Puhtaasti äänellä

Soile Isokoski, sopraano, Marita Viitasalo, piano Kuopion Musiikkikeskuksen konserttisali 11.2.2011. Soile Isokosken konsertti on aina samalla tavalla hieman hämmentävä kokemus nykyaikana: Kansainväliseltä tähdeltä puuttuvat kaikki diivan elkeet. Isokoski tulee lavalle ja antaa musiikin puhua - helmeilevän selkeällä äänellä, saumattomassa yhteistyössä pianisti Marita Viitasalo n kanssa.

Yhteistyö Viitasalon kanssa toimii, mutta silti pianolta jää kaipaamaan hetkittäin sitä dramaattisempaa puolta, elämänmakuista otetta.

Konsertin avanneet tutut Oskar Merikannon laulut olivat paikallaan yleisöä läheisenä ja lämmittävänä elementtinä, joka herätti kuuntelemaan. Metsäkyyhkyset liversi kauniina, Leinon tekstiin sävelletty Omenankukat loi ilmoille säväyksen liedmäisestä tunnelmasta, johdatellen hienosti konserttia eteenpäin. Aarre Merikannon yksinlauluissa päästiin jo suurempiin syvyyksiin, valitut neljä laulua loivat hienon ehyen kokonaisuuden, jonka avasi tulkinnallisesti upea Kesäyö, sävelet piirtyivät ilmaan koskettavina siveltimenvetoina.

Konsertin ensimmäisen osion lopuksi, Straussin kolmen Ophelia-laulun myötä, saatiin esimakua siitä, mitä toisella osiolla tuleman piti. Richard Straussin ja Alban Bergin laulujen musiikilliset syvyydet olivat sellaista luokkaa, että konsertin lopussa sinänsä mallikkaasti lauletut Oskar Merikannon laulut jäivät niiden rinnalla pikkusievän kansanlaulelman asemaan.

Konsertin keskiössä olivat Alban Bergin opiskeluaikojen tuotantoon kuuluvat Sieben frühe Lieder. Isokosken sopraano soi monipuolisena, melodialinjat kaartuivat upean koskettavina tihkuen laulutekstien tunteikasta sisältöä. Isokosken ja Viitasalon hieno yhteistyö näkyy ja kuuluu siinäkin, että he kykenivät esittämään säveltäjien laulut upealla tavalla rakentuvina laajempina kokonaisuuksina. Intensiivisyys nousi huippuunsa neljässä Straussin laulussa, joissa tulkinta oli entistäkin kokonaisvaltaisempaa. Jakso päättyi upeana säväyttäneisiin liedeihin Morgen! ja Cäcilie.

Isokosken kypsä, yhtälailla voimakas ja herkkyyteen kykenevä ääni, musikaalinen ote, ehyt laululinjan muotoilu ja jatkuva tekstin ajatuksen läsnäolo ovat asioita joihin laulutaiteessa kannattaa pyrkiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.