Nordic Historical Keyboard Festival

Konsertti 6.6. Kuopion tuomiokirkon kappelissa

Klavikordimusiikkia oli luvassa Tuomiokirkon kappelin intiimiin tilaan järjestetyssä iltapäiväkonsertissa. Sitä myös kuultiin, mutta esiintyjä vaihtui valitettavan sairastapauksen vuoksi. Niin vaihtui myös ohjelma – pienin muutoksin kuultiin Marcia Hadjimarkosin sunnuntaina Alahovin viinitilalla esittämä konserttiohjelma.

Hadjimarkos oli valinnut ohjelmistonsa hyvää tyylitajua ja luonnollisesti myös soitintuntemusta osoittaen. Nyt ei pääosaan noussutkaan barokki ja galantti musiikki, vaan ohjelmistossa oli mielenkiintoisia sävellyksiä mm. John Cagelta, Arvo Pärtiltä, Erik Satielta, Bela Bartokilta ja Chick Corealta.

Toki konsertissa kuultiin myös taattua klavikordiohjelmistoa – C. P. E. Bachia, Joseph Haydnia ja W. A. Mozartia.

Chick Coreaa klavikordilla? Jazzin kameleonttina tunnettu Corea tuskin hätkähtäisi. Kaksi teosta sarjasta Children’s Songs tuovat vahvasti mieleen Bela Bartokin musiikin, minkä Corea itsekin mainitsee esikuvakseen. Myös Bartokin Romanialaiset kansantanssit taittuivat klavikordille elävästi sykkivinä ja rytmikkäinä.

Satien teosten Gnossiennes 1, 2, 3 pysähtyneen levollinen tunnelma saavutettiin loistavasti tällä soittimella, jossa on hiljainen, mutta akustisesti oikeanlaisessa tilassa hyvin kantava ääni. Konsertin taiteilija Marcia Hadjimakos oli löytänyt teoksiin toimivan, soittimelle ominaisen ja taiteellisesti perusteltavan lähestymiskulman.

Useat konsertin teoksista olivat lapsille suunnattua piano-ohjelmistoa. Ratkaisu soittaa näitä näennäisen yksinkertaisia kappaleita klavikordikonsertissa oli hyvä – klavikordi ei pröystäile isolla sointikirjollaan, se on hienostunut instrumentti, rakenteeltaan nerokkaan yksinkertainen – aivan kuten monet esitetyn ohjelmiston teokset.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.