eteenpäin ja finaalissa orkesterin kontrabassot, sellot ja lyömäsoittajat tekivät komeaa työtä antaen vaskille pohjaa nousuihinsa. Sinfonia päättyi asiaankuuluvan jyhkeään loppunousuun.

 

Eräs kuulija ihmetteli väliajalla käsiohjelmassakin esiintynyttä suomalaisten halua niputtaa venäläiset ja tšekit ”slaavilaisiksi” säveltäjiksi. Dvorakhan on Itävalta-Unkarissa syntynyt, Prahassa vaikuttanut, sittemmin amerikkalaistunut säveltäjä. Liekö Dvorak koskaan edes vieraillut niin slaavilaisissa maisemissa ja tunnelmissa kuin Suomi marraskuussa?

JUSSI MATTILA

 

Uusimmat

Konsertit

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja VIII

60 Degrees Quintet: Opera!

Kuopion kaupunginorkesteri: Hiljaisen viikon konsertti

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja VII

Kuopion kaupunginorkesteri: Laulu tulipunaisesta kukasta

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja VI

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja V

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja IV

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja III

Konserttiarvio: Saimaa Sinfoniettan tarjoilemat isot äänimassat heijastelivat ikävästä Poleenin salissa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.