Timo Mustakallio -kilpailun finaali

Savonlinnasalissa 19.7.

Savonlinnasalissa käyty Timo Mustakallio-kilpailu oli tänä vuonna tasokas ja etenkin miesten puolella tasainen kisa. Finaaliin karsiutui kahdeksan laulajaa. Neljän naisfinalistin osalla oli hivenen enemmän hajontaa kuin miehillä.

Kisan voittajan, 1993 syntyneen basso Markus Suihkosen loppukilpailuohjelmassa oli Schubertin lied An Schwager Kronos sekä aaria Vyes tabor spit Rahmaninovin oopperasta Aleko. Suihkonen esiintyi varmasti, äänessä on hyvä sointi ja mukavasti syvyyttä, vahvaa lupausta iän myötä kypsyvästä bassorekisteristä.

25-vuotias, juankoskelaislähtöinen Sanna Matinniemi, on opiskellut jo joitakin vuosia Wienissä, ja on sijoittunut viime vuosina hyvin kansallisissa laulukilpailuissa.

Wienissä tehty työ kantaa hedelmää: finaaliohjelma soi vahvasti ja varmasti, Matinniemi oli mielestäni äänellisesti finaalin kypsin laulaja. Matinniemi huomioitiin Eero Rantalan rahaston palkinnolla, 10 000 euroa. Finaaliohjelman Schubertin liedissä Die junge Nonne sekä etenkin aariassa Rusalkan laulu kuulle Dvorakin oopperasta Rusalka oli hienoa linjakkuutta, sointia ja ilmaisuvoimaa.

Tasaisen miesjoukon laulajilla oli kaikilla omat vahvuutensa, Olli Tikkasella vahva, tasaisesti soiva ääni ja hienoa rohkeutta esiintyä yleisölle. Olli on kuin luotu lavalle – ensimmäisessä kansallisessa kilpailussa finaaliin pääsy 22-vuotiaana on jo voitto itsessään.

Henri Tikkanen on jo osallistunut erilaisiin solistitehtäviin. Tällä hetkellä hän opiskelee Sibelius-Akatemian laulumusiikin osastolla. Kilpailun vanhimpiin osallistujiin kuuluvan Henrin äänessä on kypsyyttä ja mieslaulajien joukosta kaikkein eniten rikkaita sävyjä. Finaalisuoritus oli ehyt ja yleisökontakti hieno.

Baritoni Tomi Punkerin ääni on hyväsointinen ja linjakas, tunnesisältöäkin finaalisuoritukseen löytyi, mutta voimaa ja kantavuutta tarvitaan vielä lisää lämminsointiseen baritoniin.

Iisalmelaisella Piia Rytkösellä on kaunis perusmateriaali, johon hän on saanut opintojen myötä lisää linjakkuutta ja kantavuutta. Äänessä on lyyristä liikkuvuutta ja kepeyttä.

Sopraano Iida Antola oli finaalissa hieman sisäänpäinkääntynyt. Mozartin Ach, ich fühls jäi etäiseksi, Debussyn liedissä De fleurs oli enemmän herkkyyttä ja linjaa.

Maiju Vaahtoluoto esiintyy vahvasti, ääni on viehättävän tumma ja värikäs. Hieno ääni, vahva esitys, joskin habanera Bizet’n oopperasta Carmen ei ulottanut viehätysvoimaansa aivan salin peräosaan saakka.

Mustakallio-kilpailun ikärajan muuttaminen koskemaan 1989 ja sen jälkeen syntyneitä on tasoittanut osallistujajoukkoa.

Kisa antaa mahdollisuuksia, ja kaikki finalistit ovat tulleet huomatuiksi. Instrumentin kehittäminen edelleen voi johtaa vaikka mihin – kuten Jorma Silvasti totesi palkintoa vaille jääneille finalisteille: ”teidän tehtävänne on osoittaa, että olimme väärässä”.

Uusimmat

Konsertit

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja VIII

60 Degrees Quintet: Opera!

Kuopion kaupunginorkesteri: Hiljaisen viikon konsertti

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja VII

Kuopion kaupunginorkesteri: Laulu tulipunaisesta kukasta

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja VI

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja V

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja IV

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja III

Konserttiarvio: Saimaa Sinfoniettan tarjoilemat isot äänimassat heijastelivat ikävästä Poleenin salissa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.